Jump to content

fisk - str på kar...?

christer
 Share

Recommended Posts

Jaja...jeg hopper i det.

Venter prisoverslag på kar med målene 180x44x30,5.

Dette skulle bli ca 242 liter...kun. Må ha de merkelige

målene fordi karet skal stå inne i en eksisterende vegg,

med innsyn fra begge sider.

Noe av grunnen til "oppgraderingen" er at vi gjerne vil

ha større utvalg vedrørende fisk, men ser at volumet

tross lengden blir relativt lite.

Spørsmål:

Kan man driste seg til et par kirurger i et kar som dette,

i og med at det er såpass langt?

Håper på svar.

Christer

Guest Dvergkeiser
du kan nok fint ha kirurger i dette. mange har gule kirurger i kar fra 160-170l.

Ja man det er jo en sørgelig standard da ...jeg kan tenke meg at selv om karet er såpass lang at de kan skyte skikkelig fart , vil de nok ikke føle seg trygge når de piler rundt på "grunna" ... og et par psykotiske kirurger som haster frem og tilbake langs frontruta ( sånn vil det jo bli siden de ikke vil ha særlig mulighet til annet enn krappe brå-svinger) vil nok kunne gi et noe hektisk inntrykk angående hele karet også for den som ser på ... men det er nå min mening ;-)

Rent ut fra målene få man jo inn en velvoksen torsk , hvis den trekker inn brystfinnene litt :roll:

mvh

thomas

du kan nok fint ha kirurger i dette. mange har gule kirurger i kar fra 160-170l.

men sykt smalt det ble:P du må bygge veggen breiere;-)

Pøh;-) må ikke bygge veggen bredere. Har akvarie i veggen i dag

på ca 120 l, med innsyn fra begge sider:D

Dagens innhold: 2 klovner og 1 dvergkeiser (flavissimus) og noen

koraller.

Skjønner hva du mener - vanskelig/utfordrende med aquascaping, og

særlig i og med at det er innsyn fra begge sider. Har i dag en blanding

av kunstig og levende stein (aqua roche).

Christer

Pøh;-) må ikke bygge veggen bredere. Har akvarie i veggen i dag

på ca 120 l, med innsyn fra begge sider:D

Dagens innhold: 2 klovner og 1 dvergkeiser (flavissimus) og noen

koraller.

Skjønner hva du mener - vanskelig/utfordrende med aquascaping, og

særlig i og med at det er innsyn fra begge sider. Har i dag en blanding

av kunstig og levende stein (aqua roche).

Christer

ja aqua roche får du jo i mange gøye fasonger. blir jo letter for deg med aqua skapingen da.

Ja man det er jo en sørgelig standard da ...jeg kan tenke meg at selv om karet er såpass lang at de kan skyte skikkelig fart , vil de nok ikke føle seg trygge når de piler rundt på "grunna" ... og et par psykotiske kirurger som haster frem og tilbake langs frontruta ( sånn vil det jo bli siden de ikke vil ha særlig mulighet til annet enn krappe brå-svinger) vil nok kunne gi et noe hektisk inntrykk angående hele karet også for den som ser på ... men det er nå min mening ;-)

Rent ut fra målene få man jo inn en velvoksen torsk , hvis den trekker inn brystfinnene litt :roll:

mvh

thomas

Joa, ser den men hvis de har kræsjet i rutene et par ganger, så har de vel lært.....?:roll::oops:

Christer

Jaja...jeg hopper i det.

Venter prisoverslag på kar med målene 180x44x30,5.

Dette skulle bli ca 242 liter...kun. Må ha de merkelige

målene fordi karet skal stå inne i en eksisterende vegg,

med innsyn fra begge sider.

Noe av grunnen til "oppgraderingen" er at vi gjerne vil

ha større utvalg vedrørende fisk, men ser at volumet

tross lengden blir relativt lite.

Spørsmål:

Kan man driste seg til et par kirurger i et kar som dette,

i og med at det er såpass langt?

Håper på svar.

Christer

Hei!

Hvor høy blir vannsøylen i karet? 28-29cm? Personlig ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å prøve noen kirurger i dette karet. Jeg vet om flere som har flere store kirurger i avleggerkarene sine med liknende høyde. Start med noen små og følg med på utviklingen.

Are

Hei!

Hvor høy blir vannsøylen i karet? 28-29cm? Personlig ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å prøve noen kirurger i dette karet. Jeg vet om flere som har flere store kirurger i avleggerkarene sine med liknende høyde. Start med noen små og følg med på utviklingen.

Are

Hei Are.

Savner deg på TamAlna gitt.

JO - vannsøylen?...altså høyden på vannet - det blir som i dag, ca. 28 cm.

Christer

Lengden er det på ingen måte noe i veien med ang hold av kirurger, så den er grei.

Hver sin mening, men jeg mener at under 30cm høyde ikke hører hjemme ved hold av kirurger (med kanskje unntak av unge små kirurger.) Mange vertikale fisker setter pris på litt høyde, enten det er discus i ferskvann, eller kirurger i saltvann. Du bør iallefall ikke velge en nervøs art iallefall, og husk på gode hjemmesteder om du likevel bestemmer deg for å kjøpe en kirurg (flere kirurger er idioti på den størrelsen der)

Joda det er flere som holder kirurger i avleggerkar på samme høyde, men de er jo gjerne en meter i dybde også som hjelper mye på (som medfører at fisken får svømme mer fritt, og ikke bare sikk-sakk på en rett linje frem og tilbake.

Det er veldig mange mennesker som holder fisk i gullfiskbolle over lang tid også, og det er lett å lene seg på tanken at siden det er mange i samme båt som gjør det samme, så er det helt greit, både for fisken og rent etisk sett.

MEN:

Zebrasomaer er såpass hardføre, at selv om fisken lever lenge, så er det ikke sikkert at den trives, personlig synes jeg at en 500 liter er minimum for disse artene. Altså misforstå meg rett, en ung Zebrasoma kan godt bo i et mindre kar.

Hvorfor folk skaffer seg fisk som de ikke kan holde når de blir voksne, er en fremstilling jeg hverken forstår eller kjenner meg igjen i, men som er ganske standard i denne hobbyen....

Jeg har også sett at mange bruker liveaquaria som fasitt og referanse på det meste.

Liveaquaria er først og fremst en butikk som har lyst til å selge, noe som gir svært lite insentiv for å føre opp romslige minimum-størrelser på kar, da lett påvirker salg/profitt.

For det andre er informasjonen ofte svært uriktig.

Når de beskriver en art, så bruker de stort sett copy-paste for de fleste artene i samme genus, og så legger de til et par linjer for det individet.

Det aller pinligste, er at det er to personer med "dr med vet" grad som står for informasjonen,,, Veterinærer som bedriver virksomheter med lite klinisk praksis, bare fordi lommeboken aldri blir tykk nok, har jeg lite sans for.

Men til de som ikke har bøker enda (anskaff dere det, og spar penger i lengden): Joda, Liveaquaria kan godt brukes som en pekepinn, men vær veldig kritisk når du leser.

Nå var ikke 100gal minimum som de har listet opp så ille, men det finnes langt værre eksempler på dette, både angående akvariestørrelser, passende vanntemperatur osv.

Så mitt poeng er: vær veldig kritiske når dere velger kilder på internett, enten det er liveaquaria eller reeflex

Et eksempel: Her på forumet så utarbeides det en artsliste, hvor mennesker velger ukritisk informasjon, som andre videre skal benytte seg av... Det siste en nybegynner trenger, er å få informasjon som er svært asymmetrisk kontra "fakta"

Paracentropyge boylei er f.eks listet opp i denne listen, med info hentet fra reeflex... Hvor de mener at optimal temperatur range er 24-28 grader LOL!!! Virker ikke ut som om vedkommende som har postet infoen på reeflex, har det minste snøring på hva han/hun skriver om.

Nå er det kanskje ikke så mange nybegynnere som velger en boylei, men poenget blir det samme.

En ting er at folk skriver om fisker de ikke har hatt selv en gang (nei dette er ikke myntet på deg Wiggo, men generelt). Men at man skriver om en fisk man ikke har hatt selv, hvor man bruker en upålitelig kilde, som i tillegg er ment å bruke som oppslagsverk for andre mennesker igjen, synes jeg faktisk er litt avskrekkende.

Tenk igjen hvor mange dyr som må lide for det.. (selv om akvaristen gjør alt i beste mening)

Edited by Vegard Haugen

Mange visdomsord Vegard, du har min fulle støtte.

En liten kommentar vedrørende den nevnte artslisten her på forumet.

Vi har oppfordret til at brukerne legger inn egne erfaringer for å dele disse med medakvarister.

I den grad man klipper og limer, mao. kopierer fra andre steder uten personlig erfaring, så er det for det første i strid med hensikten, og for det andre kanskje i noen tilfeller også i strid med mulige opphavsrettigheter.;-)

Så langt har vel ikke artslisten blitt overøst med bidrag, så utfordringen med å kvalitetssikre ser ikke ut til å bli den største jobben...

Takk for det Christer. Du var en hyggelig å kunde å slå av en prat med også. ;-)

Jeg er enig i at en fullvoksen kirurg ikke vil passe i et så lavt kar, men tiden fra småfisk til fullvoksent individ tar mange år. En fullvoksen kirurg tror jeg forresten det bare er Vegard og et par andre her inne som har mulighet til å ha hvis kriteriene over skal holdes med tanke på svømmeplass.

Still spørsmålet ditt i "Shallow reef tank Club"-tråden på reefcentral;

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1397288

så får du førstehåndsinformasjon om hvordan de opplever oppførselen på kirurgene sine i et lavt kar.

Are

Angående kirurger, så er det mange som vokser seg store på meget kort tid. En palettkirurg f.eks trenger på ingen måte flere år på å få betydelig størrelse for et slikt akvarie. En Zebrasoma vokser heldigvis ikke like fort.

Det var ikke et angrep på din uttalelse Are :) Derfor startet innlegget med: hver sin mening, og jeg presenterte min, og ikke en fasitt.

Nå er det ikke bare gode svar som kommer fra gutta i RC heller (men er klar over at det er flere kjente og meget kompetente folk der som gir gode svar)

Jeg er fullt klar over at det er mange som mener at de ikke trenger mer høyde, men hva kan jeg si.. I disagree :P

Jeg har vært medlem i RC siden 2003 (Unicorn2093), og har skrevet to poster. Den siste var for en drøy uke siden i Jossis tråd. Jeg synes forumet er meget bra, men det blir litt vel overload etter min smak men det hender ofte at jeg leser litt tråder der. Men det er flere andre fora jeg bruker mer.

Manhattan reefs har blitt mitt favorittforum når det kommer til de engelskspråkelige.

Det var ikke et angrep på din uttalelse Are :) Derfor startet innlegget med: hver sin mening, og jeg presenterte min, og ikke en fasitt.

Nå er det ikke bare gode svar som kommer fra gutta i RC heller (men er klar over at det er flere kjente og meget kompetente folk der som gir gode svar)

Neida, slik tok jeg det ikke heller. ;-) Påstanden om at du er blant få her inne som kan huse fullvoksne kirurger kom jeg med bare av den grunn at du har et større kar enn folk flest. Altså positivt ment. :-)

Det er ikke slik at jeg tror det er mer kompetanse pr bruker på reefcentral enn andre steder, men forumet er stort og man møter mange med ulik erfaring - deriblant mennesker med lave akvarier og kirurger. ;-) Dermed kan man få flere synspunkter å ta med i vurderingen hvorvidt dette er etisk riktig eller galt....

Jeg tar kritikk på Boylei-tråden.

Jeg trodde den var flyttet til en annen tråd nå??

Men i det konkrete tilfellet så merker jeg hvor lett det er og ta "seriøse" nettsteder til inntekt for noe man ikke har egen erfaring med.

Om man ønsker og holde en fisk men ikke har hatt før,så slår man opp på nettet, slik jeg gjordet med Boylei, og tar det for god fisk.

Rett og slett fordi men ikke har forutsetning for noe annet.

Har ikke problemer med og ha forståelse for de som blir veldig fornøyd når de finner at fisken de ønsker seg, kan holdes i det karet de har selv.

Men det er veldig lett for oss som sitter med store kar og hevde at det er feil.

Fisk vil altid trives bedre i store kar.

Når det gjeder Gul Kirurg så vil jeg tro at det ikke bare er lengden på karet som betyr noe.

Fisken har liksom en fasong som forteller at den også trenger en viss vannstand.

Wiggo

Are: Jeg er helt enig i det du sier ang RC -> at det er mange mennesker der, og derfor også mange kompetente.

Mener at det er et godt forum, det er bare jeg som raskt synes at trådene kan bli litt vel lange med mye svada info mao latskap.

Det jeg mente ang at ikke alle svar som gis er riktige, gjelder for alle verdens fora.