Jump to content

Hva er forventet levetid på RO-filter?

espenmoe
 Share

Recommended Posts

Klippet fra brukermanualen:

5. Maintenance

- Pre-filter. If the tap water is not extremely polluted, a yearly replacement of both pre-filters will

be sufficient. If the water is higher polluted, the filters have to be changed more often - as

required. If the pre-filter is blocked, the water production will slow down.

- Membrane. The membrane normally has a lifetime of several years. Afterwards, it has to be

replaced.

Prefilteret vil når det begynner å gå tett gi høyere mottrykk og du vil registrere at mengden produsert vann reduseres.

Jeg ser i manualen til mitt Kent anlegg at forfiltere anbefales skiftet etter 6 måneder.

Min erfaring er at de kan brukes lengre, sannsynligvis pga av marginalt med partikulært avfall i springen hos meg.

Selve osmosemembranen kan benyttes inntil en TDS måling slår ut med såpass høye verdier at du ikke vil bruke den lenger...

Vær oppmerksom på at et RO anlegg aldri fjerner 100% av ioniske forbindelser. Et sted mellom 90 og 99% er normalt.

Dermed har TDS verdi i innvannet også betydning for å vurdere kvalitet på anlegget.

Hei!

Jeg har brukt dette osmose anlegget nå snart i 2 år uten og bytte noen filterpatroner: http://filterdirect.com/product_info.php?cPath=21&products_id=29

Stemmer det som sies i tråden om at manualen beskriver oftere bytter av filterpatroner, men jeg kjøpte meg et TDS meter på Ebay og dette viser fortsatt 0 ut?? Synes dette er litt rart at det fremdeles etter snart 2 år viser 0, men velger og stole på TDS meteret. Filteret brukes til og kun produsere snaue 15 liter vann i uka, så det er kansje derfor TDS fortsatt viser 0??. Har kryssbyttet sondene på TDS meteret, og fått bekreftet at begge viser samme verdi på inn vannet.

Mitt osmoseanlegg har også Silicat filter, men dette med silicat er vel ikke noe som TDS meteret også måler??? eller??

Jnad

Kan aldri tenke meg at noe må byttes enda.

Jeg bytter 600 liter pr mnd kun på det ene karet mitt, og har kjørt i halvannet år, uten utslag på TDS. Men nå er dette RO filteret en del større.

Og skulle det være noe som må byttes, så er det evt kullfilteret på enheten din. Heldigvis har vi meget god vannkvalitet i krana i Norge (de aller fleste steder)

Pass på å flush filteret ditt ganske ofte, så varer det mye lenger.

For å understreke så trenger man neppe skifte RO membran før etter flere års bruk. Basert på normal forbruk på akvarier opp til +1000 liter, og så lenge det ikke er utslag på TDS.

Jeg har hatt mitt Kent anlegg i ca to år nå, og skiftet forfilter og karbonfilter første gang i november pga. merkbar reduksjon i flow. Aldri hatt noe utslag på TDS.

Mitt produksjonsbehov er i snitt 80-100 liter i uken altså 4-5000 liter/år.

Kent svarer som følger på skifte av patroner:

How often should I replace the cartridges in my KENT Marine RO filter and how do I know when they need to be replaced?

It is a good idea to replace the sediment prefilter and carbon block every 6 months or 500-1000 gallons of product (good) water. The membrane should be replaced every 3000 gallons of product water. A TDS (Total Dissolved Solids) meter can be used to determine elevated TDS levels indicating when the membrane is beginning to fail. Resin cartridges will last longer than the sediment or carbon block filters since it is the final filtration step being located after the RO membrane. It will change color completely when exhausted.

3000 gallons tilsvarer drøyt 11000 liter.

Det omtalte resinfilteret er et silikatfilter, som vel ikke finnes i AquaMedics Easyline?

Jeg kommer for min del ikke til å skifte RO membran før det blir et endret utslag på TDS.

Hei!

Sorry, men kupper tråden litte grann her:-)

Vil silicat filteret i dette osmose anlegget akkumulere opp silicat og begynne og slippe større mengder silicat ut i det vannet som blir produsert, eller vil det bare slutte og fungere og holde på den silicaten som det allerede har absorbert????

http://filterdirect.com/product_info.php?cPath=21&products_id=29

Det står at silicat filteret bør byttes når fargen på mediet går fra grønn til brun, min ble brun for ca 1 år siden?? Har likevel ikke målbar silicat i karet?

Noen kommentarer?

Jnad

Guest Dvergkeiser

Spesiellt høyt kalkinnhold i springvannet tærer hard på membranen.

Da det på de fleste steder i Norge nesten ikke finnes kalk i springvannet , vil selve membranen være bra nok i mange år , litt avhengig hvor mye vannet man produserer med denne og hvor mye skit det ellers er i utgangsvannet

selvfølgelig.

Forfilter sparer jo også membranen til en viss grad.

mvh

Thomas

Generelt vil jeg anbefale følgende, dette er basert på den erfaring/kunnskap jeg har fra i en periode å jobbe bl.a. med salg av RO/DI anlegg til laboratorier i Norge:

Skift RO membran når utslaget på TDS utgjør mer enn 2-5% av utslaget på springvannet.

Skift alle forfiltere, altså partikkelfiltere og og karbonfiltere når du merker at produksjonen reduseres. Dvs når du får mindre vann gjennom anlegget enn du er vant til.

Guttene som driver denne butikken http://www.thefilterguys.biz/ påstår også at levetiden på RO-membranen senkes betraktelig ved for lavt arbeidstrykk inn til filteret.

Hi,

I am wondering about the RO/DI-unit you have in your shop "Ocean reef miser" six stage. I have a waterpressure in my house around 50-60 psi. Will the Ocean reef miser work properly with this low pressure? I understand that the unit will produce less water, but will the water still be clean?

Regards

Are Christian Sveen

"Are, shipping international is very expensive UPS well over $300. The Ocean Reef Miser does require 65 psi or higher for best performance and higher is better. With lower pressure the dual membranes perform poorly and can have a very shortened life.

Jim

http://www.thefilterguys.biz/

Mener å ha sett på ebay at du får pumper som kan hjelpe deg litt med vanntrykket ditt, kanskje det kan være en mulighet?

Ja, det hadde vært en mulighet, men de er ganske dyre, så jeg valgt heller et mindre osmoseanlegg med bare en RO-membran som ikke krevde så høyt arbeidstrykk.