Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
stian_michael

Fototips

Recommended Posts

Litt informasjon om makrofotografering i saltvannsakvariet.

 

 

Dette her har jeg skrevet først og fremst for de som har speilrefleks kamera og for manuelle innstillinger.

 

Blender åpning:

Blender åpningen bestemmer hvor mye lys som skal slippes inn på bildebrikken. Jo mer lys som slippes inn jo bedre. På objektivet man har, så står det veldig ofte en f/(og ett tall,eks f/2,8). Dette tallet står for hvor mye lys objektivet klare å slippe inn.

Stor blender ( lave F/tall gir kort fokus i bilde )

Liten blender ( høye F/tall gir lengere spenn i fokus )

 

Lukkerhastighet:

Lukkerhastigheten bestemmer hvor lenge speilet i kameraet skal slippe inn lys på bildebrikken. Ved fotografering av koraller som ikke beveger seg, så kan det være lurt å ha litt lengre lukkertid enn på koraller og fisk som beveger seg. Hvis man bruker for lang lukkertid på fisk og koraller som beveger seg så vil dette føre til uskarpe bilder som ikke vil bli noe bra. Det lønner seg så absolutt å ha stativ når man skal fotografere i akvariene våre. Men jeg veit det finnes mange forskjellige ”regler” for å fotografere makro håndholdt(noe som er MEGET vanskelig)blant annet: Hvis man har ett objektiv som er 105mm,så anbefales det IKKE en lukkertid på mer enn 1/105s. Og har man ett objektiv på 60mm,så anbefales det IKKE en raskere lukkertid enn 1/60s. MEN JEG ANBEFALER ABSOLUTT STATIV!!!

 

ISO:

Iso sier hvor lysfølsom bildebrikken skal være. Hvis man har isoen for høy, så vil man veldig ofte se at bilde vil bli kornete, noe som gjør at bilde blir dårlig etter min mening.

Til makro fotografering så finnes det mange ulike objektiver/linser. Men mange kompaktkameraer og speilreflekskameraer har en egen knapp/bryter for makro fotografering som kan fungere greit til standard linsa som følger med, men makro linse anbefales.

 

Utstyr som lønner seg å ha ved makrofotografering av akvariene våre og noen tips:

-Speilreflekskamera

-Makroobjektiv med lavest mulig f tall(må ikke ha, men lønner seg)

-Stativ

Selvutløser(enten fjernkontroll eller fjernutløseren på kameraet)

-Skrape akvariet for alger

-Skru av alle pumpene slik at man slipper unødvendige bevegelser av koraller og for å slippe bobler i vannet.

Ved fotografering av fisk:

Så lave f tall som objektivet klarer og så rask lukkertid du klarer i forhold til lyset.

Hvis man får Mørke bilder---> sett lukkertiden ned

Lyse bilder---> sett lukkertiden opp

Eventuelt juster iso. Jeg anbefaler ikke en høyere iso enn 400. På noen kameraer så kan dette også være for mye. Grunnen for at man ønsker å ha rask lukkertid ved fotografering av fisk er at fisken står ikke stille og ønsker å oppnå ett skarpt bilde.

 

Ved fotografering av koraller:

Når man fotograferer koraller så KAN det lønne seg å ha litt høyere f tall og heller ha litt lenger lukkertid enn ved fiske fotografering. Når man har litt høyere f tall, så vil det si at man da får litt mørkere bilder. For å gjøre det godt igjen, så kan man heller ha lengre lukkertid for å få mer lys. Dette fordi korallene stort sett står stille etter at man har skrudd av sirkulasjonspumpene og man da vil få ett bedre bilde. Men jeg har fått flotte bilder både med lavt f tall og med litt høyere f tall.

Så det er prøving og feiling som teller her.

 

Når man har tatt MANGE bilder(gjerne flere 100 eksponeringer) så lønner det seg og IKKE slette noen av bildene før man har fått dem inn på pc’en. Det er fordi at man IKKE veit 100% om bildene ble bra før man har lastet dem opp på pc’en.

 

Jeg anbefaler så absolutt ett godt fotoprogram. Fotoprogrammer som jeg har god erfaring med er:

-Adobe photoshop Lightroom (for deg som knipser bilder i RAW)

-Adobe photoshop Elements 7

-Adobe photoshop CS4

Dette er programmer som fort koster noen kroner, men som absolutt er verdt det for å få den siste finishen (bildebehandling kan vi ta en annen gang).

 

Til slutt vil jeg bare si at alt dette jeg har skrevet IKKE er en fasit, men min egen erfaring ved fotografering av fisk og koraller.

Det er prøving og feiling som er tingen her.

Det kan gått hende at det er noe jeg har glemt her i de sene natterstider, så hvis jeg har glemt noe så skrik ut.

 

Jeg har prøvd å forklare hva de forskjellige tingen gjør med bilde på en lettest mulig måte. Det er jo greit nok å få beskjed at man må ha raskere lukkertid eller ha støre/mindre blender åpning,men hva i hule heite vil det si og hva gjør det med bilde? Så håper jeg har klart å fått forklart det på en forståelig måte?:confused:

 

Håper noen av dere får brukt for dette.

 

Lykke til:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for god artikkel.

Nå kommer ikke jeg til å begynne med noe særlig akvariefotografering før jeg får meg speilrefleks igjen, men jeg lurte på en ting. På maskinen min ligger det et program som heter Adobe photoshop CS3. Hva er forskjellen på det programmet du anbefaler og mitt, og enda viktigere, bør jeg få installert CS4? Disse programmene koster jo en del.

MVH Roar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takk for god artikkel.

Nå kommer ikke jeg til å begynne med noe særlig akvariefotografering før jeg får meg speilrefleks igjen, men jeg lurte på en ting. På maskinen min ligger det et program som heter Adobe photoshop CS3. Hva er forskjellen på det programmet du anbefaler og mitt, og enda viktigere, bør jeg få installert CS4? Disse programmene koster jo en del.

MVH Roar

 

For en vanlig hobby hjemmefotograf tviler jeg på du vil vinne så mye på å oppgradere. Dvs. du har forrige versjon av programmet.

 

Det finnes forøvrig mange mye rimeligere programmer som stort sett vil holde for vårt behov. Selv bruker jeg Gimp på Linux. Nå er kanskje ikke dette det mest intuitive programmet, men det finnes flere andre gratis og billige programmer også.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takk for god artikkel.

Nå kommer ikke jeg til å begynne med noe særlig akvariefotografering før jeg får meg speilrefleks igjen, men jeg lurte på en ting. På maskinen min ligger det et program som heter Adobe photoshop CS3. Hva er forskjellen på det programmet du anbefaler og mitt, og enda viktigere, bør jeg få installert CS4? Disse programmene koster jo en del.

MVH Roar

 

Heisan roar. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Forskjellen på Cs 3 og cs 4 er at Cs 4 er bare ett nyere program med noen forbedret verktøy osv. Den største forskjellen fra cs3 til cs4 er:

-Det er litt lettere å bruke Clone stamp tool,man får nå vist akkurat hva man er i ferd til å klone,så man kan treffe den helt rette posisjonen uten å måtte gjette.

- Med conten-aware kan man beskytter deltajer i ett bilde(eks en bil),men man kan strekke resten av bilde(himmel og veit) uten at man ser tegn til manipulasjon.

- Dodge og burn er forbedret fra cs3, man kan styre lysbalansen helt optimalt med penselstrøk i spesifikke områder.

- Man har fått fane ark,så det er lettere å skifte mellom forskjellige bilder

- Man an se bildene sine i full kvalitet selv om man har full zoom på bilde. Før brukte man 100%,50% eller 25% for å kunne stole på bilde på skjermen

- Det er kommet en slik palett som man kan finjustere masker med.

- Også kan man lage 3D bilder i Cs4

 

Dett var i kortet trekk hva forskjellen fra cs3 til cs4 er. Men det er en god del ting til. MEN har man CS3 så er det ett MEGET godt program,så jeg kunnet fint brukt det selv hvis jeg ikke brukte programmet så og si hver dag og er litt kresen på små ting;-)

 

Så konklusjonen er at det ikke er vits i å kjøpe seg CS4 hvis man har CS3 og er en vanlig hobby fotograf som ikke bruker redigerings program til noen annet enn redigering av farger og slikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
For en vanlig hobby hjemmefotograf tviler jeg på du vil vinne så mye på å oppgradere. Dvs. du har forrige versjon av programmet.

 

Det finnes forøvrig mange mye rimeligere programmer som stort sett vil holde for vårt behov. Selv bruker jeg Gimp på Linux. Nå er kanskje ikke dette det mest intuitive programmet, men det finnes flere andre gratis og billige programmer også.

 

Ja det stemmer som kimhans sier. Det finnes MANGE forskjellige redigeringsprogrammer som er knall gode. Men jeg nevnte de programmen som jeg bruker og er godt kjent med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er bra at du ble litt klokere Roar. Hvis dere lurer på noe mer,så er det bare å fyre løs så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

 

MEN det er jo mange dyktige fotografer her på forumet,så det er bare å dele erfaringer osv!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jeg tror jeg stort sett venter med fotograferingen til jeg får meg nytt speilreflekskamera. Det er vel kanskje på tide når det er over 30 år siden jeg kjøpte det forrige :rolleyes:. Nikon fe heter det, men nå ligger det og støver ned i hylla. Jeg har et kompaktkamera som jeg kjøpte for fire år siden, men det er ikke spesielt egnet til formålet.

MVH Roar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veldig bra post, men ISO400 kan vel tillates på nye og bedre kamera enn de som var i 2009 når posten ble skrevet? 7D Mark3 klarer 26000 iso, og speilrefleksen min fra 2008 er søppel på ISO1600. Høyere iso enn 400 kan vel tillates i større grad enn på eldre kamera?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...