Jump to content

Kimes` 375 liter

Recommended Posts

Karet er et standard 375 liter kar med målene 150x50x50. Hjemmelaget sump på ca 135 liter, med målene 83x46x35. Hadde en del glass liggende, derfor de underlige målene.

Avrenning består av 1 stk 50mm rør, og returen av 25mm rør. Returpumpa er en newjet 3000.

Har vært nødt til å inngå noen kompromisser når det kommer til utstyr, men tror jeg har fått til en relativt grei startpakke.

Har gått for en bubble magus NAC66a skummer, som sies å være rustet til å håndtere 800- 1200 liters kar.

Sirkulasjon består for øyeblikket av en Boyu wm-3 pakke, men fantaserer om å bytte ut disse med Vortech pumper med tid og stunder. Boyu pumpene duger ihvertfall inntil videre.

Lyset kommer fra reefsupplies og er på 2x150 watt MH og 2x54 watt t-5. I tillegg er det tre LED spotter for månelys.

Kommer til å prøve meg på en løsning med balling+, men har ikke fått på plass alt enda. Karet er uansett relativt nystartet, og består bare av vann og stein for øyeblikket.

Har lagt oppi ca 45 kilo stein så langt, men fortsatt ikke helt ferdig med å plassere steinen.

Har Fiji pink bunnsubstrat.

Mulig det blir et lite forsøk på å dra i gang et dsb prosjekt i sumpa, men har ikke nok kunnskap om det enda. Blir nok et ordinært refugium med makroalger og litt ls inntil videre.

Drømmen er å få til sps og muligens noe lps, i tillegg til litt knapper og skiver. Men, tiden vil vise om det blir med drømmen. :-)

Karet med et første forsøk på aquascaping:

IMG_6121-1.jpg

Den ene pæra hadde gått under transporten eller noe slikt, derfor er belysningen litt underlig. Er ny pære på vei i posten. Skal lage en lyskasse etterhvert, derfor har jeg ikke brukt mye tid på å gjøre det pent enda. Løsningen jeg bruker nå er kun for å få det i gang.

Det har stått med vann og stein i en drøy uke, men algeveksten har ikke kommet i gang enda. Regner med at det begynner å dukke opp litt snart.

Er veldig inspirert og motivert av karene til Espenlg og Bård. Om jeg kan få til noe som ligner det disse to herrene har fått til å skal jeg være mer en fornøyd!

Kom gjerne med tips til utbedringer! :-)

Edited by kimes
dete ser bra ut ja :D

åsen synes kommeren er set på den sel tror vil bestile en sån?:-)

For meg virker den bra, men jeg har svært dårlig referansegrunnlag. Det er tilsynelatende god byggekvalitet på den. Ser bubble magus skummere har fått gode tilbakemeldinger på flere utenlandske forum. Den høres knapt nok, selv om døra til skapet står åpen. De skal visst være følsomme for variasjoner i vannivået, så den bør stå plassert i et kammer hvor det er jevnt nivå hele tiden. Ut over det har jeg ikke så mye å fortelle om den. :-)

• 10 months later...

Nesten et år etter første innlegg, og litt mer en bare grus, stein og vann i karet. Har byttet ute mh lampa med en ATI sunpower 6x80w, og skummeren med en ATI bubble master 200. Bubble Magus skummeren fungerte veldig bra, men jeg hadde behov for litt mer plass i sumpa.

Har endret på steinformasjonen x antall ganger,uten å bli helt fornøyd. Gidder ikke mer, så denne blir værende slik den er nå en god stund. :-) Mangler for øyeblikket sand i karet, men det kommer i løpet av uken. Langt ifra ferdig med å plassere korallene, så noen av de står litt malplassert for øyeblikket.

Her er noen bilder tatt idag.

Høyre side:

5129477152_a3d4d928b3_z.jpg

Venstre side:

5128871827_c68c46ac7c_z.jpg

Venstre side med midtparti:

5128871955_ca67435928_z.jpg

Trachyphyllia geoffroyi:

5129477230_b15de830d3_z.jpg

Kirurgen Wenche:

5129477376_8536e5d142_z.jpg

Ukjent Acropora?: Noen som vil prøve seg på id?

5128872379_8e71e47140_z.jpg

Fungia:

5128891449_74fdb8140a_z.jpg

Edited by kimes
stilig steinformasjon du har !!!:-);-):D8-):P:mrgreen:

Takk for det! Ikke helt sikker på om jeg er helt fornøyd selv, men det blir uansett seende ut som det gjør nå i lang tid. :-)

Bra dette her da Kim :)

Ossen sand er det du skal ha? =)

Geir

Det er en begynnelse ihvertfall. Skal ha den varianten fra Caribsea som heter special grade sea reef sand. Tror det er den ihvertfall. HAr ikke sekken i umiddelbar nærhet så jeg får ikke kikket på den. :-)

• 4 months later...

Takk for det haimat! Skal se hva jeg får til:-) Alt står litt på hodet for tiden da vi holder på å forberede leiligheten for salg. Karet skal legges ned i forbindelse med flytting, så det er bare å si ifra om det er noe som er interessant oppi der. :-) Svarte deg nå selje, hadde helt glemt den pm`en

• 4 weeks later...
  • 7 months later...

Da har akvariet stått i snart to år totalt, og i litt over fem måneder siden vi flyttet. Flyttingen gikk over all forventning på tross av flere hindringer på veien. Fisk og koraller ble beklageligvis stående i poser og kasser rundt 36 timer før de kom i karet. Mistet to fisk og fikk litt RTN på to avleggere. Ellers var alt i god form.

Byttet ut pumpene siden sist, og har nå to Vortech mp40Wes. Veldig fornøyd med disse, men klarer ikke å få ned støynivået helt.

Det var årets oppdatering :-)

FTS av middelmådig kvalitet.

IMG_0326.jpg

• 2 weeks later...

Fikk noen nye fisk og koraller for en tid tilbake. Usikker på om granulosaen er en granulosa. Var mye rot med navnene der jeg handlet fra. Om noen har innvendinger så si gjerne ifra:-)

Beklager kvaliteten på bildene og det uvaskede glasset:-)

Cirrhilabrus Rubrimarginatus

rubrimarginatus.jpg

Cirrhilabrus Solorensis

solorensis.jpg

Og så et par koraller,

Acropora Granulosa

granulosa.jpg

Stylopora sp.

stylopora.jpg

Styloen var veldig rosa og fin når jeg kjøpte den, men har blitt mørkere i fargen og heller mer mot grønn nå. Håper noen justeringer i verdier og plassering kan endre den tilbake mot rosa.