Jump to content

Reke som sitter i en hule i en LS.

Recommended Posts

Har noe som ligner utrolig på en reke, men har aldri opplevd skyere dyr, så kan jo ikke være helt sikker på hva det er, ser jo bare hodet/litt av fronten.

Den har øyne på "stilker"søm er mørke, mørk blå eller svat akurat som kroppen.

Føler"horna er lange lyse brune med hvite prikker på....

Har ikke peilling hvor stor vesenet er, for har bare greid å "lokke"den ut 1/2-1 cm og ser ut som en reke.

Noen som har forslag på hvordan vesen som sitter i steinen?

LS er fra indonesia og bali og har vørt i Norge i ca.4 mnd.

Bør jeg drepe dyret?

Hva hadde Dere gjordt?

Har ikke hørt noe klikke lyder de 31/2 mnd LS har vært her.

Det største skadedyret du kan ha ift. rekefamilien, er vel mantisreke - men disse har vanligvis ikke så veldig lange følehorn. De er imidlertid også ekstremt sky.

Se bilder fra Google; http://images.google.no/images?sourceid=navclient&hl=no&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLJ_noNO288NO288&q=mantis%20shrimp&um=1&sa=N&tab=wi

..her finner du et tips om hvordan fange en (kan naturligvis også brukes på reker generelt - eller fisk, for den saks skyld): http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=3355

Ellers er det ikke så lett å fortelle hva du bør gjøre med 'gjesten' - mange vil råde deg til å fjerne alt du ikke er sikker på hva er (= reefsafe, fishsafe, etc.), mens andre er mer avslappet.

Har du mistanke om at det er en mantisreke, ville jeg ha gjort seriøse forsøk på å få den ut; denne reken er litt av en morder. Hvis ikke, ville jeg kanskje sett an litt - om det ikke forsvinner noen fisk eller koraller desimeres, er det vel ingen grunn å fjerne den. Mangfoldet er jo det som gjør saltvannskarene våre spennende.

Hei

Etter å ha lest beskrivelsen din så er jeg enig i at det er en Mantis.

Sjekk bilde jeg tok av min i post #14 i denne tråden, så kan du se om den ligner?

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=7883&highlight=mantis+laksen

Mvh:

Audun

Har noe som ligner utrolig på en reke, men har aldri opplevd skyere dyr, så kan jo ikke være helt sikker på hva det er, ser jo bare hodet/litt av fronten.

Den har øyne på "stilker"søm er mørke, mørk blå eller svat akurat som kroppen.

Føler"horna er lange lyse brune med hvite prikker på....

Har ikke peilling hvor stor vesenet er, for har bare greid å "lokke"den ut 1/2-1 cm og ser ut som en reke.

Noen som har forslag på hvordan vesen som sitter i steinen?

LS er fra indonesia og bali og har vørt i Norge i ca.4 mnd.

Bør jeg drepe dyret?

Hva hadde Dere gjordt?

Har ikke hørt noe klikke lyder de 31/2 mnd LS har vært her.

• 3 weeks later...

Funnet noe reke enda ?

Tenkte jeg skulle bestille en Mantis "reke" hos Jan Holt, men lurer på om jeg kanskje har en sånn liten hissigpropp i karret i fra før. Kommer litt klikke lyder fra karret spessielt på kvelden (har hørt det har små klikket litt siden jeg kjøpte noe ny stein for 1 mnd siden), mister også en eremitter hver uke nå.

Først så trodde jeg det vare en erremitter/snegle som slo skallet sitt mot glassruten, men nå har jeg nesten ikke flere eremittere i karret og når denne klikke/rasle lyden kommer, så er de langt unna glasset.

Mangler ikke noe stor fisk i karret, men har ganske mye Ocellaris yngel i karret, så vet ikke om det kanskje er den som får igjennomgå.

Har ikke sett noe som kan se ut som mantis, klikke lyden kommer heller aldri hvis jeg sitter forran karret :?, men regner egentlig ikke med at det er mantis etter som jeg har lyst på det. Dvs har jo ikke lyst på det, hvis jeg aldri ser noe til rakkeren da :roll:

Hvis jeg tar ut steinen av karret og legger den "på gulvet" , vil da mantis "reka" krabbe ut av steinen ?

Har ikke bilde.

Det var en mantisreke på 3-4 cm, deillig å vite at den er borte fra systemet mitt.

Man vet aldri med disse, de kan være "snille"i årevis og brått en natt så begynner de å drepe.

Opplevde det med en krabbe jeg hadde, de første 4 mnd var den snill, men en natt så tok jeg den på færsken, da satt den å spiste på en SPS.

Fikk tak i svinet;), og den lever heller ikke lengre:(.

Men jeg vil jo ikke ta livet av alt, det er jo tross alt LS vi kjøper.

Har fått med en såkalt vifte krabbe, den er kjempe kuul og helt harmløs.

Den sitter foran den ene pumpe utblåsningen med sine store vifter og fanger mat hele dagen 24/7:).