Jump to content

Gobye-Firefish

Anita
 Share

Recommended Posts

Har en liten 125 liter hjørnekar med utvendig skummer u/sump. Har ca 30 kg LS, og sand. Lys 2 stk 15w, trenger ikke komentarer på at dette er for lite, for det vet jeg;-) Oppstart i begynnelsen av mai 09.

Levende: 2 klovner, 1 Jeweled Blenny, 1 Allen's damelfish,1 blå Palettkirug(blue tang), 1 White-banded Coral Shrimp, 1 stk sjøstjerne, brun/svart stipet men m stjerne i midten, noen eremitter og snegler og noen små krabber, som jeg fikk helt gratis. Har også en underlig makk/slange skapning, som jeg ikke har funnet ut hva er. Den er grønnlig litt glassaktig, er kun ute på vandring om natten, er ca 10 cm lang og den ene enden(tror det er halen, for jeg tror ikke den bakker;-) den deler seg i to halvmåner. Hvis noen kan si meg hva dette er, så setter jeg pris på det også.

Planter: Christmas tree coral, Leather Coral, Boblekorall, noen knapper, noen Ricordea, noen sopp anemoner og en jeg ikke vet navn på Trumpet coral eller Moon coral.

Vannverdier:

salt 1025

temp 25

ph 7,7

kh 8

ca 500

No3 50

No2 0,1

Vet at mine verdier ikke er perfekt, så nå mater jeg mindre, og tar litt tittere vannbytte(har ikke vært så iverig her:D)

I slutten av oktober 09, flyttet det 2 stk gobyer-Firefish. Alt har gått fint. Men etter jeg kom hjem fra juleferie, så var den minste gobyen borte. Trodde den var død, men fant den ikke, selv om jeg brukte lykt og kikket i alle tilgjengelig huler/grotter.

I dag dukket den opp igjen, men da med en svært kort ryggfinne.

Så her kommer mine spørsmål. Vil denne finnen vokse ut igjen? Kan den klare seg med kort finne? Og hva kan ha skjedd? Alle innbyggerene er jo så snille:D

Er ikke helt sikker på om "alle" inbyggerene er snille.

Lurer litt på om den skapningen som kommer ut på natten kan ligne litt på denne? http://www.reeflex.net/tiere/1740_Gonodactylus_chiragra.htm

Disse finne si mange farge og størrelses varianter. I såfall er det en mantis reke. Dette er rovdyr, som lett kan drepe div inbyggere i akvariet.

Hører du klikke lyder fra akvariet iblandt?

Angående ødlagte finner, så er min erfaring at de vokser ut igjen etter en stund

Dersom disse Firefish Gobyene (antar du mener en slik, eller tilsvarende bare med annen farge) er samme kjønn, så kan de sloss. Det går gjerne ut over finnene. Du bør derfor kun ha en av disse. Alternativt klare å finne ett par.

Var ihvertfall anbefalingene jeg fikk når jeg forsøkte meg på to stk. Det gikk galt hos meg, og har kun en igjen selv.

Kan nok være årsaken til at den har gjemt seg, og at den nå har slitte finner. Om de finner ut av det, og går sammen vokser finnene helt sikkert ut igjen.

Tusen takk for at jeg fikk noen respons her til slutt:D

Til Klodrik- er helt sikker på at det ikke er en mantis, og det ligner ikke i hele tatt. Den ligner mer på en makk, og i enden, deler halen seg i to halvmåner som ligger rygg til rygg. Har prøvd å tatt bilde av den, men med en gang det kommer lys så smyger den seg under steinene. Ser den aldri når det er lys på. Mener også at den graver seg huler i sanden som den kryper nede. Har hatt den i karet i hvert fall 5 mnd(kanskje lenger), og siden jeg tror den er harmløs, så har jeg ikke prøvd å få den ut. Ser for meg at det blir en håpløs oppgave.

Til Kimshans- tror mer på den teorien din. Merket ingen agresjon i går, da begge var fremme, så da får jeg jo bare håpe at det ordner seg. Det var betryggende å høre at den lange fine gule ryggfinnen kan vokse ut igjen. De har svømt sammen helt til jul, og var så forskjellig i størrelse, så jeg trodde jeg hadde en av hvert sjønn.