Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
BjornLunde

Selvbygget akvarium for kaldt saltvann

Anbefalte innlegg

Takk for det.

Jeg har faktisk ikke farget den i det hele tatt, men det er et algebelegg på den som jeg håper kommer til å forsvinne og erstattes med annet etterhvert.

Jeg har kun hogget til lecablokkene.

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det. Er ganske fornøyd selv.

Har sittet mange timer foran det glasset etterhvert og jeg tror ikke jeg kan gå lei i det hele tatt.

Litt artig med en sånn kar som dette er jo at det stadig vil forandre seg - uten at jeg har så enormt mye kontroll på hva som etablerer seg der inne.

Jeg kjørte jo et lite test kar i et års tid og der var det mye rart på slutten som jeg i alle fall ikke hadde hatt oppi.

Så det blir ganske spennende å se hva som er oppi dette karet om et års tid.

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde tenkt å benytte meg av leca blokker selv i et innbygnings kar som base for LS. Men jeg hadde tenkt til å plassere de som hele firkanter men ser jo at dette blir veldig flott. Leca burde jo fungere som LS etter en modnings prossess. Kjøre 50/50 Leca og LS burde fungere godt men selvførgelig skylle ut Leca'n godt først slik at du slipper ph på 12 plutselig. ...

*tenke, tenke* Karet jeg har tenkt å bygge inn er på 1600 liter - ca 370 liter pga leca base! tilsvarende 1230 liter + sump på ca 200 liter - 1430 liter totalt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja - leca er jo en blanding av sement og keramiske kuler. Sementen vil påvirke vannet mens den herder - men jeg vet jo at man bruker sement og skjellsand til å lage LS med - og det fungerer jo fint.

I mitt tilfelle er jeg jo litt heldig i og med at jeg kan gi blaffen mer eller mindre i vannverdier siden jeg bytter ut vannet hele tiden, men i et lukket system kan man jo ikke ta seg sånne friheter.

Dersom de får ligge i vann et par måneder med kontinuerlig vannbytter (samme prosedyre som for kunstig LS) så burde det vel være trygt nok.

Jeg brukte bare hammer og meisel for å lage min bakgrunn, men det er jo egentlig bare å gi gass med vinkelsliper og annet elektrisk vertøy til man har noe man er fornøyd med. Alternativt kan man også knuse blokkene og deretter støpe dem sammen igjen slik man ønsker.

Det er egentlig bare kreativiteten og tiden som setter begrensninger her for det er jo ikke spesielt kostbart med leca.

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe - det må du gjøre :)

Jeg er vel ikke helt ferdig med den enda og håper å få opp en liste over fauna med erfaringer rundt disse i akvarium etter hvert.

Ellers driver jeg også å lager en liten "ønskeliste" over ting jeg kunne tenke meg å prøve i akvariet - men siden det er så mye jeg kunne tenke meg å prøve tar det litt tid :D

På sikt har jeg også tenkt å sette opp et web-kamera live om jeg får det til. Jeg har allerede to stk kameraer, så det er egentlig bare kablingen det står på. Så kan jeg sitte på jobb og stirre inn i akvariet - hehe...

Mvh

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått på plass akvariekameraet mitt, så nå går det an å se akvariet live... Eller, skimte akvariet live i alle fall, da kvaliteten ikke er all verden.

Kameraet er tilgjengelig mellom klokken 11 og klokken 17 da det er nok lys til å se noe som helst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er det råeste karet jeg har sett.:D Har dykket mye rundt i Norge. Akkurat som og være tilbake under vannskorpa. Må bare følge med på nettsida di. Hadde jeg bare bodd litt nærmere vannet, dør av misunnelse her jeg sitter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe - takk for det :)

Kjempeartig at du synes det minner om å være ute i sjøen for det var jo liksom det som var hele poenget :D

Skal forresten snart begynne på dykkerlappen selv - hehe. Det måtte jo bare komme....

Mvh

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har laget en slags ny video

Har lagt ut en ny video fra akvariet slik det ser ut nå (Mai-2010) etter å ha vært i drift siden september. Alt av fisk som man ser på videoen har overvintret i karet, og noen har jeg ikke sett siden senhøsten 2009. Men nå er de tilbake :)

Ligger ute på hjemmesiden til akvariet (saltvannsprosjektet.com) for de som måtte ha lyst til å ta en kikk. Er ikke verdens beste kameramann, så dere får ta det som det er :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra. Jeg håper at dette kan inspirere andre, spesielt alle dere som liker å dykke i Norge, å prøve på det samme. Vi har en utrolig spennende kyst som vi kan fylle akvariene med helt gratis.

Her viste også en eremittkreps sitt sanne ansikt, den skurken.

Mvh Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det er definitivt artig med norske arter også. Spesielt er det artig at man kan observere adferd man normalt aldri ser i fiskearter som man trodde at man kjente veldig godt. Og selvsagt at man kan fange inn fisk selv.

Dykking går veldig godt sammen med kaldt saltvann, enten det er apparatdykking eller fridykking. Så det er bare å komme seg i vannet :)

Eremittkrepser er nok ikke alltid så uskyldige nei, men de er jammen flinke til å fjerne matrester og annet organisk - inklusive en og annen samboer i akvariet.

Jeg fikk en gang, for eksempel, en invasjon av tusenvis av små sjøstjerner på 2-3 mm i akvariet mitt, og trodde jeg kom til å slite med dette i månedsvis. Men de var borte på et par dager, og eremittkrepsene var noen av de ivrigste fråtserne.

Mvh

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin film. Skikkelig avslappende å se på! Det er jo virkelig et yrende liv i det karet. Og man kan se at fiskene stortrives.

Så at dødmannshånden hadde tentakler ute nå.

Jeg så ingen sandkutlinger, kun bergkutlinger. Den største forskjellen er oppførselen. Sandkutlingene er veldig redde, mens bergkutlinger er nesten tamme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe - du har vel kanskje rett i at det er bergkutlinger og ikke sandkutlinger, men jeg synes det er ganske vanskelig å se forskjell på disse kutling artene.

Grunnen til at jeg trodde det var sandkutlinger var vel først og fremst at de ser ut til å trives best på sandbunn.

Takk for info. Vi lærer så lenge vi lever - ikke minst i denne hobbyen.

Mvh

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har filmet litt igjen

Ja, da har jeg vært og filmet litt i akvariet igjen, snart fem år etter oppstart. Litt shaky men det går i alle fall an å få et inntrykk av hvordan det har utviklet seg.

Har ikke endret på innredningen siden oppstart, bortsett fra en flytering i tau som jeg satte inn for to år siden, så det går faktisk an å sammenligne de tidlige videoene med senere videoer og se utviklingen over tid.

For de spesielt interesserte ;-)

Mvh

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå