Jump to content

Oppstart av 74L karr.

Recommended Posts

Heisann..

Driver å skal starte opp et lite 70L kar for å finne ut om dette er noe for meg.

Har hatt karret oppe å kjørt noen dager med (salt)vann, sirkulasjon, grus og varme, så i morgen tenkte jeg å ta en tur til byen for å kjøpe LS (Er ingen akvariesjapper her oppe som vil selge meg LS, lurer på om de er redde for at jeg skal kaste det på noen :roll:).

Er litt usikker på om jeg kanskje bør gjøre noe med vannverdiene mine før jeg fyller opp karret med LS..

Salt : 1024

KH : 5

PH : 7,8

GH : >16

Ca : 400 ppm

Mg : 1140

NO3 : 25

No2 : 0

Har brukt ca 70% osmose vann og 30% springvann (gikk litt lei av å vente på osmosevannet :oops:) og har tilsatt dette ca 2300 g Instant Ocean Reef Crystal salt.

Tilsatte også litt Reef evolution Calsium hydroxide til vannet, for å få opp PH så er mulig det tullet til verdiene mine litt (målte ikke noe annent en PH før jeg tilsatte kalsium, så vet ikke hvordan det har påvirket de andre verdiene).

PH, KH og Mg er vel litt lave, kan jeg tilsette KH + pH Buffer for å øke de ?

Eller bør jeg bytte ut litt vann ?

Begynte å "snø" litt i karret etter jeg tilsatte kalsium (virker som det ikke ville løse seg opp, selv etter 24 timer). Forsøkte da å sette inn filtermatte i ene pumpen min, det tokk noe av "snøen", men hjalp mye mere da jeg åpnet lufteskruen til seio pumpen min, slik at det kom masse luftbobbler i karret, da ble snøen borte etter ca 12 timer. (vet ikke om kalken bare blander seg lettere med oxygenen, eller om det har tatt med seg litt Co2 ?).

Sanden jeg bruker i karret er forresten Red Sea Reef Base (Aragonite Sphear).

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bare å hive LS rett i karet. Du trenger ikke gjøre noe med vannverdiene. Skjønner egentlig ikke hvorfor enkelte tilsetter diverse ting i karet i oppstarten. Det viktigste er at du har LS i karet og lar det gå sin gang i noen uker før du gjør noe.

Takk for svar :-)

Da skal jeg se om jeg ikke får kjøpt noe LS i morgen.

Er forresten LS noe man må bestille ?

Har vært innom et par sjapper men de vil ikke selge meg LS, men de kunne ta opp en bestilling på dette. Ene sjappa hadde 3 ukers leveringstid og så måtte jeg kjøpe min 20 kg. Henter de steinen selv kombinert med 1-2 ukers ferie ?

Har ikke fått skummer enda, (da webzoo ikke hadde den inne på lager), går det greit å hive inn LS før jeg får skummeren ?

Butikker som selger saltvannsfisk/dyr og utstyr bør ha LS i butikken. De butikkene jeg har vært i som har saltvannsakvarier har hatt LS til salgs. Bare å hive LS i karet før skummeren kommer. Ikke noe problem det.

Hvis du skal til Oslo så hadde jeg satset på å besøke de butikkene som har saltvannsakvarier i butikkene.

Butikker som selger saltvannsfisk/dyr og utstyr bør ha LS i butikken. De butikkene jeg har vært i som har saltvannsakvarier har hatt LS til salgs. Bare å hive LS i karet før skummeren kommer. Ikke noe problem det.

Hvis du skal til Oslo så hadde jeg satset på å besøke de butikkene som har saltvannsakvarier i butikkene.

Var en tur på Gjøvik (Dyrego) i går det var en 14 mils bomtur (tur retur - i snø stormen), så får reise inn til Oslo i morgen. Begge de butikkene jeg har vært i som nekter og selge LS, selger og har saltvannsakvarier. På Gjøvik hadde de bra med LS men tror problemet var at de som jobbet der var for små, så de ikke rakk opp i karret :roll:

Fint jeg kan kjøre opp uten skummer, regner med den kommer en av de første dagene til uken..

Noen som vet om noen bra butikker i Oslo/Gjøvik området som selger LS, gjør heller ikke noe om de som jobber der er over 12 år :roll:

Skjønner nå at man må være tålmodig når man driver med saltvann! Værste er vel å få tak i utstyr og ting til å ha i vannet ? :lol:

btw: Er 10 kg nok LS i et 74L karr, eller bør jeg ha mer (går ca 60-63L med vann i balja ).

Merkelig at de nektet å selge LS til deg.

Ellers bør du vel ha mellom 10-15kg. Jeg har akkurat startet opp et 64liters kar. Der har jeg blandet det med 4-5kg aqua roche, pluss 5kg LS. Jeg kommer ikke til å legge til mer LS. Rett og slett ikke plass til så mye mer. Husk at fiskene skal ha plass til å svømme også :P

Sjekk Jan Holt hvis du finner fram dit når det gjelder LS. http://www.janholtakvarium.no/Div/Aktuelt/Tilbud+p%C3%A5+levendestein+20.11.2008.9UFRrWWk.ips

Merkelig at de nektet å selge LS til deg.

Ellers bør du vel ha mellom 10-15kg. Jeg har akkurat startet opp et 64liters kar. Der har jeg blandet det med 4-5kg aqua roche, pluss 5kg LS. Jeg kommer ikke til å legge til mer LS. Rett og slett ikke plass til så mye mer. Husk at fiskene skal ha plass til å svømme også :P

Sjekk Jan Holt hvis du finner fram dit når det gjelder LS. http://www.janholtakvarium.no/Div/Aktuelt/Tilbud+p%C3%A5+levendestein+20.11.2008.9UFRrWWk.ips

Ja, jeg synes det er litt merkelig at butikkene ikke vil selge meg LS, nå er jeg ganske fersk på dette med saltvann, så vet ikke hvordan dette med salg av LS fungerer. Begynte først å lese litt om saltvann på nettet for ca 14 dager siden, heldig vis så fant jeg dette forumet, er veldig mye bra informasjon å finne her! :) Lærer noe nytt flere ganger om dagen, av å lese gammle innlegg :-D (men dessverre så går mye av det ut igjen, blir litt mye ny info som skal inn på en gang :D). Hadde egentlig ikke tenkt å starte med saltvanns akvarie, satt og googlet litt på svartkrutt (tenkte å lage fyrverkeri sammen med guttungen), men da jeg leitet etter KNO3 så sporet alt av på ett eller annent saltvanns forum, tok ikke mange minuttene før jeg skjønte at jeg måtte ha et saltvanns karr :shock::lol:

Har egentlig lyst på så lite som mulig stein i karret, synes ikke det er så veldig pent når man stirrer rett inn i en steinrøys, så vurderte å fylle et sånt "juwel filter" med LS (4-5 kg - kanskje knuse steinen for å få plass til noe mer ?) så kanskje et par 2-3 kg steiner i karret. Vet ikke om dette er noe som vil fungere jeg ?

Er jo samme lengde og dybde/bredde på et 63 og et 74L karr, så må jo eventuelt stabble LS i høyden. Målet på "karret" mitt er i allefall 60x30x40. 63L er vel 60x30x35 (LxDxH) ?.

Så at Jan Holt hadde LS til 100 kr per kg, så lurte på om jeg ikke skulle ta turen innom der, men stod "Dette er stein som bla fungerer utmerket som "baserock", så tenkte kanskje det betydde "Dette er et bedriitent parti med stein, som passer best som fyllmasse" :D Hva er det egentlig baserock er for noe, trodde det var stein man bare la i bunn for å fylle opp litt, tørket LS eller keramikk stein.

Hallo

fint og se att det blir flere av oss som driver med saltvann på landet nord for oslo..

Legger ved en link til deg her så kan du lese litt og titte på noen fine bilder..

Sånn går det ann og få det i små karr også... og på en enkel måte... :-)

http://haaga.aqua-web.org/Mini/index.htm

Heisann selv du :)

Jepp, jeg er i allefall allerede hektet på saltvann, blir garantert flere større karr etter hvert.

Oj, pent det karret der da, er det ditt ? :shock:

Hvor er det du handler levede ting, ser det er en akvarie sjappe på Nittedal, men de har vel kanskje ikke noe serlig ting der heller ?

Mineral Mud kan du ikke bruke som erstatning for LS. Enten kjøper du keramisk stein og blander den med LS, slik jeg har gjort. Eller så kan du bruke LS uten keramisk stein.

Var vel egentlig det jeg trodde, men måtte bare spørre :)

Trodde kanskje den mud'en var full av bakterier, børstemark etc, som flyttet inn i død stein :oops:

hei..

Karret på bildet her inne er mitt ja... den linken jeg sendte deg er ikke mitt... :-)

Nei butikken i nittedal ble lagt ned... og hadde heller alderi saltvann ..

Nærmeste for oss er de som ligger rundt i Oslo.. Og de har mye bra og godt utvalg..

Skal du ha stein får du det når du er der og titter... :-)

Legger du turen innover...og har tid...setter jeg på kaffe her hvis du kjører RV4... :-)

hei..

Karret på bildet her inne er mitt ja... den linken jeg sendte deg er ikke mitt... :-)

Nei butikken i nittedal ble lagt ned... og hadde heller alderi saltvann ..

Nærmeste for oss er de som ligger rundt i Oslo.. Og de har mye bra og godt utvalg..

Skal du ha stein får du det når du er der og titter... :-)

Legger du turen innover...og har tid...setter jeg på kaffe her hvis du kjører RV4... :-)

Ser ikke så veldig mye av det karret ditt på avitar bildet, men det jeg ser liker jeg :-)

----------------------------------------------------------

Tenkte jeg skulle stikke innom sjappa på Alnabru i morgen å titte litt, hvis de ikke har noe der, så har de vel hos Jan Holt.

I morgen blir det litt knapt med tid, skal til tannlegen med guttungen, så skal kjerringa gjøre noen ærend i byen, så har en stram "timeplan".. men, (med fare for å virke frekk :oops:) kanskje jeg kunne fått utsatt den "invitasjonen" til en gang senere :-) ? Utrolig morro å prate med erfarene saltvanns akvarister, som ikke jobber i en butikk og skal pushe på deg en hel haug av ting du ikke trenger eller hvet hva er (ekko vinnerlodd, pent brukt Erik Sjon sugepumpe, bløtt tungtvann, lysarmatur med P5 og HPQ PVC lystoffrør 2008 ibux, kjedelig overspenningsvern, salt reaktor, IQ test osv..) :lol: Tror faktisk ikke jeg noen gang har pratet med en saltvanns akvarist før, i såfall må han ha sittet langt inne i skapet (sumpen ? ), for ingen jeg har pratet med har fortalt meg at de driver med saltvann :confused:.

Jøss, så kjappe moderatorene er på dette forumet :shock:, får nesten litt sånn "Seinfeld The Soup Nazi" assosiasjoner her "No more soup for you!" :lol:

Neida du blir ikke utestengt, men du må følge retningslinjene du som alle de andre. Det er derfor vi har regler.

Noen ganger så oppdager vi regelbrudd sent, og noen ganger ser vi det med en gang, og da tar vi det når det oppdages.

Uansett så blir vel sammenligningen med nazi litt i overkant :?:

MVH Roar

Salt : 1024

KH : 5

PH : 7,8

GH : >16

Ca : 400 ppm

Mg : 1140

NO3 : 25

No2 : 0

PH, KH og Mg er vel litt lave, kan jeg tilsette KH + pH Buffer for å øke de ?

Eller bør jeg bytte ut litt vann ?

Begynte å "snø" litt i karret etter jeg tilsatte kalsium (virker som det ikke ville løse seg opp, selv etter 24 timer).

Hei!

Hadde villa tatt meg en leserunde på disse sidene.

http://www.saltvannsakvariet.no/

www.korallrev.no

Grunnen til at det "snør" (utfelling) er vel at MG'n din er vel lav.

Få opp MG, HK og PH og dette burde være eliminert.

Her er anbefalingene:

CA 400-450

MG 1250-1350

KH 7-10

PH 8.1-8.4

Mvh

Frank H.

Neida du blir ikke utestengt, men du må følge retningslinjene du som alle de andre. Det er derfor vi har regler.

Noen ganger så oppdager vi regelbrudd sent, og noen ganger ser vi det med en gang, og da tar vi det når det oppdages.

Uansett så blir vel sammenligningen med nazi litt i overkant :?:

MVH Roar

Leste netopp retningslinjene for forumet, tenkte jeg skulle komentere det litt her, men så så jeg det var strengt forbudt "All diskusjon om moderering av innlegg rettes på e-post til [email protected] og ikke på forumet.".

Er beklaglig jeg ikke leste rettninslinjene før nå, skal forsøke å sensurere meg selv så godt jeg kan i fremtiden.

Hei!

Hadde villa tatt meg en leserunde på disse sidene.

http://www.saltvannsakvariet.no/

www.korallrev.no

Grunnen til at det "snør" (utfelling) er vel at MG'n din er vel lav.

Få opp MG, HK og PH og dette burde være eliminert.

Her er anbefalingene:

CA 400-450

MG 1250-1350

KH 7-10

PH 8.1-8.4

Mvh

Frank H.

Hei! :-)

Takk for linkene, har vært innom de sidene å tittet før (for ca 1 uke siden), men fant ikke tilbake til sidene, var utrolig mye bra lesestoff der. Blir litt mye ny informasjon som skal inn på en gang her, mye nye ord og utrykk, så er ikke så lett å huske alt man leser :)

Var innom en butikk i Oslo dag, der viste de tydelig vis forskjell på tester for salt og ferskvann, så fikk med meg et par tester som var beregnet for saltvann.

Her er dagens test resultater :

Ca 420

Mg 1290

KH 5

PH 8,6

Fikk også kjøpt 7,5 kg med LS i dag!! :-D

Målte mg, kh og ca etter jeg fikk steinen i karret (var ikke noe forskjell på PH før og etter jeg satt inn stein).

Det anbefales vel å bruke et refraktometer. Jeg kjøpte mitt, helt nytt, på ebay for ca 300,- inkusiv frakt.

Lurer på om jeg ikke skal kjøpe meg et sånt, har sett de koster rundt 1000 kr nye på nettet, mens det jeg kjøpte kostet 100 kr. Er vel sikkert en grunn til det :-D

Fikk forresten med meg en krabbe i et sneglehus (eller noe :shock:) da jeg kjøpte LS, den er jo driit kuul da :lol: