Jump to content

Pumpeproblemer med Deltec skummer

Ulf Knutsen
 Share

Recommended Posts

• Members

Min nabo har kjøpt en skummer av den nye Deltec typen. Det har vært et gjentagende problem at sirkulasjonspumpen på skummeren stanser. Det har blitt byttet 3 pumper fortløpende, så langt. Nå har pumpen atter en gang stanset. Jeg har rengjort pumpen på vanligvis med eddik og vann. Det er ingen " grader " på impeller eller veggen rundt. Impelleren settes inn, med tappen på plass i sporet, og trykkes så ned slik at impellerlokket ligger plant med godset i pumpen. Alt etter anvisning fra leverandør. Pumpen starter dann og vann uten impellerlokket på plass, men nekter å gå ved montering. Er det noen andre der ute, som har tilsvarende problemer ?

MVH Ulf Knutsen på vegne av nabo Paul.

Jeg har samme problem med min 2060. Prøvekjørte den først uten problem. Da jeg skulle starte den igjen, ville den ikke. Gjorde akkurat som du har gjort, av med lokk inn og ut med impelleren og nålehjulet, alt virket fint til mann skrudde på lokket, da var det stopp. Kom noen nord norske gloser da. Fikk den nå i gang etter utallige forsøk, siden har jeg ikke rørt den. Kanskje sende en mail Deltec ? Er jo sannsynligvis ett problem med flere da.

Hei;-)

Har ikke sett eller prøvd de pumpene...

Spørsmål først..

Er det sånn gummi foring i hver ende? Innerst i pumpe og på lokk?

Kan isåfall være at de er litt "lange slik at de "klemmer på selve impelleren? vet ikke men bare en ide:-)

Håper problemet blir ordnet for dere begge:-)

Hilsen Ken-Roger

Dette er ihverfall dårlig reklame for Deltec.

Men nå er jo dette et seriøst firma så det nytter nok å henvende seg til dem. Hvis du ikke får respons hos din forhandler så ville jeg ha gått direkte på dem.

Du kan også stille spørsmål direkte til ingeniørene i Tyskland via Ultimate Reef sin web side. Eget forum for Deltec litt ned på siden. Jeg har spurt om endel saker og jeg får alltid svar.

Men I-Pod skummer har jeg ikke nei :D Skifter de farge på resten av utstyret også slutter jeg å kjøpe Deltec.

Dan

• 1 month later...

Nå er jeg ikke så sikker på om jeg er like begeistret for min Deltec tc2060 lenger :evil: . Den har funket helt utmerket til nå, men nå som jeg skulle være flink å ta en liten rengjøring så får jeg de samme problemene som trådstarter. Får pumpa til å gå når jeg kjører den i vasken, men så fort den settes på skummeren så bare durer den uten å gå rundt. Dette er ikke bra.

Spørs om det ikke snart er en pent brukt skummer til salgs.

Tor

Du er i hvert fall god til å komme med positive argumenter for det skummeren du skal selge :rolleyes:.

Jeg som egentlig hadde bestemt meg for å bytte ut 702'en i en mindre, men jeg tror jeg beholder den gamle. Den har i hvert fall Eheim pumper.

Mvh Roar

Min SC2060 er bare noen få uker gammel, men en erfaring gjorde jeg før jeg monterte den i sumpen:

Den ringen man skrur til fra undersiden som strammer til rundt rotoren, hvis den skrus til for mye starter ikke pumpen.

Jeg testet dette flere ganger i et kar med vann og fant punktet hvor den startet flere ganger på rad. Deretter løsnet jeg den 1 til 1,5 cm. Da sitter den egentlig litt for løst etter hvordan jeg vanligvis ville montert en pumpe.

Vet ikke om dette kan hjelpe dere som har hatt skummeren lenger enn meg, men kanskje et liiiite bidrag.

Roar; hvis du vil ha en mindre skummer enn 702 med Eheim, sjekk min annonse på 701 med Eheim. Burde være perfekt til ditt Tridacna kar;-).

Jeg vurdere ny skummer og det passet bra at dette kom fram nå når jeg skulle bestille deltec :-)

For å bekrefte Eagle sin påstand, så er dette hentet fra deltec support:

If the clear intake pipe is pushed into the pump too far the pump will refuse to start and hum, typically this pipe cant be pushed in too far

as the venturi pipe would hit the skimmer body. Now if the pipe was not cut quite short enough its possible that this would allow the pipe

to push too far into the pump and stall the pinwheel.

Regner med at dette er snakk om samme greie.

Problemet er løst :-) Det er ringen under som går for langt inn. Det jeg gjorde var, i mangel av o-ring, brukte en litt kraftig gummistrikk som ekstra foring, simsalabim.

Den o-ringen som sitter der fra før er for spinkel slik at nålhjulet går inn i skiva som fører vannet inn i pumpa og.eller at det blir så press på akslingen at rotoren ikke vandrer fritt. Dette burde kunne fikses permanent med en litt tykk o-ring.

Venter litt med salget 8-)

Supert torae.

Da er det bare å vente på en større O-ring fra Deltec, regner med de oppgraderer hvis vi er mange som melder dette problemet. Så vi slipper å fikle med strikk.

Forøvrig har skummeren gjort en utmerket jobb så lengt hos meg

• 3 months later...
Problemet er løst :-) Det er ringen under som går for langt inn. Det jeg gjorde var, i mangel av o-ring, brukte en litt kraftig gummistrikk som ekstra foring, simsalabim.

Den o-ringen som sitter der fra før er for spinkel slik at nålhjulet går inn i skiva som fører vannet inn i pumpa og.eller at det blir så press på akslingen at rotoren ikke vandrer fritt. Dette burde kunne fikses permanent med en litt tykk o-ring.

Venter litt med salget 8-)

Nå har jeg byttet ut strikken med en o-ring som er 3mm tykk. Bilde under viser orginale o-ring, den tynne, og ny oring. Ny o-ring kostet 15kr :-)

O-ring.jpg

O-ring02.jpg

Me want to have also.

Er dette original o-ring fra Deltec, eller har du funnet en annen leverandør?

Hei! Det er ikke Deltec, men firma Ing. firmaet Gummi her i Trondheim. Ingen grunn til å kjøpe fra Deltec da du sikkert finner et firma i nærområdet som selger til en mye lavere pris og over disk.

Om du får problemer så ta kontakt ;-)

Tor