Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Agathos

Mitt eget økosystem

Recommended Posts

Dette ser virkelig bra ut:)

Tusen takk! Jeg ser du har presentasjon av karet ditt på Reef Sanctuary, jeg synes du skal lage en tråd her også så blir det enklere for meg å følge med ;-). Og hvordan trives du med vannpåfylleren, og hvor kjøpte du den?

I går holdt jeg på og festet nye koraller med sånn to-komponents putty (jeg husker ikke produsent eller produktnavn), det ble en del styr og en del grums i vannet. La etterpå merke til at fiskene mislikte dette sterkt - de forsvant! Jeg har aldri sett samtlige fisker i den lille 130-litern min bare fordufte før. Lette høyt og lavt før jeg etterhvert så de gjemme seg her og der. Og da jeg fikk øye på klovnene var det tydelig at de hadde problemer. De lå omtrent på bunnen og pustet tungt. Knapper og skiver hadde trukket seg sammen, mens chilikorallen min hadde polyppene ute, noe den ellers sjelden har når lyset er på. Virkelig rart, og skremmende. Senere på kvelden dukket fiskene opp igjen, og alle bortsett fra klovnene oppførte seg normalt. I tillegg var klovne-mor full av hvitprikk. Jeg aner ike om det var stresset som forårsaket dette, men siden det affekterte koraller også tror jeg heller at puttyen gjorde noe med karet, men hva vet jeg ikke. Startet behandling med Salifert Stop Parasites og krysset fingrene.

I dag ser alt mye bedre ut. Færre prikker på klovnene og de spiser som de skal. Puh.

Her er bilde tatt før problemene:

CIMG4459.jpg

Inspirert av "Dvergkeiser" og "torae" festet jeg den lille akvariehoven min til en et vaskekost-skaft, tok ei bøtte under armen, en paraply i hånden (det regner må vite), festet min 7 mnder gamle datter på magen og satte kursen mot kysten - her skulle det fanges levende mat til fiskene! Helst mysis, masse mysis! Ikke akkurat enkelt, forholdene tatt i betraktning, men jeg var optimist.

Jeg tror ikke jeg valgte det beste stedet - det nærmeste er kanskje ikke alltid best?: ei langgrunn vik med noen steiner dandert med tang og tare. Jeg tuslet rundt og forsøkte å tråle hoven gjennom tanga i håp om å få med meg noe snadder. Det ble etterhvert ganske vått, og det så heller ikke ut som jeg fikk fanget noe annet enn mudder, så jeg ga meg tidlig og dro slukøret hjem igjen.

Vel hjemme silte jeg inneholdet, fjernet en del snegler og et par småkrabber, og tok vareopptelling:

- To små fisker (ca 2 cm lengde)

- To små reker (mysis?)

- Fem-seks tanglopper

- Mange små svarte/grå/grønne kryp (så mest ut som små tanglopper)

Ikke det helt store, men veldig artig å se banggaiene jage rekene og fiskene. Fridmaniene spiste av de små svarte/grå/grønne krypene.

Klovnene ser forresten stadig bedre ut av hvitprikken. Det går nok bra denne gangen også.

Slo du av sirkulasjonspumpene i vannet til putty-epoksyen begynte å stivne? Hvis du ikke gjør det blir vannet fort litt slimete :-| Har du forresten planer om større kar etterhvert? Den Chilikorallen din er sinnsykt fin! Vet du sånn ca hva prisen ligger på for en slik?

Slo du av sirkulasjonspumpene i vannet til putty-epoksyen begynte å stivne? Hvis du ikke gjør det blir vannet fort litt slimete :-| Har du forresten planer om større kar etterhvert? Den Chilikorallen din er sinnsykt fin! Vet du sånn ca hva prisen ligger på for en slik?

Nei, jeg slo ikke av alle pumpene, hmm, det skal jeg gjøre neste gang. Takk for tipset!

Jeg kan godt tenke meg større kar etter hvert, har en tråd der jeg tenker litt på hvordan dette fremtids-karet skal se ut, men det blir nok ikke nytt kar før vi får nytt hus. Har ikke plass i denne leiligheten til noe større kar. Dessuten har jeg knapt holdt på i et år, og skal få mye mer glede ut av 130-litern før jeg skalerer opp.

Jeg husker jeg betalte 4-500, tror jeg for chilikorallen, men da var ikke butikken klar over hva de solgte heller.

Tusen takk! Jeg ser du har presentasjon av karet ditt på Reef Sanctuary, jeg synes du skal lage en tråd her også så blir det enklere for meg å følge med ;-). Og hvordan trives du med vannpåfylleren, og hvor kjøpte du den?

Heisann

Jeg har en liten tråd her også, men kommer nok til å legge ut mesteparten av bilder osv. på RS, siden jeg ikke har tid til å poste på begge sidene. Men nå vet du linken så da er det bare følge med der vettu:)

Når det gjelder Tunze Osmolator, så er jeg super fornøyd... Vannnivå er spot on hele tiden, og jeg plasserte en "smart store" boks med RO-vann i kabinetet, når den er full så holder den nesten en måned etter mine beregninger.

Kjøpte den hos aquamanias.no, billigst der:)

Akkurat nå sliter jeg litt med grønne tråd alger, hadde en liten runde med ny plassering av noen av steinene mine, og lurer på om det var det som trigga det....? Alle vannverdier er bra ihvertfall.

Må si den chilikorallen er noe av det flotteste jeg har sett, er på ønskelisten den nå:)

Hei

Fint kar du har fått,var på mysis jakt en dag jeg å fikk fanget ca 0,5 kg mysis jeg .

Må vell ta en par turer til før vintern .

Wow. Da er det ingen tvil om at jeg gjorde noe feil, selv om jeg aldre veide de to mysisene jeg fanget...

Hvor pleier du å gå hen, og er det bare snakk om å dra hoven gjennom tang?

I dag er det et år siden jeg startet opp karet! :D

Det har stort sett gått veldig bra, og jeg er storfornøyd med at jeg valgte å starte med dette selv om jeg ikke hadde noen erfaringer med akvarier fra før, hverken salte eller ferske.

Den største skuffelsen var vel da jeg hadde hvitprikk og mistet en yellow watchman goby og en Centropyge argi. I tillegg er jeg i ferd med å miste Acroporaen min nå, tror det ble utløst av putty-tabben beskrevet over. I hvert fall er den i ferd med å bleikes og ser ikke helt bra ut. Det samme kan sies om hystrixen min, selv om den ser bedre ut.

Den største oppturen er vel mangelen på store nedturer :-). Ellers er jeg mest fornøyd med fiskene mine, alle åtte går godt sammen, har dannet fire par og leker eller legger egg jevnlig. Av koraller er jeg mest fornøyd med den grønne Montipora-platekorallen, den er helt nydelig og vokser raskt. Ane-Mona var også en suksess, selv om jeg ble nødt til å kvitte meg med henne til slutt.

For å feire ett-årsdagen har jeg kjøpt en automatisk vannpåfyller. Dette sikrer mer stabil salinitet og at skummeren virker bedre. Jeg skiftet også nylig lysrørene og kunne lett se at lyset ble bedre.

Under følger noen nye bilder:

CIMG4483.jpg

CIMG4478.jpg

CIMG4476.jpg

Guest Dvergkeiser

Karet ditt blir bare finere og finere :-)

Hva forer du chili korallen med , og hvor ofte ?

mvh

Thomas

Karet ditt blir bare finere og finere :-)

Hva forer du chili korallen med , og hvor ofte ?

Takk takk :-).

Jeg forer den med phytoplankton hver morgen før lyset slår seg på og den har polyppene ute.

Seriatopora-korallene mine dør. Både S. hystrix, S. gluttatum og S. caliendrum blir gradvis hvite fra bunnen og oppover. Samtidig trives Montipora-korallene mine seg veldig bra, og Acroporaen har kommet seg etter putty-tabben. Har lest en del her og der og Seratopora er generelt sensitive for for lite strøm og ustabil alkalinitet. I mitt kar kan begge deler være synderen. Jeg har begynt å øke alkalinitet fra ca 6 til nå 8. Skal videre opp til 9-10. Økt strømning er det verre med da det vil gå på bekostning av annet i karet. Kjipe greier. Noen ideer?

Noen blodferske bilder:

CIMG4645.jpg

CIMG4649.jpg

CIMG4650.jpg

CIMG4651.jpg

CIMG4652.jpg

CIMG4656.jpg

CIMG4661.jpg

når det gjelder seratopora generellt så har jeg best erfaring med moderat strøm

Jeg tviler egentlig på at det er strømmen, for jeg har fem forskjellige avleggere festet forskjellige steder, og de dør alle sammen.

Kan Seriatopora være mer sensitiv for lite lys enn Montipora og Acropora? Noen andre med RSM 130 som får Seriatopora til å trives?

tror heller ikke det er lyset, jeg har div. seratopora i temlig moderat lys riktignokk under 250w hqi, jeg har lest at enkelte arter lever delvis under andre koraller i vill tilstand.

tror heller ikke det er lyset, jeg har div. seratopora i temlig moderat lys riktignokk under 250w hqi, jeg har lest at enkelte arter lever delvis under andre koraller i vill tilstand.

Damn. Et ordentlig mysterium dette.

wow! :shock: Lekkert kar!!

Ida :)

Tusen takk! Det går seg til nå, hadde jeg bare fått Seriatopora-korallene mine til å trives også hadde jeg vært ferdig med oppbyggingen av revet. Nå må jeg finne ut hva som er problemet og så sette inn noen nye avleggere....

Guest Dvergkeiser
Seriatopora-korallene mine dør. Samtidig trives Montipora-korallene mine seg veldig bra, og Acroporaen har kommet seg etter putty-tabben. Har lest en del her og der og Seratopora er generelt sensitive for for lite strøm og ustabil alkalinitet. I mitt kar kan begge deler være synderen. Jeg har begynt å øke alkalinitet fra ca 6 til nå 8. Skal videre opp til 9-10.

Kanskje seriatoporan reagerte litt senere enn acroporan ?

Hva med verdier som calcium og magnesium , ev.fosfat ?

Montipora er jo generellt de av sps'ene som tåler mest av småglipp når det gjelder vannverdier.

En alkalinitet på 6 er heller ingen krise , om den ustabil blir det verre.

Over 9 er ikke til å anbefale,endel sps reragerer allerede negativt på slike verdier.

I naturen ligger kh'n bare på rundt 7.

mvh

thomas

Kanskje seriatoporan reagerte litt senere enn acroporan ?

Hva med verdier som calcium og magnesium , ev.fosfat ?

Montipora er jo generellt de av sps'ene som tåler mest av småglipp når det gjelder vannverdier.

Alkaliniteten har ligget stabilt på 6-7.

Magnesium har ligget stabilt på 1200-1250.

Kalsium har pleid å ligge på 450, falt til ca 370 for to måneder siden men har blitt økt til over 400 igjen.

Fosfat har jeg aldri klart å detektere.

Jeg skal stille inn alkaliniteten på ca 8-9.

hvis det ikke hjelper og øke alkaniteten så, kan det vel være mangel på noe, det kan komme plutslig pga. korallene vokser og trenger mer og mer.

tilsetter du jod og strontium f.eks.