Jump to content

Mitt første prosjekt

Recommended Posts

Ja da skal jeg dra til holmestrand i morgen for å kjøpe meg et juwel Lido 120 Hi-Light, har ikke drevet med saltvann før men har lest en god del +++ Det er 2x 24 w i karet og før se om det holder i fårste omgang :D Det kommer til og ta litt tid før dette blir ferdig for jeg sparer, og er en 14 år gammel akvarist...

Får kjøpt karet billig nytt og urørt med bord. river ut inventar og kommer til og kjøpe en Hang-on-skummer, føler ikke for og ha sump... sirkulasjon skal være rundt 2-6000 L/t kommer bilder i morgen forhåpentlig vis. Hadde tenkt og ikke ha noe spesielt mye LS men rundt 6-8 KG. Satser heller på et mere "rent" og luftig kar. men litt fisk...

GLEDER MEG !!!!!

M.v.h Anders Gudbjørgsrud

• Replies 279
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tusen takk, skal prøve og få fram litt bilder etterhvert, kansje littt mere LS ja, men jeg begynner smått:D Syntes at dett var en grei størrelse, det er jo

61 L X 41 D x 58 H. Ganske firkantet da. ååå jeg gleder meg. som sagt henter karet i morgen, så sparer jeg til skummer dermed til sirk og et start Kit ( kjøper Red sea start kit) Dermed er det i gang, men det er mye sparing igjen:D:D:D:D

M.v.h Anders Gudbjørgsrud

Hmm.....

Ja, i dag er dagen, kom til Holmestrand for og hente karet som vi har holdt av, og der pluttselig lyste det fram en Rio 180,

Det ble litt prating om at dette kansje var tingen så slo det imellom og jeg fikk en #¤%#@%¤ God Pris kunne jo ikke la dette gå fra meg. Da ble det et 180 L istedenfor, det er vell ikke noen ulempe:mrgreen: Har ikke fått satt opp noe i dag utenom og åpne og herje... åpnet og fant en kul medfølgende bakgrung(invendig) Kan dette brukes til saltvann ,det er en Juwel bakgrunn.

så nå er det sparing til skummer, en aqua medic hang on for 250 L . lys er jeg litt usikker på har ikke sett på det enda. har åpnet litt esker og slikt nå.

Bakgrunnen foresten, Trur dere ikke det blir bra?

siste bilde er hvor karet skal stå...:lol:

Detta tror jeg blir BRA8-)8-)8-)8-)8-)8-)

Ja, i dag er dagen, kom til Holmestrand for og hente karet som vi har holdt av, og der pluttselig lyste det fram en Rio 180,

Det ble litt prating om at dette kansje var tingen så slo det imellom og jeg fikk en #¤%#@%¤ God Pris kunne jo ikke la dette gå fra meg. Da ble det et 180 L istedenfor, det er vell ikke noen ulempe:mrgreen: Har ikke fått satt opp noe i dag utenom og åpne og herje... åpnet og fant en kul medfølgende bakgrung(invendig) Kan dette brukes til saltvann ,det er en Juwel bakgrunn.

så nå er det sparing til skummer, en aqua medic hang on for 250 L . lys er jeg litt usikker på har ikke sett på det enda. har åpnet litt esker og slikt nå.

Bakgrunnen foresten, Trur dere ikke det blir bra?

siste bilde er hvor karet skal stå...:lol:

Detta tror jeg blir BRA8-)8-)8-)8-)8-)8-)

hallais, ser bra ut detta! hadde rio 180 liter selv med akkurat samme bakgrunnen i over 1 år. funka fint som bare det. fin er den å når det gror litt til. :D

lykke til

Dette blir helt sikkert kanon!

Er mange som har bygd om Juwel akvarier til saltvann som fungerer bra.

Leser du på oppstarstrådene til de med samme akvarie får du sikkert mange bra inspill åssen du skal gjøre det.

Hvis du skal spare til skummer og har litt tid, så kan det godt hende at du kommer over en bra brukt til en fin pris.

Angående lyset, så fungerer det sikkert hvis du er passer på å ikke putte oppi koraller og andre dyr som krever mye lys. Men vil tro at du uansett må bytte ut rørene til nye med høyere fargetemperatur.

Lykke til vidre med opsettet ditt:-)

heeh

jeg så på armaturet for litt siden og det er faktisk 2x 45W

setter det opp med et Marine rør og et blue rør fra Juwel.

sådere mener at bakgrunnen er brukelig?

Skal få fram flere bilder i morgen da bygging av møbel kommer til, appropo pris ,, Jeg kjenner folka i butikken godt, er mere som venne par av familien, kjempe hyggelige folk.hvis dere ikke bor langt unna Holmestrand så er det sikkert bare og stikke innom. De har ikke mye saltvann men de satser mere på det etterhvert...

Skal få fram flere bilder i morgen da bygging av møbel kommer til, appropo pris ,, Jeg kjenner folka i butikken godt, er mere som venne par av familien, kjempe hyggelige folk. hvis dere er interisert i pris så ligger karene på rundt 3800 og oppover, hvis dere ikke bor langt unna Holmestrand så er det sikkert bare og stikke innom. De har ikke mye saltvann men de satser mere på det etterhvert...

den bakgrunnen synest jeg er kjempeflott i alle karr. ;-)

har selv hatt den med gode erfaringer

Skal få fram flere bilder i morgen da bygging av møbel kommer til, appropo pris ,, Jeg kjenner folka i butikken godt, er mere som venne par av familien, kjempe hyggelige folk. hvis dere er interisert i pris så ligger karene på rundt 3800 og oppover, hvis dere ikke bor langt unna Holmestrand så er det sikkert bare og stikke innom. De har ikke mye saltvann men de satser mere på det etterhvert...

Sikkert jeg som ikke er oppdatert, men hvilken rørtype er det som leverer 45 watt? Aldri hørt om det før.

Har selv et juwelkarr RIO 180 møbelkarr, bruker det til ferskvann vi da, men utrolig fine karr å bygge om.

180 l er jo en grei størrelse å starte med, blir liksom ikke så altfor dyrt å få startet da, lykke til med sparingen.

Gratulerer så mye! Blir spennende å følge med på dette prosjektet videre :-)

Sikkert jeg som ikke er oppdatert, men hvilken rørtype er det som leverer 45 watt? Aldri hørt om det før.

Det er Juwel sine merkelige standarder. De har det med å bruke lysrør med ukurrant W og lengde.... Dette er en av deres T5 varianter.

Gratulerer så mye! Blir spennende å følge med på dette prosjektet videre :-)

Det er Juwel sine merkelige standarder. De har det med å bruke lysrør med ukurrant W og lengde.... Dette er en av deres T5 varianter.

Oki, stemmer har hørt dette før. utrolig at de lager sine egene rør, sikkert bra for butikken da;)(tenker da på produsenten juwel), må kjøpe deres rør-har faste kunder da:).

Står de gameldagse 2x30 watt T8 i vårt "gamle"juwel RIO 180 l

hmm...

ja, det er 2x 45W T5. har fått satt opp møbel i dag, det er jo typisk at det mangler en skrue, så jeg måtte finne en selv. har tatt litt bilder under oppbygging av karet, har satt opp benken der den skal stå.

Da jeg åpnet karet i stad fant jeg noe som bare skjer med meg,

den ene siden av karet var limt på skevt ( Det siste bildet ) så da er det ut i Holmestrand i morgen og få byttet og bestilt nytt. Heldig vis er det litt tid til jeg skal ha saker i karet.

Har prøvd og sette opp noen fisk som skal bli i Karet, vill dette funke:

2 Nemo

1 Gul Kirurg ( LITEN)

3-4 pussereker

2 Firefish

1 goby

er dette nok eller for mye/Lite?

ser ut til og bli bra det siste bilde du la ut klarer jeg ikke og se vad det skal vær har du ikke et bedre ??;-)

det er egentlig det samme har teipet igjenn eske og drar ut i morgen med karet gidder ikke og ha deformert kar:p