Jump to content

Trist torsdag

Ekb
 Share

Recommended Posts

Takk for omtanken.

Pølsa har også vært med oss i fem år , så har lest om faren, men å ta noe ut og..... Vi er kommet over verste sjokket, og planlegger videre. 3 fisker og det andre er i god behold. Det gjenstår å få noe mer fornuftig oppbygging på steinen igjen. Regner ikke med at dette medførte andre problem enn 11 døde fisk, og at giften er ute av karet igjen. Og under den siste stenen vi tok ut hang det en sprellevende krabbe som jeg har vært på jakt etter (har nok tatt fisk før), likedan som frenden som allerede var plassert i sumpen etter å bli tatt på fersk gjerning en natt. Vannskifte osv blir gjort.

Er det noen som vet hvorfor klovnefisker tåler mest gift? Klovneparet er søte(Nemoliknende), men den ondsinna grinebiteren (tomatklovn) kunne gjerne strøket med i stedet for en annen.

Erna Kari

Jeg mistet "kun" fisk når den ene pølsa mi tok kvelden, men det var mange da. Jeg husker ikke antallet lenger, men det var rikelig med fisk i 900 literen.

Jeg vet ikke hvor lenge giften er virksom, men jeg byttet ut over 90 % av vannet og ventet noen uker før jeg forsiktig satt inn nye fisker.

Jeg vet ikke hvorfor dine klovner overlevde, men hos meg døde de også.

Jeg vil pressisere at jeg ikke har sjøpølser lenger :rolleyes:, og det er egentlig trist for de gjør en kjempejobb med grusen.

Mvh Roar

Ja nå er alt bygd opp igjen. 3 store steiner til overs, de får være i sumpen. Så nå skal det være god plass til koraller, det var litt mye stein før. Eneste vi ikke har hatt oppi igjen, er sanden, den skal skylles en smule.

De to slangesjøstjernene har vært lettere forvirra med stadig flytting av steinen inn og ut av karet. Krabben greide å lure seg med en stein innatt i karet, så det var ut med all stein igjen for å fange krabben. Fann det ut når vi hadde tatt steinen ut av sumpen, for da var ikke krabben å finne heller.

Så det positive: Vi har ett rent kar med mindre stein (bedre plass til koraller), endelig krabbefri (det er fanget minst 5 siden starten), vi fikk rensa de to siste steinene for grønne polypper(det har vært "ugress") og nå er det kapasitet til nye fisk (kjøpe en ny fisk er alltid spennende)

Ulempen er at det er litt vanskelig å handle levende når vi bor i Bodø. Men har fått gode signaler fra en butikk i Oslo om att de skal kunne sende også fisk med fly. Håper det blir i orden. Kommer mest til å savne dvergkeiseren og bettaen.

Erna Kari