Jump to content

Struping av pumpe

creek
 Share

Recommended Posts

Sitter å planerer et oppsett med en Fluval FX-5 pumpe. Denne gir optimalt 3200 l/t . Dette kan kanskje bli litt i overkant i karet, så jeg tenker litt over hvilke løsninger det finnes.

I industrien er det vanlig å lage en by-pass med strupeventil mellom ut og inn på pumpa. På den måten kan man regulere flowen uten å endre belastningen på pumpa.

Vil dette kunne fungere her også?

En annen mulighet er jo å strupe ut på pumpa, men dette vil føre til høyere strømforbruk og mer varme, så dette er vel ikke optimalt.

Noen som har noen tanker rundt dette?

Struper jeg ikke, vil jeg ha 86x vannsirkulasjon :rolleyes:

Hei!

Vedrørende struping så mener jeg og huske at denne pumpa kommer med en strupeventil på utløpet akkurat for dette formålet. Pumpehuset og impelleren sin konstruksjon for disse pumpene mener jeg er laget slik at værken strømforbuk eller varme blir særlig påvirket når utløpsventilen strupes.

Våre bøttepumper klarer ikke og bygge opp noe særlig trykk, f eks når pumpa går tett, dette kan man se av data for pumpens løftehøyde. Vet at mange pumper faktisk bruker mindre strøm da flowen blir hindret da impelleren bare vil spinne rundt i vannet. Noe temp økning vil du nok ikke få på våre små bøtte pumper så lenge det er litt flow gjennom pumpehuset/impelleren.

Hvis jeg får lov til og komme med en liten tanke rundt utløps rør arangemang: Bruk ikke det strålerøret som følger denne pumpa i ditt lille kar, dette strålerøret (har sett det i aksjon) blir rene jett stømmen:-). Om du kan tenke deg og eksprimetere litt med strålerør så kan kansje en løsning være og lage strålerør som rett og slett går rundt hele karet, og som vil kunne vinkles individuellt i forskjellige rettninger opp og ned. Tanken om også og montere flere strupe/regulerings ventiler langs dette strålerøret vil jo kunne gi mange muligheter når det gjelder sirkulasjon.

Men og bruke det 2-veis utløpet som følger pumpa vil sikkert være en bra løsning.

Blir virkelig spennende og følge med på resultatet av bruken av denne pumpa i dette karet.

Jnad