Jørn-Bjørn Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Jeg sliter av og til med å sovne om kveldene, så slo tanken meg her om dagen; Slike dagslyslamper for å kurere vinterdepresjon osv. inneholder jo et fullt dagslys-spekter og har veldig hvitt/blått lys. Disse sies det IKKE må brukes etter 6 om dagene. Da tuller man visstnok med den biologiske klokka i hodet og kroppen med søvnproblemer som følge. Men hva da med akvarielys som også inneholder et lignende lysspekter? Er det noen andre som opplever problemer med nattesøvnen etter de har sittet sent oppe og glodd inn i akvarie og den flombelysningen som ofte er der? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig-Arne Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Ja mang en gang! Men grunnen til at en ikke får sove deretter er nok at man er blitt oppspillt av å se alt liv som dukker opp når lyset slukkes av timeren og klokka er blitt alt for mange.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robin73 Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 er mange grunner til søvnproblemer med saltvann lys er en ting og ikke minst forumet her som gjør at man siter oppe til langt på nat he he:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klodrik Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Sikkert ikke noe fasit svar på dette, men er vel liten tvil om at mengden og antall timer med lys styrer den biologiske "klokken". Folk er forskjellige så man reagerer vel forskjellig. Er vel liten tvil om at en MH lampe fungerer hvertfall ikke noe dårligere enn en lampe fra Phillips. Selv bruker vi en vekkeklokke med lys som simulerer soloppgang. Den fungerer hvertfall utrolig bra. Hva med å stille om litt på belysningstiden på akvariet, og se om du merker noen forskjell? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Bjørn Posted January 15, 2010 Author Report Share Posted January 15, 2010 Ja det er jo klart søvnproblemer er en ganske sammensatt greie, men at akvarie lyset kan være en medvirkende (og i noen tilfeller ganske stor :rolleyes:) årsak har jeg blitt mere obs på i det siste. Kan jo justere på lystida men det blir en ganske drøy forskyvning i disse mørketider. Lyset slår seg på i 9-tida og av igjen litt etter at jeg kommer hjem fra jobb. Kjipt det også:mad:. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenN Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Jeg tror at de største søvnproblemene er forårsaket av bekymring for vannlekasjer, krack, defekte pumper osv. Lys har innvirkning på vår biologiske klokke, men hva med de som bor nord for polarsirkelen i forhold til de som bor ved ekvator? Hmmm, nei det er nok redselen for at kona skal finne kvitteringen fra siste innkjøp som skaper flest søvnproblemer. ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robin73 Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Jeg tror at de største søvnproblemene er forårsaket av bekymring for vannlekasjer, krack, defekte pumper osv. Lys har innvirkning på vår biologiske klokke, men hva med de som bor nord for polarsirkelen i forhold til de som bor ved ekvator? Hmmm, nei det er nok redselen for at kona skal finne kvitteringen fra siste innkjøp som skaper flest søvnproblemer. ;-) ikke menig og kupe tråen men når det gjeler kvittering så får du spøre eter kone kvittering ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hubben Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Lyset fra akvariene vår har sikkert noe av samme effekten som dagslyslamper. En rolig kveldstund foran et yrende korallrev, med 20 minusgrader ute, er også god medisin - men kanskje ikke mot søvnproblemer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GauteG Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Jeg har tidvis også problemer med å få sove, men det lyset som benyttes da er en lommelykt....;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig-Arne Posted January 15, 2010 Report Share Posted January 15, 2010 Jeg har tidvis også problemer med å få sove, men det lyset som benyttes da er en lommelykt....;-) Ja det har blitt brukt mangt ett batteri for å følge med på hva som skjer i balja om natta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Bjørn Posted January 16, 2010 Author Report Share Posted January 16, 2010 Javel, skjønner det ikke er noe utbredt "problem". Men at det har en effekt på enkelte tror jeg. (MortenN; disse dagslyslampene er jo veldig mye brukt, og produsert for, de nord for polarsirkelen for å få den biologiske klokka på rett kjøl. Det er jo hovedsaklig i nordlige strøk av verden folk har disse problemene.;-)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tutti frutti Posted January 16, 2010 Report Share Posted January 16, 2010 det er mange som mener disse lampene bare er søppel. blir du gladere på vinteren har du vinter depreskjoner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts