Jump to content

Slanger for saltvann

Aquaria
 Share

Recommended Posts

Skal legge slanger for avløp og oppføring av vann mellom andre etasje og kjelleren her hjemme. trenger da slanger som tåler trykk og ikke avgir noe gidtig til vannet. Ser at Koiimport.dk har noen for liming direkte mot PVC, men frakten derfra var jo på en liten formue.

Synes å huske at noen andre hadde gjort dette før meg, og hadde funnet frem til gode slanger,men jeg finner ikke igjen tråden.

-Noen tips?

Har selv brukt PVC Melkeslange på mitt hovedsystem her. Kjøpte denne hos Tess: http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?template=node&nodeid=720

Denne er næringsmiddelgodkjent og 100% trygg, men koster litt. Husker ikke prisen....

I reolen jeg nå har rigget opp har jeg bare brukt PVC slange. Ser nesten lik ut som melkeslangen, men er oransje. Også kjøpt hos Tess. Har ikke noen link, da jeg ikke er helt sikker på hva den kalles.

Har selv brukt PVC Melkeslange på mitt hovedsystem her. Kjøpte denne hos Tess: http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?template=node&nodeid=720

Denne er næringsmiddelgodkjent og 100% trygg, men koster litt. Husker ikke prisen....

I reolen jeg nå har rigget opp har jeg bare brukt PVC slange. Ser nesten lik ut som melkeslangen, men er oransje. Også kjøpt hos Tess. Har ikke noen link, da jeg ikke er helt sikker på hva den kalles.

PVC melkeslange virker dessverre ubrukelig, da den frarådes brukt til permanente anlegg. I tillegg medfører den typen viklinger som forsterkningen består av, at slangen brister når man prøver å sette slangeklemmer på, evt får man den ikke tett.

At slangen er transparent er også negativt, da den da vil gro nokså raskt under belysning.

-Men, jeg skal sjekke om ikke Tess har noen andre som kan benyttes

PVC melkeslange virker dessverre ubrukelig, da den frarådes brukt til permanente anlegg. I tillegg medfører den typen viklinger som forsterkningen består av, at slangen brister når man prøver å sette slangeklemmer på, evt får man den ikke tett.

At slangen er transparent er også negativt, da den da vil gro nokså raskt under belysning.

TESS har alt i slanger, jeg har kjøpt det meste jeg bruker der. Det er bare å si hvor store de skal være og hva de skal bruks til så har de som regel det du trenger.

Hæ? Den funker finfint, og hvis du klarer å briste denne, så tror jeg du har andre problemer Den er meget solid ;-) Fordelene med spiralene er at da klarer du ikke å lage noen knekker på den. Men slangen er selvfølgelig laget slik at du kan benytte slangeklemmer på den. Hvordan fester de den ellers på produksjonsanlegg?

Har nå kjørt den her uten noen som helst problem siden oppstart. Har også brukt samme slange på utstyr i produksjonsmiljø for saft/essenser/eddik mm., og der får den vesentlig hardere behandling enn ved bruk i ett akvarium.

Men ja, dersom du kjører belysning på den kan det gro alger i den. Nå har ikke jeg hatt noe problemer med dette, selv om min får noe lys på seg.