Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
kimshans

Akvariefotografering og bildebehandling

Recommended Posts

Oppdatert 06.02.2010 -22:30

Her er en midlertidig versjon av dokumentet jeg lovet for lang tid tilbake. Venter på korrekturen, men siden det har tatt lang tid siden jeg lovte dere dette dokumentet tenkte jeg å legge det ut slik det er foreløpig.

NB! Dokumentet er ennå ikke ferdig, og jeg har ikke lest kollektul ;-) Kast derfor ikke bort papir med å skrive det ut. Regner med at det blir noen oppdateringer, ettersom jeg får det tilbake fra korrekturen. Kan nok hende jeg da også går over layout osv.

Dersom dere har seriøse tilbakemeldinger og ønsker, så er det bare å legge dem inn i tråden her. Korrektur og faktafeil, kan vi ta på PM så slipper vi å overøse tråden med skriveleifer osv. Dvs. korrektur kan dere vente med foreløpig, da jeg regner med jeg får en del å rette opp når jeg får den korrigerte versjonen :-)

Da det fortsatt ikke er mulig å laste opp filer på over 1 MB i form av PDF, så har jeg måttet legge inn en link til DropBox. Håper det ikke er noen begrensning på nedlasting.

Her er linken.

Håper dette kan være til nytte for noen av dere. Jeg har ihvertfall lært en del ved å skrive dokumentet.

******Opprinnelig innlegg*******

Har begynt på ett ambisiøst prosjekt her :-)

Holder på med ett dokument her nå, som vil ta for seg en del rundt fotografering og bildebehandling. Dette vil være vinklet mot akvarie og en del makro. Jeg gjør dette for å lære en del mere rundt dette selv, samtidig som jeg håper andre også kan få noe nytte ut av dette.

Gir ingen garantier for tidshorisont på dette, eller kvaliteten på inneholdet. Men skal ihvertfall gjøre så godt jeg kan :-) Drar det ut i tid, så kommer jeg til å legge ut det jeg har gjort så langt, så kan det hende jeg ber om bistand fra andre som måtte ønske å bidra.

Kommer til å legge dokumentet ut i denne tråden her.

Har skrevet de første kapitlene, men har listet ut de emnene jeg pr. nå har lyst til å skrive om. Dersom noen har synspunkter eller ønsker, så er det bare å gi beskjed.

* Installasjon av Gimp (på Windows).

* Nedlasting av GIMP.

* Komme i gang med GIMP.

* Åpne ditt første bilde i GIMP.

* Lagring av bilde.

* Filformatet JPG og tap av bildekvalitet.

* Filformat som gir tapsfri komprimering.

* Grunnleggende bildebehandling.

* Beskjæring av bildet.

* Nedskalering av bildet.

* Oppskarping av bildet.

* Justering av farger.

* Fjerning av uønskede elementer på bildet.

* Grunnleggende fotografering.

* ISO..

* Blender.

* Lukkertid.

* Hvitbalanse.

* Litt om utstyr.

* Stativ.

* Blitz.

* Objektiver.

* Fjernutløser.

* Videregående fotografering.

* Akvariefotografering.

* Makrofotografering.

* Fokusstacking.

* Videregående bildebehandling.

* Fokusstacking/Masker/Lag.

* RAW..

* Bildegalleri på Saltvannsforum..

* Opplasting til bildegalleriet.

* Legge ved bilder til innlegg.

* Hvorfor kan jeg ikke slette bildene mine?.

* Ulemper ved å bruke eksterne bildegallerier.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Flott initiativ, Kim!:D

Dette kommer virkelig til å falle i godt jord hos mange, tror jeg:-)

Hva med også å veilede litt innenfor Adobe Lightroom og Photoshop, for de som har det?:-) Jeg bruker i hvertfall Photoshop flittig og syns spesielt "curves" er veldig kjekt for å fargejustere bilder!:-)

Kommer du til å gi råd til akvariefotografering med vanlige zoom-objektiver også? Mange, inkl. meg selv, har DSLR, men ikke makro-objektiv...:? HER trenger jeg en del gode råd i hvert fall, hehe:mrgreen:

Jeg bruker i hvertfall Photoshop flittig og syns spesielt "curves" er veldig kjekt for å fargejustere bilder!:-)
For å lette arbeidet for Kim, kan ikke du lage noe for photoshop? Hvis du føler du ikke kan nok :shock: - Lag noe omkring det du kan, så kan heller andre komme med sine bidrag, og så ender vi opp med et kjempegodt dokument, som omhandler det som trengs ifb med Photoshopping av akvariebilder! :D Teamwork !!

Flott at det ser ut til at det er noen som ønsker dette :-)

Når det gjelder Photoshop, så har jeg ikke den. Så pr. nå, tror jeg at jeg konsentrerer meg om Gimp. Mulig jeg tar med noe fra andre programmer, som er fritt tilgjengelige til nedlasting også. Men de kommer nok i andre rekke.

Tror jeg kanskje skal konsentrere meg om å få ferdigstilt de emnene innen Gimp, jeg har kommet opp med så langt.

Et flott initiativ Kim!

Dette er det nok mange som har bruk for:-) (meg selv inkludert)

Er det en ide å publisere det som artikler istedenfor tråder/innlegg, tenker i forhold til copyright. Det er jo mulig å kommentere artikler på samme måte som tråder, med mindre tråden(artikkelen) stenges.

For tiden er det ikke mulig å publisere artikler, men web-gruppa er informert om problemet.

Et flott initiativ Kim!

Dette er det nok mange som har bruk for:-) (meg selv inkludert)

Er det en ide å publisere det som artikler istedenfor tråder/innlegg, tenker i forhold til copyright. Det er jo mulig å kommentere artikler på samme måte som tråder, med mindre tråden(artikkelen) stenges.

For tiden er det ikke mulig å publisere artikler, men web-gruppa er informert om problemet.

Kan hende. Pr. nå så er det i ett Word dokument. Lurte kanskje på om jeg bare skulle generere en PDF av det, slik at layout blir som jeg ønsker. Men jeg får se hvordan det blir. Foreløpig er det bare de første kapitlene som er skrevet, så jeg har litt igjen :-)

Kan hende. Pr. nå så er det i ett Word dokument. Lurte kanskje på om jeg bare skulle generere en PDF av det, slik at layout blir som jeg ønsker. Men jeg får se hvordan det blir. Foreløpig er det bare de første kapitlene som er skrevet, så jeg har litt igjen :-)

Å legge ut pdf-filer er iallefall en smal sak bare det blir mulig å publisere artikler igjen.

Et flott initiativ Kim!

All type tekst/artikkler er copyright uansett hvordan den publiseres. Tekst/artikkler er forfatterens eiendom uavhengig om det skrives i et forum eller utgis i bokformat. ....PDF, TXT eller "tematråd" spiller ingen rolle.

Om forfatteren i dette tilfelle ønsker og beskytte verket sitt, vil det være uklokt og publisere det via et forum av den grunn at mange ikke kjenner åndsverkloven og kopierer dette ned i god tro.

Teksten vil også ligge veldig lett tilgjengelig for "gribber" med uærlige komersielle hensikter.......og de finnes det mange av på internett desverre.

Personlig ville jeg lagd en © merket PDF som forumbrukere kan få tilsendt etter en henvendelse pr epost. Tilgjengelig for alle, men forfatter har en kontroll over hvem som har fått den....

Om forfatter ikke gidder og besvare epost, kan dokumentet legges på en server for nedlasnig.

Hvis forfatter ikke er opptatt av og beskytte verket sitt, er ikke dette en problemstilling i det hele tatt og det kan like gjerne ligge som tråder i forumet.

Hei, hvordan går det med prosjektet?

Det går fremover, men ikke så fort som jeg skulle ønsket. Har skrevet stort sett det meste under grunnleggende bildebehandling nå. Har faktisk blitt mellom 35-40 sider dette dokumentet så langt. Men det er mye skjermbilder og eksempler, så satser på at det ikke blir tungt å bruke.

Håper å ha versjon 1 ferdig til jul, så dere får julen til å fotografere på :-)

Beklager at det tar litt til med meg...

Beklager at det tar litt til med meg...

Ikke noe å beklage!

Jeg må si jeg setter stor pris på tiltaket ditt, og det er noe som heter at det er verdt å vente på noe godt :-)

Så ikke la deg stresse, vi venter vi.. og de som blir utålmodige kan sikker få litt fra tuben min ;-) (se min flotte signatur)

Ikke noe å beklage!

Jeg må si jeg setter stor pris på tiltaket ditt, og det er noe som heter at det er verdt å vente på noe godt :-)

Så ikke la deg stresse, vi venter vi.. og de som blir utålmodige kan sikker få litt fra tuben min ;-) (se min flotte signatur)

He-he, neida. Men har jeg lovet noe, så ... Får bare håpe det blir verdt ventingen da :-)

Ja jeg er helt enig med Sven-Egil. Jeg gleder meg veldig til det som kommer i denne tråden, men ta den tiden du trenger.

Jeg klarer å dytte på knappen, så jeg har allerede nå glede av mitt nye kamera :mrgreen:

Mvh Roar

Forsøker mitt beste for å laste opp første utkast av dokumentet i form av PDF, men jeg får bare "upload failed" :?

Sendte i natt en epost til webgruppa, men mulig de ikke har fått lest mailen ennå.

Men dokumentet kommer, så fort jeg får lastet den opp :-)

Forsøker mitt beste for å laste opp første utkast av dokumentet i form av PDF, men jeg får bare "upload failed" :?

Sendte i natt en epost til webgruppa, men mulig de ikke har fått lest mailen ennå.

Men dokumentet kommer, så fort jeg får lastet den opp :-)

Det er den samme beskjeden som kommer når jeg prøver å legge ut referater. Web-gruppa er informert om saken, men nå prøver de å få på plass den nye kjøp/salg modulen først, så skulle de se på artikkel funksjonen etterpå.

Du må gjerne sende meg dokumentet på mail så lenge da, så har jeg noe å lese på i romjulen:-)

Det er den samme beskjeden som kommer når jeg prøver å legge ut referater. Web-gruppa er informert om saken, men nå prøver de å få på plass den nye kjøp/salg modulen først, så skulle de se på artikkel funksjonen etterpå.

Du må gjerne sende meg dokumentet på mail så lenge da, så har jeg noe å lese på i romjulen:-)

Så du melder deg frivillig til korrektur du da ;-)

He-he, neida. Du skal slippe :-)

Jeg sender deg uansett filen på mail jeg, så har du noe å lese på.

Tror ikke jeg har mailadressen din, så send meg den på PM.

Har oppdatert første innlegg i tråden med en link til en midlertidig utgave av dokumentet jeg lovet dere for laaaaang tid tilbake. Er ikke lest korrektur foreløpig, så ignorer evt. leifer og idiotiske formuleringer foreløpig ;-)

Oppdaterer etterhvert som jeg får det tilbake fra korrektur og gjennomlesning.

Lykke til, og håper det kan være til nytte for noen av dere :-)

Har oppdatert første innlegg i tråden med en link til en midlertidig utgave av dokumentet jeg lovet dere for laaaaang tid tilbake. Er ikke lest korrektur foreløpig, så ignorer evt. leifer og idiotiske formuleringer ;-)

Oppdaterer etterhvert som jeg får det tilbake fra korrektur og gjennomlesning.

Lykke til, og håper det kan være til nytte for noen av dere :-)