Jump to content

Ukjent, levende vite tråder

ilder-lady
 Share

Recommended Posts

Jeg har noe lignenes i mitt kar med mange små tråder som beveger seg ut og tar tak i "Mat" og går tilbake, vitker ikke som noe skadelig men jeg hadde også likt og vist hva det er for noe...

Dette høres ut som det som på engelsk kalles "spaghetti worm", små ormer tilhørende familien Terebellidae. Disse lager enten rør, holder til i hull i stein eller i substrat og fanger mat ved å sende ut relativt lange tråder. Antallet tråder fra ett og samme individ kan variere. Selve ormen sees som oftest ikke, bare trådene vises.

Her er noen bilder:

http://images.google.com/images?hl=en&source=hp&q=spaghetti+worm&btnG=Search+Images&gbv=2&aq=f&oq=&aqi=

KAn det være det som heter "sweepere"?

En stk tentakkel som kan bli ganske så lang (5-6 cm vil jeg anslå).

Har slike i karet mitt.

En kompis av meg har også disse, faktisk på en steinkorall. Steinkorallen har dødt vev der den har vært borti.

Det er ikke tentakkelen til selve korallen.

Vet ikke navnet, men Sweeper er jo ganske beskrivende. Kan forsøke å ta et bilde av mine. :-)

...enda litt mer beskrivele:

Dem er ikke klissete eller seige i utseende,

dem er helt vite, veeeldig frynsete vill jeg si, såg i gårkveld med et simpelt lys over, d krydde av dem, spesielt i grusen.

Nå øker dem i antall, mye:confused: dem er vansklige å suge vekk med slange,

vurderer å suge ut mye av grusen i tilleg, koke den!

Hmm, skulle ønske jeg hadde bilde, se om jeg kan få lånt med meg firmamoben en dag.

Og som nemt over, d er kunn et enkelt individ, en tråd hele dyret. Er som en gammel frynsete sytråd. Æsj)

Jeg hadde noen få slike for et år siden ca. Gjorde da litt research og mener å huske at de er regnet som en pest fordi de kan spre seg fort og brenner koraller. Hos meg forsvant de av seg selv før de fikk spredd seg. Men hvis du har mye av det, trives de tydeligvis hos deg. Tror jeg ville ha undersøkt dette nøyere før det evt. kommer ut av kontroll. Ikke for å skremme, men etter hva jeg husker var det mange på reefcentral.com som tok dette svært alvorlig. Hvis det viser seg å være harmløst, er det jo ikke noe problem. Lykke til!

Men nå vet jeg, på engelsk kalles de for Digitate hydroids.

Takker, endeleg fått svar på hva dritten heter.

Fekk lest litt nå om at dem kan brenne koraller, fåreløpig har jeg bare myk-koraller som er hardføre.

Har ikke sett noe "krangling" enda, men skal holde øya åpne.

Om dem fortsetter å formere seg, så må jeg vertfall sette igang noe:twisted:

...ser stygt ut med alle sytrådene!!! oppi der.