Jump to content

Hvor finner jeg: varmekolbe og termostat til å stole på

Recommended Posts

Ikveld slår varmekolbe til med litt sjokkerende lav kapasitet. Saltvannskaret holder bare 19 grader sier termostaten... Varmekolben er stilt inn på 28 grader, vannet føles relativt kaldt, men likevel har jeg problemer med å stole på den duppende termostaten... Har stilt opp kolben til 30... finner ikke ut hvordan man skal kalibrere den..

Varmekolben er av merke Jäger 3605 aquarium heater 125W max 200l. Akvariet er 140l. Men trenger som sagt å finne en termostat som er enkel å avlese og som gir et resultat til å stole på..

Har heldigvis ikke så mye oppi karet men tanken var jo snart å bruke på penger på litt liv istedetfor alt annet... :lol:

Vet ikke helt hva du mener med "duppende termostat". Er det ett flytende termometer du mener?

Uansett Jäger varmekolbene har jo gått for å være ganske bra, etter hva jeg har hørt. Disse skal kunne kalibreres ved å dra opp knappen på oppsiden, og dreie termostatskiven til temperaturen som faktisk er i akvariet.

Selv gikk jeg for Tronic Fluval i oppsettet mitt, da de skal ha elektronisk termostat istedenfor mekanisk. Har da ett håp om at disse har mindre mulighet for å feile. Disse får du kjøpt i flere norske nettbutikker, bl.a. her:

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=19

Ja det kan være lurt å kalibrere varmekolba. Dem stemmer stort sett ikke før du kalibrerer. Jager var noe av det bedre før,men syntes dem har tapt seg i det siste. Jeg har brukt sera sine nye varmekolber som har en plastbeskytelse rundt kolben.Syntes den har fungert knall. Også anbefaler jeg å ha 2stk varmekolber i karet, i tilfelle den ene sttryker med!

Ikveld slår varmekolbe til med litt sjokkerende lav kapasitet. Saltvannskaret holder bare 19 grader sier termostaten... Varmekolben er stilt inn på 28 grader, vannet føles relativt kaldt, men likevel har jeg problemer med å stole på den duppende termostaten... Har stilt opp kolben til 30... finner ikke ut hvordan man skal kalibrere den..

Varmekolben er av merke Jäger 3605 aquarium heater 125W max 200l. Akvariet er 140l. Men trenger som sagt å finne en termostat som er enkel å avlese og som gir et resultat til å stole på..

Har heldigvis ikke så mye oppi karet men tanken var jo snart å bruke på penger på litt liv istedetfor alt annet... :lol:

Hei!

Ikke bry deg om temperatur skalaen på varmekolben, den kan i mange tilfeller avvike fra virkligheten. Sett varmekolben på en høy temperatur, og mål temperaturen i vannet med et termometer, når du har oppnådd ønsket temperatur i vannet, ja da skrur du varmekolben sakte nedover til termostaten i kolben kobler ut (det ser du når lyset slokker på kolben). Da har du sånn ca temp i karet. Da er det bare og sjekke etter en stund igjen (f eks dagen etter) og finjustere temperaturen til det du vil ha.

PS! Hvis hvarmekolben din står på 30 grader og lyset på kolben lyser og du fortsatt bare har 19 grader i karet er trolig kolben defekt.

Jnad

Vet ikke helt hva du mener med "duppende termostat". Er det ett flytende termometer du mener?

Ehem... rart hva man presterer å skrive i visse situasjoner... hehe.. :oops: men ja mente termometer.. dette har jeg fått av moren min og det har tidligere vært brukt i et vanlig ferskvannskar.. Skulle gjerne likt å ha et som er bedre

Hei!

Ikke bry deg om temperatur skalaen på varmekolben, den kan i mange tilfeller avvike fra virkligheten. Sett varmekolben på en høy temperatur, og mål temperaturen i vannet med et termometer, når du har oppnådd ønsket temperatur i vannet, ja da skrur du varmekolben sakte nedover til termostaten i kolben kobler ut (det ser du når lyset slokker på kolben). Da har du sånn ca temp i karet. Da er det bare og sjekke etter en stund igjen (f eks dagen etter) og finjustere temperaturen til det du vil ha.

PS! Hvis hvarmekolben din står på 30 grader og lyset på kolben lyser og du fortsatt bare har 19 grader i karet er trolig kolben defekt.

Jnad

Den varmekolben står fortsatt å lyser som bare det... Den kutter ikke mye ut så det ser ut som at den kanskje jobber litt overtid med å holde varmen i karet.. termometeret er uhyre vanskelig å lese av men kan se ut som den har krabbet opp til 22 grader og vannet føles litt varmere så det er ikke usannsynlig..