Jump to content

Iks Skinne henger seg opp?

eddy
 Share

Recommended Posts

Poster denne her også da den ikke kom opp på forsiden i Computere og Elektroniske styresystemer.

Har en IKS strøm skinne som ikke kutter strømmen når den skal. Kan gå timer før den kutter.

Har etter fylt 20-30L ekstra i natt. Har også sett at lyset ikke skrur seg av når det skal.

Tror ikke det er computern da lys indikatorer på skinna slukes som det skal.

Er det noen andre som har erfart det samme og har noen tips om hva det kan vere?

Eddy

Mulig overledning? Det kan jo være relativt usikkert å bruke systemet når det oppfører seg slik da. Kanskje koble det av og sjekke det ut skikkelig? :)

Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerer men jeg vil tro det er et eller annet som brytter strømmen når denne skal vere av. Mulig det bare er å åpne opp og spraye med sån elektro spray.

Får vel prøve det

Eddy

Nå kjenner jeg ikke IKS -systemet over hodet....

Men kan litt elektronikk...

Jeg kan gjette på - ut fra plasseringen av komponentene at Triac/transistoren (svart firkant med 3 bein) sitter som siste ledd og gir spenningen til uttaket.

Hvis da led'en slukker og du forsatt har spenning på uttaket - er sannsynligvis Triac'en defekt.

For sannsynligvis sitter led'en på styringa fra Computeren og slukker likt med den.

Samme forbindelse skulle også styrt Triac'en - men den har sannsynligvis en (innvendig) kortslutning.

Edited by Emiiil
Ikke synlig kortslutning

Nå kjenner jeg ikke IKS -systemet over hodet....

Men kan litt elektronikk...

Jeg kan gjette på - ut fra plasseringen av komponentene at Triac/transistoren (svart firkant med 3 bein) sitter som siste ledd og gir spenningen til uttaket.

Hvis da led'en slukker og du forsatt har spenning på uttaket - er sannsynligvis Triac'en defekt.

For sannsynligvis sitter led'en på styringa fra Computeren og slukker likt med den.

Samme forbindelse skulle også styrt Triac'en - men den har sannsynligvis en kortslutning.

Det som er rart er at det kun har skjed et par ganger, maks 5.

Å om jeg tar ut kontakten og setter den in igjen er speningen borte.

Det har også hent at lyset har gått av av seg selv 2 timer etter at leden slukker.

Hvis LED'en slukker, er det en indikering på at styrespenningen kuttes.

Hvis spenningen forsatt er til stede - kan det vanskelig være annet enn Triac'en.

Eller en overledning av salt/møkk på printplata. Triac'en mates med lav spenning på styreinngangen, så hvis det ligger en restspenning igjen her kan Triac forsette å være åpen.

Innvendig i halvledere kan det også skje "ting" (vi ikke ser utenifra).

Ps. Hvis da ikke spenningen faller såpass at LED'en slukker men at det fremdeles er nok til at Triac-'en holder åpent... Men dette må det kunnskap og måleinstrumenter til.

Synd du bor så langt unna....

Edited by Emiiil
PS.

Jeg er ingen spesialist på elektro, Men i og med at det ikke er et konstant problem og at strømen kutter ettervert mistenker jeg at det er salt som lager krypstrøm.

Har prøvd med elektro spray så får vi se. Kan ikke bli noe dyrere av å prøve det.

Eddy

Ikke at jeg har noen erfaring fra systemet men hva om det er en soft wear feil.... Kan ikke det samme skje da?

So.m jeg sier i ps... hvis spenning detter nok til at LED slukker men allikevel at det er en restspenning tilstede som klarer å styre Triac'en kan dette skje....

Jeg ser også det sitter noen IC-kretser der, som selvfølgelig kan lage noe "krøll"

Jeg er ingen spesialist på elektro, Men i og med at det ikke er et konstant problem og at strømen kutter ettervert mistenker jeg at det er salt som lager krypstrøm.

Har prøvd med elektro spray så får vi se. Kan ikke bli noe dyrere av å prøve det.

Eddy

Bruk en av-danka tannbørste i tillegg, under på printen, for å vaske rent sammen elektrosprayen.

Om du har, eller får tak i - bruk en elektrospray uten smøremiddel/olje - som forsvinner etterpå - og ikke blir liggende som et oljesøl og samle støv og blir ledene til slutt.

Mao 5-56 anbefales ikke.

So.m jeg sier i ps... hvis spenning detter nok til at LED slukker men allikevel at det er en restspenning tilstede som klarer å styre Triac'en kan dette skje....

Jeg ser også det sitter noen IC-kretser der, som selvfølgelig kan lage noe "krøll"

Bruk en av-danka tannbørste i tillegg, under på printen, for å vaske rent sammen elektrosprayen.

Om du har, eller får tak i - bruk en elektrospray uten smøremiddel/olje - som forsvinner etterpå - og ikke blir liggende som et oljesøl og samle støv og blir ledene til slutt.

Mao 5-56 anbefales ikke.

Ok!

Da demonterer jeg alt og tørker det tørt med tørkerul for å vere sikker.

Takker for gode svar.

Eddy