Jump to content

Død eremitt

Recommended Posts

Fant den ene av våre nyinnkjøpte eremitter utenfor skallet ved glassruta nå... Beveger seg ikke i det hele tatt så antas som død.. Har kontaktet butikken og blitt lovt en ny så det vi egentlig lurer på er hva som kan forårsake dette og hva vi evt bør foreta oss nå?

DSC01259.JPG

det var det første jeg tenkte også. Ellers kan det være at den er blitt angrepet i forbindelse med bytte av skjell.

Har du mange eremitter. Men jeg leste i en annen tråd at du hadde en no3 verdi på 17 noe som er relativt høyt. eremitten og korallen (som ikke så særlig frisk ut) var i samme pose og kan rett å slett være problemet.

Dette ble kjøpt tirsdag 24/02-09 eremitten som vi antar er død har vært den mest aktive..

Korallen har reist seg og begynner å få "nupper" men ikke sendt ut igjen noen polypperog fikk vite at den ikke er død.. Nitrat nivået prøver vi å redusere (vanskelig å tyde men idag ser det ut til å være mellom 10-15)

Men den rører seg jo ikke!! Så er jo vanskelig å forestille seg at den lever...

Kun 2 eremitter, 2 A.clarkii 1 sandvende snegle og en såkalt furten sarcophyton sp..

Jeg tror også den bare har byttet skall, ellers så er det jo mulig at en annen eremitter ville prøve huset (er ikke plass til to) :-)

Det som er på bildet ser jo bare ut som et tomt eremitter skall, eremitteren ligger vel bare inni sneglehuset og slapper av etter skallbytte ? (Den er ikke så aktiv de første dagene etter den har byttet skall)

Hvis Nitrat ikke er høyere en 15 ppm, er ikke det noe å bekymre seg for, det forsvinner etter hvert..

Gjør oppmerksom på at på bildet vises den blåbeinte eremitten utenfor skallet ligger livløs og skallet ligger ved siden av vi har dyttet det bortil... den var ikke og har ikke gjort en minste bevegelse til å gå inn i skallet igjen...

eremitt_uten_skall.jpg

Vannverdier

Mg 1290

Ca

Kh 8

Ph 8.2

NO2 0

NO3 13

Grader 25,9

Salinitet 1.025

jammen bytter de skall i form av hele seg da og ikke bare nytt "hus" (sneglehus) bein med farge og hele innmaten (ser jo slik ut som hele eremitten ligger der...) ??????????? (føler meg helt idiot her nå :oops:)

Skal se over sneglehusene her nå.. får ikke til noe bra bilde men kort fortalt ser det ut som en hel eremitt med en slimklump bak...

Image2.jpg

jammen bytter de skall i form av hele seg da og ikke bare nytt "hus" (sneglehus) bein med farge og hele innmaten (ser jo slik ut som hele eremitten ligger der...)

Jepp, 99% sikker på at den har byttet skall. :-)

Bare la sneglehuset ligge i fred, og i morgen skal du se den trasker rundt igjen :-)

vi tok ikke opp det sneglehuset som tettest borttil men kan bare se en... foreløpig... mange kriker og kroker... satt en eremitt tett oppå i et skall men sambo sier at det er den andre eremitten... Driver som sagt og ser over de sneglehusene vi har..

Edit: kan ikke se noe i de andre skallene..

Bare å slappe av, og la de holde på med sitt :-)

Grunnen til at de bytter skall er at de vokser. Skallet er hardt, og de må derfor bytte dette for å kunne vokse. Om jeg ikke tar feil kalles dette eksoskjelett, altså at de har skjelettet på utsiden istf. på innsiden som vi har.

Rett etter bytte har de ikke noe hardt skall, og trekker seg derfor dypt inn sneglehuset for beskyttelse. Hos meg ligger de skjult inne i sneglehusene i omlag ett døgn tenker jeg.

Hos meg har de til og med en tendens til å krabbe opp i en SPS korall, og ligge midt i denne mens de venter på at skallet skal bli hardt. Mulig det er bedre beskyttelse for dem i naturen å ligge slik i en korall?

Det som du har på bildet der er bare det gamle skinnet 99% sikkert. Hvis du samler sammen alle sneglehusene i karet ditt så finner du nok den andre. Noen eremitt krepser liker å gjemme seg i kriker og kroker mens det nye skinnet herder. Det kan ta mange dager fra den bytter til den føler for å farte imellom. Ellers har jeg 3 blå bente og 3 rødbente eremitter her og de blå er mye mer stille og rolige enn de med røde ben. Vår største blå brkte nesten en uke fra den byttet til det ble noe aktivitet på den :)

Så den er nok høyst levende!

jammen bytter de skall i form av hele seg da og ikke bare nytt "hus" (sneglehus) bein med farge og hele innmaten (ser jo slik ut som hele eremitten ligger der...) ??????????? (føler meg helt idiot her nå :oops:)

Skal se over sneglehusene her nå.. får ikke til noe bra bilde men kort fortalt ser det ut som en hel eremitt med en slimklump bak...

Image2.jpg

Ja de bytter skall, (det som er blått og svart) :-) huset bare rapper de fra en snegl, eller en annen eremitt (dreper dyret som bor der fra før hvis de ikke finner noen tomme hus). Jeg synes det ser ut som et tomt skall, er for lite kjøtt på skallet til at det er en død eremitter (jeg har mistet 5-10 stk de to siste mnd., da jeg har litt dårlig med hus - eremitterene vokser ut av husene sine og vil prøve noen andre).

Hos meg har det tatt opp til en uke før eremitterene har flyttet på seg, etter de har byttet skall (ikke hus).

Men hva skal vi gjøre?? er det dere kaller skallet bare en skiftet ham som på en slange så det bare kan kastes eller er eremitten inne der fortsatt..

:oops: uff... nå føler jeg meg 10 nyanser lysere her altså.. :oops:

ikkje gjør nogen ting, du kan jo hive det gammle skallet.

• 2 weeks later...

Jeg hadde nylig en lignende situasjon, 4 av 5 eremitter døde tilsynelatende noen dager etter innkjøp. På et par av de var eremitten halveise ute av huset, og helt livløs, på noen var de helt ute. Disse skallene var da helt tomme. De som sier at den har byttet skall, -hvor er isåfall den levende? Jeg hadde ingen tomme skall i karret, kun disse 5, så jeg kan ikke skjønne at de skulle være levende og oppholde seg et eller annet sted.

Trudde jo den var helt død, det så jo ut for at hele kroppen til eremitten lå der, men det var bare skallet som den rett og slett bare har byttet siden den vokser. Så dukket den bare opp i et nytt skall et annet sted. Så den ikke på et døgn før den dukket opp. Pleier å gjemme seg en stund før den dukker opp.

Det skjedde meg også...

har ikkje bare byttet skall då?

Vi hadde en akkurat likens situasjon her om dagen, antok at den var død, kjøpte en ny eremitt i går men like etter den nye var oppi så jeg den gamle frisk og rask me alle ben og i sitt samme skjell. så jeg vil nok anta at den dukker opp igjen, gi det litt tid så dukker den nok opp igjen:)

Ida