Jump to content

Privatimport fordeler/ulemper osv...

Recommended Posts

Det stämmer att du kan ta med djur in för 12000 om ni är två MEN du behöver fortfarande cites och exportpapper och det är handläggningstid så för att få det måste du meddela innan du kör ner.. 3-5 veckor innan är normalt.. Vet du vad du vill ha så är det ju inget problem.

Nå er det på tide å ta bladet fra munnen å komme med en liten uttalelse om den tilbakevendende problemstillingen "medimport".

Som dere fleste vet har jeg vært forhandler av koraller her i Norge. Nå driver jeg som grossist. Jeg har i mine år her på saltvannsforum (Var det siden 06?) vært vitne til flere større og mindre forsøk på denne typen samkjøp. Det som har vært felles for alle disse har vært at det ALLTID har vært noen som har tjent på disse importene, og med det faller begrepet medimport bort.

Saltvannsforum som klubb skiver i sine vedtekter at det er en klubb for å fremme saltvannshobbyen her til lands. Jeg mener veldig sterkt at slike medimporter i "regi" av saltvannsforum som klubb er svært skadelig for saltvannshobbyen her i Norge.

Hvorfor det spør sikkert noen seg?

Det er klart at utvalget til mellom-europa frister oss nordmenn. De har minimalt med driftskostnader, halvparten av fraktkostnadene og en kundebase som man kan gange med tigangen i forhold til norske forhold. Dette tilsammen gir lavere priser. Når prisnivået generelt sett er 30-40% lavere enn her til lands sier det seg selv at det vil være umulig for norske forhandlere å følge den prissettingen.

Av respekt for mine eksportører og kunder vil jeg ikke komme med konkrete priseksempler på hvor mye det koster å få en korall her til lands. Jeg tror de fleste av dere hadde fått dere en liten overraskelse. Det jeg kan komme med helt konkret, er at det med en riktig og lovlig import etter Norske lover kommer kostnader på rundt 4500,- i handling, fortolling, lagerleie og kontroll av Mattilsynet. 4500,- er mye for norske forhandlere.

Jeg tror noen av dere tror at norske forhandlere tjener fett på selge levende til oss hobbyister. Hvis dere største kritikere hadde tatt dere en tur innom ligningene til butikkene hadde dere sett at dette er langt fra tilfellet. De aller fleste saltvannsforhandlere i norge driver butikkene tilnærmet av egen lomme.

Saltvannsforum som klubb har vært veldig ustø i behandlingen av tråder om "medimport". Noen ganger har de blitt slettet slik retningslinjene sier, mens andre ganger har de fått ture å gå helt til det kommer fram at det ikke er noe som stemmer. Jeg siterer retningslinjene:

" Reklame eller noen som helst form for markedsføring er ikke tillat, unntatt er annonser mellom privat personer. Om ikke annet er avtalt med Saltvannsforum."

Når jeg selv hadde tatt inn landets første rene Australiasending tidligere i år kom det en svenske på banen og slang ut utopier om Acroporakolonier til et par-tre hundre kroner samme dag. Tråden fikk stå og jeg mistet ordre på ca 30% av sendingen. Det ga meg som butikk en knekk jeg brukte lang tid på å komme meg ut fra. Det var flere butikker som ønsket disse australske korallene i sine salgskar men valgte og kansellere bestillingene, og det forstår jeg. Det er helt umulig å få en australsk koloni til et par hundre. Selv i Australia. Sett bort fra mitt tap er dette i selg selv et tap for hobbyen i Norge. Jeg tror de fleste av dere hadde satt pris på et større utvalg i "nærbutikken"?

Vi husker alle Reefexpress som punkterte markedet som resulterte i konkurser, flytting av butikker og store private tap.

Jeg skjønner ikke hvordan en klubb som "skal fremme saltvannshobbyen i Norge" kan stå å se på at dette skjer gang på gang. Det er direkte brudd på retningslinjene slik jeg ser det og jeg ber om at klubben tar stilling til dette en gang for alle.

Som dere alle vet er det et omfattende regelverk for å innføre CITES regulerte dyr til Norge. Det er med god grunn. CITES er et regelverk som er til for å bl.a. beskytte revene vi verdsetter så høyt. Ved slike kjappe private importer er det stor sjangs for at noen av disse viktige brikkene faller bort. Det er meget skadelig for vår hobby. Jeg vet at det har vært flere tilfeller av importer uten riktig dokumentasjon/papirer det siste året, og blir flere stoppet av tollvesenet kan det i verste fall medføre innførselstopp på levende saltvannsorganismer til Norge. Nå setter jeg det veldig på spissen men jeg tror det er nødvendig for folk å forstå hvor viktig det er at vi alle gjør ting etter vedtatte internasjonale regelverk.

Hvis vi hadde vært litt flinkere til å handle lokalt og ikke tydd til svenske handel og tur med danskebåten med poser under setet er jeg sikker på at utvalget også vil stige her til lands. I denne hobbyen handler det faktisk om å støtte butikkene. På samme måte som min kjære mor alltid handler på Jokern i Landåsbygda. Jeg kan love deg at den butikken ikke hadde det største utvalget, men de siste årene har bygda blitt bevisst på dette og tror du ikke jeg fant en indrefilet av kalv og CB øl i hyllene sist gang jeg var innom?!

Jeg håper at denne diskusjonen kan bli ferdig en gang for alle. Det skaper mye usikkerhet hos både butikker og hobbyister. Butikkene må tørre og satse litt, men det går ikke hvis den ene og den andre skal fylle opp sine egene kar i lønn for importer de gjør for å "bedre utvalget" her til lands.

Mvh,

Kristian

Innlegget ditt Corals hadde et meget proteksjonistisk preg ;)

4500,- er ikke mye om man tenker seg at sendingen inneholder 200 til 500 koraller, eller hur?

La nå alle få prøve seg. Kanskje ikke her på forumet men på Facebook eller andre steder.

Noen lykkes og andre ikke. Slik er det med all business.

Selv sier jeg gjerne ja takk til en korall til 150,- :)

Men jeg forstår ditt innlegg sett ut i fra den businessen du skal leve av.

PS: Reefekspress var ikke noe godt eksempel. Alle kan lykkes bare de holder inntektene høyere en kostnadene. Eller om de går i null og har en bi-inntekt :)

Innlegget ditt Corals hadde et meget proteksjonistisk preg ;)

4500,- er ikke mye om man tenker seg at sendingen inneholder 200 til 500 koraller, eller hur?

La nå alle få prøve seg. Kanskje ikke her på forumet men på Facebook eller andre steder.

Noen lykkes og andre ikke. Slik er det med all business.

Selv sier jeg gjerne ja takk til en korall til 150,- :)

Men jeg forstår ditt innlegg sett ut i fra den businessen du skal leve av.

PS: Reefekspress var ikke noe godt eksempel. Alle kan lykkes bare de holder inntektene høyere en kostnadene. Eller om de går i null og har en bi-inntekt :)

Selvfølgelig er det en forskjell på volum;) Burde ha presisert det litt bedre. Jeg burde også ha nevnt at jeg har troen på et fritt marked, men jeg mener ikke at saltvannsforum som klubb bør være plattformen for slike importer. Det strider mot fastsatte retningslinjer.

Jeg hadde en avtale med saltvannsforum og har gitt dens medlemmer 50+60.000 i rabatter. Da forventer jeg at vår avtale blir holdt og at klubben følger egne retningslinjer. En privatperson som importerer med "litt for jobben" må defineres som en forhandler. Skal man kunne "informere om priser og tilbud" må man være registrert i Brønnøysund osv og inngå en avtale om VIP medlemskap. Jeg er selvfølgelig personlig meget engasjert i denne problemstillingen. Kunne vel også skrevet dette tydligere, men tror nok at både brukernavn og signatur gjør dette klart og tydelig for alle.

Jeg kjøper også gjerne koraller til 150 kroner stykk levert på døra. Bring it on, men husk riktige CITES, Vet papier, fortolling og gjerne en DOA garanti;)

Mvh,

Kristian

Markedet deres kan umulig være så skjørt at hvis en bruker lufter ideen om å importere koraller i noen få dager på forumet, så får dere en knekk dere må jobbe lenge for å komme ut av. Det høres veldig dramatisk ut.

Og denne topicen handler ikke om en mann som er ute etter å tjene penger, heller å hjelpe ut "fellow reefers" med å ta med seg noe ekstra hjem.

Personlig ytring:

Nå har jeg vært med i dette Saltvannskjøret noen dager og har sett mye og opplevd dette og hint.

Så noen betraktninger kan jeg vel lufte?

Om det er fakta? Næææææ- si det???

Altså noen tanker:

Nå har slik privat/kamerat import dukket opp av og til.

Hvorfor dukker den opp og hvorfor forsvinner den igjen?

En får en god ide og vil spare litt, så sår han/hun griskhetens frø..

Her kan det spares myyyye.

Så håper folk på, og lykken er stor..... En stund.

Så går noe galt....

Den fisken/Korallen tilfredsstiller ikke forventningene eller dør....

Hvem tar tapet?

Selger? Njæææææ.....

Kjøper? Njæææææ....

Uansett blir stemningen litt amper.

Eller; det som var "billig" altså den regningen som deles blir større og ikke sååååå billig som alle tenkte.

Plutselig koster den 200 kroners fisken 500....

Hvem tar da den regningen??

Selger? Njæææææ.

Kjøper? Njæææææ

Så blir ting litt kjipt igjen.

Jeg har sett slike prosjekter komme å gå, men som oftest blir det bare trist og leit, både for kjøper og selger.

Etter en stund er alt glemt og en eller annen får en Plan!

Hva med en liten privat import???

Og så var det påen igjen.

:rolleyes:

Min personlige mening er at det hyggeligste for alle er om man kjøper "nytt" i butikk og "brukt/billig/avleggere osv" privat.

Disse billig prosjektene pleier faktisk å gå feil...

Jeg har sett mange komme å gå..særlig gå.

En annen ting er hvor stor turn over har folk egentlig i akvariene sine?

En fisk lever jo i årevis og koraller blir jo bare større.

Så det er vel egentlig ikke så mye man må fornye?

De som kjenner meg vet at jeg foretrekker avleggere og at jeg har tid til at ting gror seg til og av den grunn ikke renner ned dørene i butikkene....

Så det lille jeg eventuelt kjøper finner jeg lett hos andre akvarister eller hos en trygg og god norsk forhandler.

Tror faktisk en kamerat import er starten på slutten på kameratskapet.

Så det var noen tanker fra en gammel akvarist....

Det er mye mulig jeg tar feil, men noe har jeg jo sett gjennom årene.

Hvis noen gidder å styre med dette, så må de gjerne få prøve.

Men er enig i det SE sier her at det er ikke sikkert det bestandig blir som man håper og tenker.

Selv så er jeg ikke så veldig opptatt av dette med pris, men mer opptatt av å kunne få tak i en korall jeg ønsker meg. Å la det være sagt med en gang. Jeg har ingen fet lommebok.

Hint, hint, jeg ønsker meg mykkoraller med litt mer farger enn det man vanligvis finner på markedet.;-)

I'll try to explain you how it's in Spain with this.

Probably the "problem" is different because we're 47 mil. population so there're lot of people with aquariums and shops... but proportionaly this could be the same.

In Spain there're a lot of shops (for ex. coral reef, vida marina, mundo arrecife, ibercan,...), they have a really huge offer of fishes, corals, material,... sometimes you can find animals really difficult to get. Until here everything is ok. The problem comes with prizes and guarantees.

Prizes... really high comparing with the demand, each time bigger and bigger. It's supposed that if you're UE member you have free movement of people and goods, so it's supposed everything should be cheaper paying only once the toll... but as the demand is growing and the shops don't have enought only getting money to cover money they spend, risks, salaries and a little bit more... they're all time getting prizes higher and higher...

Guarantees... they have quarentine, as everyshop around the world I think. But anyway, we're buying expensive animals and sometimes they die because the change. Some shops offers 3 days guarantee but some animals could day 7 days after the moving as a consecuence of this. But... if it's after that 3 days they could say you different things:

- Your aquarium water is not OK

- Your current animals have deseases

- You didn't follow a proper method of acclimatization

-...

So, some people in Spain organize trips to Germany. They use to be 4 drivers at the same car, and people order things to they bring to them. They use to leave on friday and they arrive back on sunday. They use to buy huge amounts of everything, and they divide the fuel between all the articles, so each "customer" pay proportional amount of fuel, the article and maybe some extra per article. Anyway, they safe a lot of money. How could it be??

Travel to Germany (time) + fuel + hotel + buy in german shops = cheaper than in the shop in the home country

How it could be??

So that's the reason because some people prefer buy outside or import animals as was purposed here. For me is normal.

Best regards,

Nå har ikke jeg heller så stor turn-over av koraller i karet mitt, men jeg har valgt å kjøpe 90% av det jeg kjøper hos min lokale forhandler, Tropehagen Vågsbygd, etter at de startet med saltvann (Tenk - en saltvannsforhandler bare 40 minutter unna!!!! "O salige stund uten like"). Han har noen lave, noen normale og noen høye priser. Hvis jeg OGSÅ kjøper det som er litt dyrt hos dem, så kan det være de får hjulene til å gå godt nok rundt til at de fortsetter, og da kan jeg også kjøpe de billige tingene hos ham - fremdeles bare 40 minutter unna.

Jeg vil heller ha en stabil lokal leverandør som jeg vet hvor er og når de har åpent og som også kan bestille "alt jeg ber om", enn å kunne kjøpe noe kjempebillig av og til, og også måtte bestille ALT jeg trenger, hver gang jeg trenger noe! Også er det jo trivelig å stikke innom og slå av en prat også.

Støtt nærbutikken din!

Nå har ikke jeg heller så stor turn-over av koraller i karet mitt, men jeg har valgt å kjøpe 90% av det jeg kjøper hos min lokale forhandler, Tropehagen Vågsbygd, etter at de startet med saltvann (Tenk - en saltvannsforhandler bare 40 minutter unna!!!! "O salige stund uten like"). Han har noen lave, noen normale og noen høye priser. Hvis jeg OGSÅ kjøper det som er litt dyrt hos dem, så kan det være de får hjulene til å gå godt nok rundt til at de fortsetter, og da kan jeg også kjøpe de billige tingene hos ham - fremdeles bare 40 minutter unna.

Jeg vil heller ha en stabil lokal leverandør som jeg vet hvor er og når de har åpent og som også kan bestille "alt jeg ber om", enn å kunne kjøpe noe kjempebillig av og til, og også måtte bestille ALT jeg trenger, hver gang jeg trenger noe! Også er det jo trivelig å stikke innom og slå av en prat også.

Støtt nærbutikken din!

Enig med deg der Gaute, men det føls som "falske løfter" når noen åpner opp en nettbutikk/butikk og "lover billig ditt og datt" og ikke holder så mye som en tødell! Ikke engang svare på når eller om webshopen åpner/er klar!:confused:

Stå på.

Det er faktisk en sannhet at det er mange små "privat" importer til Norge som har bidratt til å skape mange av de fineste akvariene Norge har sett de siste tiårene. Det er fra flere av disse akvariene det er spredd avleggere i all mass. Selvsagt har dette gagnet Hobbyen for alle som ønsker å delta i fellesskapet..

Jeg kunne ha ramset opp mange navn, men ønsker ikke og kommentere enkeltsaker.

2/3 mann i bilen, ut av Norge på shopping, spleising på bensinen, og vips så var guttene/jentene tilbake med spennende fisk som Norge ikke tidligere hadde sett maken til. Det kom også varer på denne måten som det tok 8 år før noen butikk i Norge matchet samme art, dog da til 5 ganger høyere pris. (ingen arter nevnt, ingen arter glemt.)

Hadde ikke noen av de samme kanalene bitt benyttet ved flere anledninger, ville det vært mye fint vi aldri ville fått sett i Norske akvarier.

Denne type importer pleier som oftest å gå over all forventning. Du/dere plukker selv ut friske dyr, får de profesjonelt pakket (oxygen nevnt) heatpack osv. Transporten hjem er aldri lenger en at dyrene tåler turen hvis man kjører bil. Jeg har ved et tilfelle selv transportert fisk fra Tyskland. dyrene /fiskene hadde 38 timer i fiske-posen uten dødsfall. Antall 15 fisk.

Det er viktig og planlegge turen godt. Sørg for gode isoporkartonger, oxygenflaske, heatpach, kaffe på termos (man stopper ikke på vei-kafeer unødig med levende i bilen. ;-) )

Ta kontakt med en butikk eller leverandør i landet dere skal kjøpe koraller og få vedkommende til og søke Cites i god tid. Søk for flere arter/mengde en hva dere trenger. Cites har varighet tror det er 6-12 måneder, så om dere ikke fyller kvoten første tur, reiser dere en tur til. :-)

Sørg selvfølgelig å ha papirene i orden FØR avreise. Det er mye enklere og fikse opp i papirer etc fra Norge en fra utlandet. For ikke å snakke om hvis dere først står på en grense og mangler papirer tar det fort tid.

Planlegg hjemreise på en hverdag helst før 16.00. Grenseveterinærene er MYE billigere og benytte seg av på ukedager mellom 08.00. og 16.00. Personlig røyk jeg på en dyr affære for noen år siden da jeg ankom ferge til Moss klokken 24.00 søndag natt. Dette kostet mer en fergebilletten fra Danmark. :cry:

Som kommentar til SE er det ikke mye å skrive annet en han umulig kan ha fulgt med hva som skjer i Norge. Innlegget kan vel mest leses som flåsete etter min mening. Det har foregått privatimporter regelmessig fra tidlig på 80 tallet og helt frem til i dag. De som deltar regelmessig i disse importene er fortsatt venner....etter snart 35 års samarbeid. Det er flere, til tider mange som har vært involvert i denne trafikken, og personlig kjenner jeg INGEN som har blitt uvenner. snarere tvert i mot har det bygd broer og vennskap. Jeg skal ikke gå i dybden eller navngi noen spesiell, men kan fortelle at det i dag også eksisterer en butikk i full drift som jeg tenker er et resultat av "de små private" importene som har pågått i en mannsalder. Det skal sies at vedkommende i dag driver egen geskjeft, og at import holdes utenfor "kameratgjengen" som egen-importerer, men vedkommende er fortsatt en del av det sosiale miljøet som han har vært en del av i mange år. Det er rart ikke en så "mektig" mann som deg har fått med deg dette?

SE påstand om at kameratimporten er begynnelsen på slutten, er altså bevist helt feil.

De som lurer på Reefexpress historiene kan bare google forumet her hvis de ønsker og lese alle diskusjonene. Dette var IKKE et prosjekt som var mytet på kameraderi, men ren profitt. Sak avsluttet.

Det skal også sies at enkelte butikker i Norge noen ganger har hatt fordel av disse "privatimportene", og kunnet holde en bedre standard på varene i butikkene. Hyggelig er det. :-)

Jeg klarer aldri og se noen negativt med små egenimporter gjort av kammerater etc. Om den som stiller bil til disposisjon har noen kroner ekstra til å drifte bil kostnader er ikke dette og regne som profitt/fortjeneste. Det koster faktisk ganske store beløp og holde bil i dag, servicer, dekk, forsikring osv, så jeg tror neppe noen blir rik på et lite påslag. Så lenge det kalles spleiselag og faktisk er det, kan det ikke som Kristian sier i et annet innlegg ses på kommersielt. Kommersielt er hvis varene tas inn til landet med den hensikt at de skal selges med fortjeneste. Dette trodde jeg faktisk Kristian viste om?

Lykke til med "shoppingturene".

Er det ikke en forskjell på ren spleisetur, dvs 2-3-4 stk i en bil som deler utgiftene på turen, og en tur hvor én reiser og handler på vegne av seg selv og flere og skal ha litt for turen? Tror det er det siste alternstivet SE refererer til og som fort kan skape uenigheter, hvertfall hvis noe ikke overlever turen.

Er det ikke en forskjell på ren spleisetur, dvs 2-3-4 stk i en bil som deler utgiftene på turen, og en tur hvor én reiser og handler på vegne av seg selv og flere og skal ha litt for turen? Tror det er det siste alternstivet SE refererer til og som fort kan skape uenigheter, hvertfall hvis noe ikke overlever turen.

Helt riktig Jostein.;-)

Stå på.

Det er faktisk en sannhet at det er mange små "privat" importer til Norge som har bidratt til å skape mange av de fineste akvariene Norge har sett de siste tiårene. Det er fra flere av disse akvariene det er spredd avleggere i all mass. Selvsagt har dette ganget Hobbyen for alle som ønsker å delta i fellesskapet..

Jeg kunne ha ramset opp mange navn, men ønsker ikke og kommentere enkeltsaker.

2/3 mann i bilen, ut av Norge på shopping, spleising på bensinen, og vips så var guttene/jentene tilbake med spennende fisk som Norge ikke tidligere hadde sett maken til. Det kom også varer på denne måten som det tok 8 år før noen butikk i Norge matchet samme art, dog da til 5 ganger dyrere. (ingen arter nevnt, ingen arter glemt.)

Hadde ikke noen av de samme kanalen bitt benyttet ved flere anledninger, ville det vært mye fint vi aldri ville fått sett i Norske akvarier.

Denne type importer pleier som oftest å gå over all forventning. Du/dere plukker selv ut friske dyr, får de profesjonelt pakket (oxygen nevnt) Heatpack osv. Transporten hjem er alsdri lender en at dyrene tåler turen hvis man kjører bil. Jeg har ved et tilfelle selv transportert fisk fra Tyskland. dyrene /fisken hadde 38 timer i fiske-posen uten dødsfall. antall 15 fisk.

Det er viktig og planlegge turen godt. Sørg for gode isoporkartonger, oxygenflaske, heatpach, kaffe på termos (man stopper ikke på vei kafeer unødig med levende i bilen. ;-) )

Ta kontakt med en butikk eller leverandør i landet dere skal kjøpe koraller og få vedkommende til og søke Cites i god tid. Søk for flere arter/mengde en hva dere trenger. Cites har varighet tror det er 6/12 måneder, så om dere ikke fyller kvoten første tur reiser dere en tur til. :-)

Sølg selvfølgelig å ha papirene i orden FØR avreise. Det er mye enklere og fikse opp i papirer etc fra Norge en fra utlandet. For ikke å snakke om hvis dere først står på en grense og mangler papirer tar det fort tid.

Planlegg hjemreise på en hverdag helst før 16.00. Grenseveterinærene er MYE billigere og benytte seg av på ukedager mellom 08.00. og 16.00. Personlig røyk jeg på en dyr affære for noen år siden da jeg ankom ferge til Moss klokken 24.00 søndag natt. Dette kostet mer en fergebilletten fra Denmark. :cry:

Som kommentar til SE er det ikke mye å skrive annet en han umulig kan ha fulgt med hva som skjer i Norge. Innlegget kan vel mest leses som flåsete etter min mening. Det har foregått privatimporter regelmessig fra tidlig på 80 tallet og helt frem til i dag. De som deltar regelmessig i disse importene er fortsatt venner....etter snart 35 års samarbeid. Det er flere, til tider mange som har vært involvert i denne trafikken, og personlig kjenner jeg INGEN som har blitt uvenner. snarere tvert i mot har det bygd broer og vennskap. Jeg skal ikke gå i dybden eller navngi noen spesiell, men kan fortelle at det i dag også eksisterer en butikk i full drift som jeg tenker er et resultat av "de små private" importene som har pågått i en mannsalder. Det skal sies at vedkommende i dag driver egen geskjeft, og at import holdes utenfor "kameratgjengen" som egen-importerer, men vedkommende er fortsatt en del av det sosiale miljøet som han har vært en del av i mange år. Det er rart ikke en så "mektig" mann som deg har fått med deg dette?

SE påstand om at kameratimporten er begynnelsen på slutten, er altså bevist helt feil.

De som lurer på Reefexpress historiene kan bare google forumet her hvis de ønsker og lese alle diskusjonene. Dette var IKKE et prosjekt som var mytet på kameraderi, men ren profitt. Sak avsluttet.

Det skal også sies at enkelte butikker i Norge noen ganger har hatt fordel av disse "privatimportene", og kunnet holde en bedre standard på varene i butikkene. Hyggelig er det. :-)

Jeg klarer aldri og se noen negativt med små egenimporter gjort av kammerater etc. Om den som stiller bil til disposisjon har noen kroner ekstra til å drifte bil kostnader er ikke dette og regne som profitt/fortjeneste. Det koster faktisk ganske store beløp og holde bil i dag, servicer, dekk, forsikring osv, så jeg tror neppe noen blir rik på et lite påslag. Så lenge det kalles spleiselag og faktisk er det, kan det ikke som Kristian sier i et annet innlegg ses på kommersielt. Kommersielt er hvis varene tas inn til landet med den hensikt at de skal selges med fortjeneste. Dette trodde jeg faktisk Kristian viste om?

Lykke til med "shoppingturene".

Kan ikke annet enn å si meg enig i denne posten din Morten!:D

Knall bra lagt frem!

Nå er det på tide å ta bladet fra munnen å komme med en liten uttalelse om den tilbakevendende problemstillingen "medimport".

Som dere fleste vet har jeg vært forhandler av koraller her i Norge. Nå driver jeg som grossist. Jeg har i mine år her på saltvannsforum (Var det siden 06?) vært vitne til flere større og mindre forsøk på denne typen samkjøp. Det som har vært felles for alle disse har vært at det ALLTID har vært noen som har tjent på disse importene, og med det faller begrepet medimport bort.

Fortjeneste til dekning av utgifter. Det er også svært vanlig at butikker i Norge driver såkalt "sam/medimport", selv om en av butikkene da som oftest sitter med en større profitt på grunn av merarbeid. Vi kan godt nevne hvem det gjelder om du ønsker deg inn på en sannferdig diskusjon? Greit og la det ligge kanskje?

Saltvannsforum som klubb skiver i sine vedtekter at det er en klubb for å fremme saltvannshobbyen her til lands. Jeg mener veldig sterkt at slike medimporter i "regi" av saltvannsforum som klubb er svært skadelig for saltvannshobbyen her i Norge.

Hvorfor det spør sikkert noen seg?

Det er klart at utvalget til mellom-europa frister oss nordmenn. De har minimalt med driftskostnader, halvparten av fraktkostnadene og en kundebase som man kan gange med tigangen i forhold til norske forhold. Dette tilsammen gir lavere priser. Når prisnivået generelt sett er 30-40% lavere enn her til lands sier det seg selv at det vil være umulig for norske forhandlere å følge den prissettingen.

Dette er ikke skadelig i det hele tatt. Det er faktisk med og beriker saltvann-akvaristene i Norge med et større artsmangfold.

Av respekt for mine eksportører og kunder vil jeg ikke komme med konkrete priseksempler på hvor mye det koster å få en korall her til lands. Jeg tror de fleste av dere hadde fått dere en liten overraskelse. Det jeg kan komme med helt konkret, er at det med en riktig og lovlig import etter Norske lover kommer kostnader på rundt 4500,- i handling, fortolling, lagerleie og kontroll av Mattilsynet. 4500,- er mye for norske forhandlere.

Ja, ganske riktig ville de bli overrasket over hvor billig koraller og fisk er i innkjøp. Det er jo derfor dyrene er billigere i Sverige, Tyskland osv.

tror noen av dere tror at norske forhandlere tjener fett på selge levende til oss hobbyister. Hvis dere største kritikere hadde tatt dere en tur innom ligningene til butikkene hadde dere sett at dette er langt fra tilfellet. De aller fleste saltvannsforhandlere i norge driver butikkene tilnærmet av egen lomme.

Ja det er kanskje riktig, men noen driver med fælt så flotte tall også vel? Kanskje butikkene snart må innse at lavere priser gis større volum og bedre inntjening.

Ironisk nok forsøker myndighetene og stoppe handelslekkasje mot Sverige. Går det så lenge tobakk, sprit, ol, vin, kjøtt osv er billiger i Sverige?

Kan de Norske zoo-butikkene stoppe handelslekkasjen til Sverige/Europa så lenge de Norske butikkene er dyrest i markedet??

som klubb har vært veldig ustø i behandlingen av tråder om "medimport". Noen ganger har de blitt slettet slik retningslinjene sier, mens andre ganger har de fått ture å gå helt til det kommer fram at det ikke er noe som stemmer. Jeg siterer retningslinjene:

" Reklame eller noen som helst form for markedsføring er ikke tillat, unntatt er annonser mellom privat personer. Om ikke annet er avtalt med Saltvannsforum."

Jeg tenker at SF klarer og håndtere dette på en god måte. De har mange svært erfarne moderatorer som har sittet en mannsalder.

Kanskje bør du slutte å skrive under Corals.no VIP forhandler ettersom du har flagget at denne "butikken" ikke eksisterer for medlemmene mer? Feie for egen dør med andre ord.

Når jeg selv hadde tatt inn landets første rene Australiasending tidligere i år kom det en svenske på banen og slang ut utopier om Acroporakolonier til et par-tre hundre kroner samme dag. Tråden fikk stå og jeg mistet ordre på ca 30% av sendingen. Det ga meg som butikk en knekk jeg brukte lang tid på å komme meg ut fra. Det var flere butikker som ønsket disse australske korallene i sine salgskar men valgte og kansellere bestillingene, og det forstår jeg. Det er helt umulig å få en australsk koloni til et par hundre. Selv i Australia. Sett bort fra mitt tap er dette i selg selv et tap for hobbyen i Norge. Jeg tror de fleste av dere hadde satt pris på et større utvalg i "nærbutikken"?

Det er jo helt uproblematisk at andre proklamerer koraller til levelige priser. Det viser heller at du feilvurderte markedet og konkurransen som fantes omkring deg. Du har da vel ikke monopol på koraller i Norge?

Det er da heller ikke SF sin oppgave og beskytte enkeltbedrifter i det frie markedet, så de kan da ikke gripe inn.

Vi husker alle Reefexpress som punkterte markedet som resulterte i konkurser, flytting av butikker og store private tap.

Ingen kommentar. Nevn i et annet innlegg.

Jeg skjønner ikke hvordan en klubb som "skal fremme saltvannshobbyen i Norge" kan stå å se på at dette skjer gang på gang. Det er direkte brudd på retningslinjene slik jeg ser det og jeg ber om at klubben tar stilling til dette en gang for alle.

Jeg tenker at klubben ønsker et mangfold av importer og ikke ser dette som problematisk. Mulig tar jeg feil, men da vil vel i så fall SF korrigere praksisen slik at DU blir fornøyd. Jeg ser svært få andre her inne som er misfornød med dagens praksis. ;-)

Som dere alle vet er det et omfattende regelverk for å innføre CITES regulerte dyr til Norge. Det er med god grunn. CITES er et regelverk som er til for å bl.a. beskytte revene vi verdsetter så høyt. Ved slike kjappe private importer er det stor sjangs for at noen av disse viktige brikkene faller bort. Det er meget skadelig for vår hobby. Jeg vet at det har vært flere tilfeller av importer uten riktig dokumentasjon/papirer det siste året, og blir flere stoppet av tollvesenet kan det i verste fall medføre innførselstopp på levende saltvannsorganismer til Norge. Nå setter jeg det veldig på spissen men jeg tror det er nødvendig for folk å forstå hvor viktig det er at vi alle gjør ting etter vedtatte internasjonale regelverk.

ALLLE FORSTÅR DETTE...

Bare så det er sagt også er det ikke bare i de "siste" årene det har blitt trikset med uriktige dokumentasjon/papirer. Spesielt Cites papirer har exportører omgått ved og sette navn på for eksempel mykkoraller i fraktpapirene. Dette har pågått så lenge jeg kan huske. (helt siden SPS begynte og komme i handelen) Exportørene brukte feil navn da de ikke hadde mere kvote på Citeskoraller. Butikken og levebrødet måtte jo fortsette.

ERGO er det ikke grunn til å tro at en korall du kjøper i en Norsk butikk er mere lovlig importert en noe som er hentet i EU. :shock:

Jeg har ved flere anledninger selv sett papirer som dokumenterer dette.

Hvis vi hadde vært litt flinkere til å handle lokalt og ikke tydd til svenske handel og tur med danskebåten med poser under setet er jeg sikker på at utvalget også vil stige her til lands. I denne hobbyen handler det faktisk om å støtte butikkene. På samme måte som min kjære mor alltid handler på Jokern i Landåsbygda. Jeg kan love deg at den butikken ikke hadde det største utvalget, men de siste årene har bygda blitt bevisst på dette og tror du ikke jeg fant en indrefilet av kalv og CB øl i hyllene sist gang jeg var innom?!

Det du ikke forstår Kristian, er at det er nettopp disse turene som gir et rikt mangfold av arter i Norge, forskjellen er bare at ikke du eller dine medarbeidere har fått klingende mynt i kassa. Det er ikke omsetningen i zoobransjen som forteller hvor mange arter av for eksempel Acropora som finnes i Norge.

Det du bedriver er ren propaganda for enerett till butikkene og forhandle levende organismer til akvariene.

Det er helt fritt opp til hver enkelt hvor i verden de handler. Hvis de har pairer i orden, om nødvendig, må butikkene bare akseptere at folk handler med fra ferie og lager kompisturer ut av landet på shopping. Så enkelt.

Jeg håper at denne diskusjonen kan bli ferdig en gang for alle. Det skaper mye usikkerhet hos både butikker og hobbyister. Butikkene må tørre og satse litt, men det går ikke hvis den ene og den andre skal fylle opp sine egene kar i lønn for importer de gjør for å "bedre utvalget" her til lands.

Mvh,

Kristian

Det er jo bare å la være og trekke den opp vær gang noen spør om det er andre som har lyst på å bli med på en tur til Svinesund.

Mener du kanskje at medlemmer ikke skal kjøpe med seg noe da de er på Saltvanns-cruice til Danmark også? Det er jo i prinsippet akkurat det samme vi snakker om....til og med i regi av SF.

Helt riktig Jostein.;-)

Dere vanskeliggjør situasjonen. Dere må ikke skape problemer i tankene deres.

Enkelt opplegg:

Jeg reiser til Stocholm med følgende beskjed.

Loriculus 350.-

Chelmon rotratus 140,-

A.leucosternon S 140.-

Gul kirurg 290.-

Klovnefisk 30.-

Multicolor 750.-

Gemmatum 3500.-

Turen koster i bensin ca 1000.- kr tur/retur Stocholm.

3 kompiser betaler 330.- hver til meg for bilturen. Min andel går til dekning av dekk, service etc.

Alle tar på seg eget ansvar for fiskene de bestiller FORDI de kjøpes til en så lav pris at taper ikke blir stort om noe dør underveis. Det er jo nettopp fordi de selv tar risikoen at prisene blir så lave. ;-)

Så det også er sagt, opplever jeg svært sjelden at fisk dør under transport fra Stocholm, Gøteborg etc. Vi tar selvsagt kun med fisk som ser 100% frisk og rask ut.

Alternativet blir og kjøpe fiskene i butikk til 4 ganger av prisen. Velg selv.

Jeg lot være og nevne koraller pga Cites-diskusjonen.

Etter denne avtaleformen blir det ikke krangel i kameratflokken. dette har blitt praktisert i over 30 år i Norge allerede.

Ja så lenge man har lagd helt klare retningslinjer for dette med betaling, og klargjort tydelig dette med risikotaging for hver enkelt.

Men dette med kameratgjeng/kameratskap er vel litt mer utydelig inne på et forum hvor de fleste bare kjenner hverandre gjennom avatarer og nickname.

Lurer litt på å ta meg en tur ut av landet etterhvert selv for å handle litt.

Men vil da kun handle til meg selv, og muligens ta med for folk jeg kjenner godt.

Ellers så finnes det mange andre som importerer og selger koraller her til lands enn den ene der ute som legger ned nå.

Dette til info til dere som har fått inntrykk av at det bare var en som forhandlet slikt. Jeg har fått kjøpt meg koraller siste året jeg og.;-)

hei

her er en film fra det store utland.....mange skriver om cits. man kan kjøpe masse fisk som det ikke er cites på.. jeg fikk nå clovner 8 kr pr stykk og gul kirurg 120 kr pr stykk . takker de som tok det med til meg fra sin tur i utlandet:mrgreen::mrgreen: håper ingen butikker går konk for dette;-)

http://www.youtube.com/embed/ZGMoVr_oI98?feature=player_detailpage"

Off, det her ble det mye diskusjon ut av. Kommentarene til "Corals.no" synes jeg bare blir for dumme, og ønsker ikke å kommentere dette noe mer. Dessuten har MortenN gjort dette på en veldig bra måte, og jeg deler akkurat de sammen tankene som han.

Som jeg har skrevet før, så ønsker jeg IKKE å ha noe fortjeneste på disse turene, og de 10-20% jeg snakker om vil gå til bensin, slitasje på bil, og "arbeid" med å få papirer i orden.

Edited by guttungen