Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
BjornLunde

Selvbygget akvarium for kaldt saltvann

Anbefalte innlegg

Driver og ferdigstiller mitt selvbyggede akvarium i disse tider. Begynte byggingen i mars og er nå kommet såpass langt at kun den siste innredningen og finpussen gjenstår.

Planen er å pumpe inn vann fra sjøen med to Eheim pumper (1260 og 1262) og ha direkte avløp til sjøen. Så dette blir et kaldt saltvannsoppsett med norsk fauna, som dere sikkert har gjettet.

Selve karet er bygget i kryssfiner og 2'x2' på et fundament av armert betong med ben av 6 leca blokker. Innvendig har jeg brukt 2 lag glassfiber på sidene og 3 lag i bunnen, og deretter overmalt med Epoxy maling (Jotun Penguard).

Målene på akvariet er 220cm x 96cm x 100cm, så litt i overkant av 2000 liter med glassplaten kun i fronten av 19mm float glass på 80cm x 195,5cm.

Driver nå å lager bakgrunn, som skal være mer eller mindre heldekkende "bergvegg / fjell" som jeg bygger av leca blokker på 25x50x10 cm.

Håpet er å komme i gang med oppstart om max to uker, så det er altså helt i innspurten :)

Akvariet bygges i et uthus / naust som ligger 2 meter fra sjøen, noe som gjør at det i det hele tatt er gjennomførbart med mitt relativt stramme budsjett.

Har lagt ut noen bilder av byggeprosessen i et galleri på dette forum her.

Skal prøve å oppdatere når det skrider frem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, skal bruke to Eheim Pumper 1260 og 1262 til å pumpe vann rett inn fra fjorden - så det blir jo konstant vannbytte egentlig.

Ellers har jeg ikke tenkt å satse særlig på makroalger - så jeg skal begrense lysmengden en del. Blir nok litt prøving og feiling. Har foreløpig satt opp to halogenlyskastere, og skal ha 2 x 18W akvarielys i tillegg, men har noe mer i reserve om det blir nødvendig.

Tanken er å simulere en litt dypere biotop, med organismer som ikke er så avhengige av lys.

Ellers har jeg en del sirkulasjonspumper, men ellers er det vann inn og vann ut...

Enkelt og greit :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, huset ligger ikke mer enn 10 meter fra sjøen - egentlig i strandsonen, og uthuset ligger 3 meter fra bryggekanten.

Ellers ville nok pumping blitt litt i overkant dyrt og kompisert :)

Så jeg er litt heldig der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg syntes det ble ganske bra. Hadde egentlig tenkt å lage struktur med sement og sand, men synes egentlig at overflaten ble såpass bra at jeg bare beholde det sånn. I og med at jeg skal ha kontinuerlig sirkulasjon kan jeg jo gjøre en del ting jeg ville vært skeptisk til i et lukket system. Men tror vel at Lecaen skal være rimelig safe. Er jo bare kjeramiske kuler og betong, så selv om det ville hatt litt å si på PH i et lukket system vil det sannsynligvis ikke få så mye å si her.

Driver en del med fridykking og har observert at "moden" betong er svært poulært blant mange fastvoksende filtrerende organismer, som f.eks. dødmanshånd og diverse anemoner.

Håpet er jo at bakveggen skal bli kolonisert når akvariet får gått seg til litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, jeg kjøpte inn 12 leca blokker med dimensjonene 25x50x10 cm. Deretter limte jeg en hel blokk på høykant oppå en halv blokk, slik at det ble en stabil L-form som kunne stå selv. Så er det bare å begynne å forme. Har brukt hammer og meisel til grovutforming, en gammel sag, en litt mindre meisel og kniv til å lage "sprekker" osv.

Har limt med en lim som heter Plastic Padding P700 Total Fix, som er en montasjelim som tåler det meste. Også vann.

For å få litt mer interessant struktur og form kan man også lime på avslag av leca på overflaten, slik at man unngår en for firkantet form og kan lage overheng osv...

Leca er som sagt kjeramiske kuler støpt sammen med sement, så det er veldig porøst og derfor enkelt å forme.

Den øverste rekken av elementer tenker jeg at jeg skal la være løs, og skal "tre" den oppå de underliggende elementene der jeg skal montere rustfrie bolter som stikker opp. Kommer da til å bruke blokkene liggende, slik at de bidrar til å binde fast veggen.

Om man vil kan man jo da, til slutt. silikonere litt her og der for å være sikker på at det ikke velter.

Blokkene koster 27 kr ca per stk på Coop Obs Bygg, så det blir en rimelig bakgrunn.

Mvh

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bakgrunnen ferdig montert. Valgte til slutt å punkt-silikonere den til bakveggen. Har også innredet karet og gjort litt grunnleggende aquascaping. Har lagt ut bilde i DIY albumet mitt. (Se linken under)

Vil gjerne ha tilbakemeldinger på aquascapingen. Er litt usikker her. Kom gjerne med tips. Har lagt opp til 5 cm dyp sandbunn. Nok?

http://www.saltvannsforum.no/foto/showphoto.php?photo=7504&cat=799

showphoto.php?photo=7504&cat=799

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det :)

Hadde en liten lekkasje i gjennomføringen for avrenning, sannsynligvis fordi jeg har herjet for mye med rørene når jeg la opp røropplegget bak.

Måtte tappe ned og resilikonere det ene røret, men det er tett nå (så langt).

Har lagt ut et nytt bilde i DIY albumet mitt.

Fikk nesten ferdig fronten. Trenger et strøk til med beis og en liten list.

Flyttet over litt levende stein og noen få alger fra test-karet jeg har hatt oppe i et års tid, samt det som var av fisk/reker/trollhummer ++.

Så nå er det litt liv der.

Skal forsøke å få lagt ut litt bedre bilder tatt med et ordentlig kamera på sikt.

Er fremdeles misforøyd med lysfargen, men skal forsøke å sette opp amaturene mine med lysrør, så får vi se hvordan det blir da.

http://www.saltvannsforum.no/foto/showphoto.php?photo=7538&cat=799

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, de lysrørsamaturene jeg hadde var på 2x 36w + 2x18w og jeg skjønte vel egentlig at det ble for puslete til alt annet en et slags halvveis nattlys/skumringslys i det digre karet.

Så nå har jeg skrinlagt alle planer om lysrør og kommer til å gå for 2 stk metallhalogen lamper på 70W hver.

Har bestil to industriamaturer som skal henges opp slik halogenkasterne henger nå. Begge har Rx7s sokkel så jeg skal bytte ut de medfølgende halogenpærene med noen som er beregnet for akvariumsbruk.

Skal legge ut bilder når det kommer på plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Status nå - 2 mnd etter oppstart

Har laget en liten filmsnutt for å vise status nå etter at jeg startet opp i September.

Har litt småproblemer med algevekst, men har innført ganske streng lysdisiplin som ser ut til å hjelpe.

http://www.youtube.com/watch?v=nL4SbOwyBVg

Karet har litt "nytt kar" preg enda. Det skal bli artig å se hvordan det utvikler seg når det modner litt.

Pumper inn mellom 500 og 1000 liter i timen via 2 eheim pumper (avhengig av flo og fjære), noe som er litt for lite, så jeg kommer nok til å oppgradere pumpene på sikt.

Filmen er ikke akkurat så super, men den viser nå i alle fall hvordan det ble. Glasset var visst ikke så veldig rent heller :D

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

må innrømme jeg er dønn fascinert av kaldt saltvann. hadde jeg hatt ressurser og teknisk innsikt til å få til dette selv så hadde jeg vært i planleggingsboksen for lengst ;-)

hva slags fisk har du puttet oppi ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, det er jo et utvalg leppefisk hvorav de fleste er juvenile og derfor vanskelige å artsbestemme - i alle fall for meg.

Tror det er en salig blanding av berggylt, gressgylt (eller grønngylt) og bergnebb. Men det blir mest gjetting det da.

I tillegg har jeg en god del kutlinger - sandkutlinger og tangkutling er tror jeg - samt en tangstikling. Et lite knippe eremittkreps og et par strandkrabber er også oppi.

I tillegg har jeg en del nattaktive dyr - en haug av trollhummer (8-9 stk) i diverse størrelser og to krabber jeg ikke vet hva er men som ligner på små taskekrabber, men med litt "pels" på klørne. De er for det meste nedgravd på dagtid.

I tillegg er det diverse anemoner, blåskjell og vanlig strandsnegl.

Stingsild står på ønskelisten, men har ikke fått tak i det enda.

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig flott kar og fascinerende oppsett.

Du nevner algeproblem, vet du hva slags type alger det er.

Tror det kan være flere faktorer:

Ser du skriver at du har 2 stk industriarmaturer med 70W HQI. Fargespekter og lysmengde kan innvirke på algevekst. Antar det kanskje kan være noe gult lys (lavt kelvintall) som alger kan profitere på.

Ellers er jo ikke mengden lys så stor med tanke på karstørrelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jo drømmen i sin tid dette, men etter at jeg måtte slutte å dykke i Norge så ble det nok dessverre bare drøm :cry:.

Uansett så er det hyggelig at du deler dette med oss, så jeg kan glede meg over akvariet ditt.

Mvh Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kommentarer og innspill.

Jeg har 2 stk 70 W HQI med Osram Natural Daylight pærer på 5400 kelvin tror jeg det er.

Tror problemet skyldtes at jeg ikke hadde dekket til vinduene i det uthuset hvor karet står, slik at det lakk inn dagslys.

Jeg kjører nå med et helt minimalt lysoppset med en LED list som "dagslys" og kun HQI i en time per dag. Har i tillegg blendet vinduene. Dette ser ut til å hjelpe. Har tenkt å fase ut alger helt ettersom akvariet gror til med annet spennende, men det kan være jeg endrer mening underveis da.

Vet ikke hva slags alger det er, men du ser det bl.a. godt på filmen i det klippet som viser sjøpungen - et brunt rufsete belegg.

Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå