Jump to content

Emperor angel og napping av koraller

Musashi
 Share

Recommended Posts

Jeg driver å setter opp en liste med fisk til mitt ny oppstartede kar på 800L

En av fiskene jeg ønsker er en Emperor Angel. Ser at det er store sjanser for at denne forsyner seg av koraller:( (70%?) Noen som har noen erfaringer med den og kan uttale seg om det? Er det noen måte å få den reff safe på?

Vurderer også en longnose hawkfish, men ser at reker står på menyen.

Er det slik at dersom rekene er introdusert først så vil longnose`n holde seg unna disse, men ta eventuelle nykommere? Har lest noe om det, men det hadde vært fint å høre fra de som har erfaringer.

Noe bør man prioritere.

Er det fisk som er mest spennende så må man tilpasse koralltypene i forhold til de fiskene man velger. Mykkoraller er et alternativ.

Er det koraller som er mest spennende så bør man kjøpe fisk deretter.

Noen synes kun fisk er kult og kjører rene fiskekar med kanskje noe levende sten i tillegg.

Noe bør man prioritere.

Er det fisk som er mest spennende så må man tilpasse koralltypene i forhold til de fiskene man velger. Mykkoraller er et alternativ.

Er det koraller som er mest spennende så bør man kjøpe fisk deretter.

Noen synes kun fisk er kult og kjører rene fiskekar med kanskje noe levende sten i tillegg.

Takk for svaret. Jeg er helt enig med deg at dette er en vurdering mann må foreta. Når det gjelder empror angel vet jeg at den ofte blir holt i en ren fisketank. Det er også en fisk som kan være trygg på koraller, men det er vel snakk om en 70% sjanse for at den vil forsyne seg.

Lurer på om det er noen som har en som er trygg for korallene og om det er noen måte man kan øke odsen på. For eksempel; dersom man har den i karantene kar uten koraller i første omgang vil den da bli så tilvent foring at den vil foretrekke dette framfor korallene i det store karet når den kommer dit?

Ut i fra svaret ditt tolker jeg det slik at det er SPS og LPS som står på menyen, men myke koraller er trygge. Er dette riktig?

Ut i fra svaret ditt tolker jeg det slik at det er SPS og LPS som står på menyen, men myke koraller er trygge. Er dette riktig?

Min erfaring er omvendt. Alt mykt ble spist inkl en del LPS. SPS og muslinger ble ikke rørt.

Holdt et eksemplar på 25cm + i flere år i korallakvarie. Palettkirurg er etter min erfaring en værre fisk å holde med koraller når det blir litt størrelse på dem.

det du eventuelt kan gjør er å ikke ha imperatoren i kare ditt til og bejunne med og kjøpe inn koraller til kare og la di vokse og bli store og finne og så intrudusere et lite eksemplar og då vill det ikke ver så farligt om an napper så mye og jeg mener at du vill få finere koraller i steden for men fisk som ikke napper då enner man for det meste opp me rette og beine koraller men lite grener. men vis du intruduserer en liten napper så vill korallene få en ny gren som oftes der fisken har nappet, jeg mener det er mye finnere en med rette koraller

Har hatt min imperator i 3 år nå og den går i et akvarium med både mykt og hardt. Det eneste jeg ikke kan ha oppi der er knapper for det ser det ut som den liker svært godt. :lol: Han jeg kjøpte den av for tre år siden solgte den pga at den nappet på musliger, så hadde jeg sleng oppi en musling så vil jeg anta at denne også hadde gått ned på høykant.

Det blir forøvrigt mange avleggere når du har en såpass stor fisk ilag med sps koraller.(Har en tendens til at en og annen grein knekker av når han og Dorry leker sisten:?)

De napper stort sett for å være ærlig. Har sett at jossi måtte kvitte seg med en også. Og det er jo et ganske stort kar.

Det er riktig som Frank sier.

Har aldri vært plaget noe særlg ang muslinger, litt napping på sps men meget lite, pompøse juicy lps er de svært glad i (og det er mer enn napping), de tar også mange typer myke koraller med stor apetitt, men en del av disse inneholder skadelige stoffer som gjør de mindre attraktive å nappe på.

Har kun hatt 2 individer selv (har en av de i karet mitt nå, siden våren 08), men det finnes også solskinnshistorier.

Men en ting er sikkert... fy så lekre de er..

De napper stort sett for å være ærlig. Har sett at jossi måtte kvitte seg med en også. Og det er jo et ganske stort kar.

Det er riktig som Frank sier.

Har aldri vært plaget noe særlg ang muslinger, litt napping på sps men meget lite, pompøse juicy lps er de svært glad i (og det er mer enn napping), de tar også mange typer myke koraller med stor apetitt, men en del av disse inneholder skadelige stoffer som gjør de mindre attraktive å nappe på.

Har kun hatt 2 individer selv (har en av de i karet mitt nå, siden våren 08), men det finnes også solskinnshistorier.

Men en ting er sikkert... fy så lekre de er..

Ja de er virkelig noe av det ypperste :D, skjønner at jeg må gå i tenke boksen på dette her. Takk for tilbakemeldingen Vegard. Godt å danne seg et bilde da kan man i alle fall ikke skylde på uvitenhet og vet hva man går til. Dette blir en tøff avveining. Hmm..... sette opp et kar med bare fisk på sikt??

Har hatt min imperator i 3 år nå og den går i et akvarium med både mykt og hardt. Det eneste jeg ikke kan ha oppi der er knapper for det ser det ut som den liker svært godt. :lol: Han jeg kjøpte den av for tre år siden solgte den pga at den nappet på musliger, så hadde jeg sleng oppi en musling så vil jeg anta at denne også hadde gått ned på høykant.

Det blir forøvrigt mange avleggere når du har en såpass stor fisk ilag med sps koraller.(Har en tendens til at en og annen grein knekker av når han og Dorry leker sisten:?)

Det var interessent, virker for at du har vært heldig. Dersom jeg må velge bort knapper og muslinger tror jeg at det skal gå an å leve med det.

Takk skal du ha Frontosa

Så sant som det er sagt.

Ingen problem og finne ting og bruke penger på når man driver med saltvann.

En liten anekdote:

Tenk på de som har Harlekinkrabber......de må kjøpe sjøstjerner som mat.

Disse krabbene spiser nemlig sjøstjerner til frokost.

Ikke så ulikt en Imperator, som gjerne tar en SPS til Lunsj.

Wiggo

Den er grei, og korstroll er sjøstjerner da. Den vanligste i våre farvann, derfor er det veldig greit å få tak i for dykkere.

Det var bare det at du kalte dem for krabber, og da så jeg det riktig å rette det opp, om det bare var stavefeil så hadde jeg ikke reagert.

Mvh Roar