Jump to content

Søvnproblemer av saltvannsakvarium?

Jørn-Bjørn
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter av og til med å sovne om kveldene, så slo tanken meg her om dagen; Slike dagslyslamper for å kurere vinterdepresjon osv. inneholder jo et fullt dagslys-spekter og har veldig hvitt/blått lys. Disse sies det IKKE må brukes etter 6 om dagene. Da tuller man visstnok med den biologiske klokka i hodet og kroppen med søvnproblemer som følge.

Men hva da med akvarielys som også inneholder et lignende lysspekter?

Er det noen andre som opplever problemer med nattesøvnen etter de har sittet sent oppe og glodd inn i akvarie og den flombelysningen som ofte er der?

Sikkert ikke noe fasit svar på dette, men er vel liten tvil om at mengden og antall timer med lys styrer den biologiske "klokken". Folk er forskjellige så man reagerer vel forskjellig.

Er vel liten tvil om at en MH lampe fungerer hvertfall ikke noe dårligere enn en lampe fra Phillips. Selv bruker vi en vekkeklokke med lys som simulerer soloppgang. Den fungerer hvertfall utrolig bra.

Hva med å stille om litt på belysningstiden på akvariet, og se om du merker noen forskjell?

Ja det er jo klart søvnproblemer er en ganske sammensatt greie, men at akvarie lyset kan være en medvirkende (og i noen tilfeller ganske stor :rolleyes:) årsak har jeg blitt mere obs på i det siste. Kan jo justere på lystida men det blir en ganske drøy forskyvning i disse mørketider. Lyset slår seg på i 9-tida og av igjen litt etter at jeg kommer hjem fra jobb. Kjipt det også:mad:.

Jeg tror at de største søvnproblemene er forårsaket av bekymring for vannlekasjer, krack, defekte pumper osv.

Lys har innvirkning på vår biologiske klokke, men hva med de som bor nord for polarsirkelen i forhold til de som bor ved ekvator?

Hmmm, nei det er nok redselen for at kona skal finne kvitteringen fra siste innkjøp som skaper flest søvnproblemer. ;-)

Jeg tror at de største søvnproblemene er forårsaket av bekymring for vannlekasjer, krack, defekte pumper osv.

Lys har innvirkning på vår biologiske klokke, men hva med de som bor nord for polarsirkelen i forhold til de som bor ved ekvator?

Hmmm, nei det er nok redselen for at kona skal finne kvitteringen fra siste innkjøp som skaper flest søvnproblemer. ;-)

ikke menig og kupe tråen men når det gjeler kvittering så får du spøre eter kone kvittering ;-)

Javel, skjønner det ikke er noe utbredt "problem". Men at det har en effekt på enkelte tror jeg. (MortenN; disse dagslyslampene er jo veldig mye brukt, og produsert for, de nord for polarsirkelen for å få den biologiske klokka på rett kjøl. Det er jo hovedsaklig i nordlige strøk av verden folk har disse problemene.;-))