Jump to content

Kalkmikser spm

Alexjoha
 Share

Recommended Posts

Hei :-)

Jeg holder nå på å bygge opp akvariet mitt på nytt med sump osv.

Jeg har regnet meg frem til at det fordamper ca 3-5L vann i døgnet av akvariet mitt slik det er i dag.

Når jeg nå skal sette opp kalkmikseren min så tenkte jeg å mate denne i fra den automatiske vann påfullings systemet mitt.

altså en deltec KM 500 mikser med Aqua Medic - SP3000 Niveaumat.

Det jeg er redd for er at 3-5L med kalkvann til dagen blir kansje litt i det drøyeste laget?

Akvariet er et 300L med 200L sump hvor jeg skal ha en del sps men per dags dato har jeg bare noen få.

Hvordan gjør dere det? å har dere noen gode ideer til meg ? :-)

Guest Dvergkeiser

Det høres i utgangspunktet helt ålreit ut :-)

...skulle det vise seg at det blir tilsatt for mye kalk (det er dette du er redd for ?) , er det bare å redusere mengden calciumhydroksiden i mikseren eller kutte den helt ut (midlertidig)

Det er ikke bare steinkoraller som forbruker kalk , også alger (ikke bare kalkalger , også alle andre typer , i varierende grad) og mykkoraller (om ikke like mye) gjør dette.

mvh

thomas

Skulle ikke være noe problem! Vi har automatisk vannpåfylling til vårt 470-liter med 80 liter sump, 400W MH-lampe og åpen topp, med KM500 mikser som deg. Ville tro det fordamper mlm 3 - 7 l pr dag hos oss, litt avhengig av varmen oa. PH er godt innenfor maksverdiene. SPS'ene vokser bra!

Men, det er naturligvis alltid greit å kontrollmåle fra tid til annen.....

Største risiko med kalkmikser er overdosering ifbm etterfylling av kalk - pass på at vannet har blitt tilnærmet klart igjen før du kobler på kalkmikseren igjen!

Er ikke noe blaningsforhold, annet enn hva som kansje er hensiktsmessig om du gjorde dette f.eks i en kopp, det er begrenset hvor mye du klarer å berike vannet med kalk, normalt felles det som ikke blir brukt bare ut i bunn og det skal jo da altså ikke oppi karet, med en kalkmikser får man en bedre utnyttelse siden det blandes kontinuerlig, du kan altså ikke overdosere når du lager kalkvann, men du trenger nok ikke overdrive voldsomt av fare for å kaste bort kalk og få søl i karet, så ikke fyll kalkmikseren til randen så går det nok fint, et par cm sier vell manualen men det tror jeg er mest til hensyn av å ikke slite ut mikseren.

Re: Kalkmikser spm

Du må IKKE bruke for mye kalk! Jeg pleier å fylle i rundt halvannen cm. Igjen - ikke koble til før vannet er tilnærmet klart. Etterfyll når det er tomt. Ikke pust inn støvet, og vask hendene etterpå! Kalk er sterke saker.....

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Kalkmikser spm

....om noen skulle fristes til å bli litt skjødesløs med kalkingen, har de neppe lest innlegget 'Armageddon' under tabbediskusjonen! Snart tre år siden, men jeg grøsser fortsatt bare jeg tenker på det....

....om noen skulle fristes til å bli litt skjødesløs med kalkingen, har de neppe lest innlegget 'Armageddon' under tabbediskusjonen! Snart tre år siden, men jeg grøsser fortsatt bare jeg tenker på det....

Jo har nok lest armagedon å syns det var veldig kjipt det som skjedde med akvariet.. det er i grunn derfor jeg spør for jeg er i grunn litt små redd den mikseren å det som blir utfallet om jeg gjør feil :-)

bedre å spør et par spm for mye en et par for lite :-)

Tusen takk for tipsene :-)