Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!

Eagle

Moderatorer
  • Innholdsteller

    2 771
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    33

Eagle vant dagen sist Februar 11

Eagle hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

745 Excellent

Om Eagle

  • Rang
    Trådmoderator
  • Bursdag 07. aug. 1961

Converted

  • Biografi
    Godt gift, to barn

Converted

  • Bosted
    Gjettum/Valler i Bærum

Converted

  • Interesser
    Foruten familien: Akvarier og god til å spille dårlig golf

Converted

  • Yrke
    Bioingeniør, leveranser av analyseutstyr til laboratorier

Converted

  • Fylke
    Akershus

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Eagle

    Dosering/kalium nitrat

    Støtter Konrads inputs, og når jeg skriver følgende Podle så er jeg sikker på at du er kjent med dette: Skal du dosere noe, så doser noe du kan måle før du doserer igjen. Vedr nitrat så er sammenhengen når det gjelder forbruk tett knyttet til fosfat og også karbontilgang. Alle tre komponenter må finnes tilgjengelig for å vedlikeholde et mikroliv i form av alger og bakterier som forbruker alle tre. I ditt tilfelle er jeg ganske sikker på at du har fått et underskudd av karbon, og kanskje fosfat også. Dermed vil hver dose nitrat du doserer akkumuleres i karet. Ergo de blodrøde målingene. Karbon kan ikke måles ved hjemmebruk, men skal du dosere nitrat bør du måle fosfat parallelt. Om fosfaten blir for lav, stopp nitratdosering. Ooog om man er i den situasjon at dosering av nitrat eller til og med fosfat er en metode man vil bruke, doser også litt karbon for sikkerhets skyld. Litt vodka eller eddik gjør susen.
  2. Jeg dukker opp, men trenger, som sikkert resten av den store horden som kommer, en adresse, og gjerne et klokkeslett for oppmøte.
  3. Eagle

    Kokkens bikarbonat

    Det er ingen detaljert innholdsfortegnelse annet enn det inneholder Natriumbikarbonat. Siden dette må være næringsmiddelgodkjent er det nok trygt å bruke. Ulempen er at du ikke har en konsentrasjonsangivelse, så om jeg skal være pirkete er det vanskelig å kalkulere en nøyaktig dosering, men det har neppe noen praktisk betydning for vår bruk.
  4. Eagle

    Stein-Egil's 2700 liter

    Jeg brukte et T8 15W std 2700K rør på refugiet i det forrige oppsettet.Det var ca 35 liter i størrelse, og jeg høstet noe slikt du ser på bildet hver 2-3 uke. Jeg ser mange bruker mye tid og penger på dyrt lys til refugier, noe jeg erfarte ikke var nødvendig
  5. Eagle

    4200 liter kaldt saltvann.

    Er ikke nettopp plankton hovednæring for disse korallene slik at tilstrekkelig tilgang dekker næringsbehov? Misunner deg litt slike muligheter du har til å drifte lokal fauna i et akvarium. Selv har jeg kontor i en marina i Asker, men faunaen er ikke like interessant eller ren i indre Oslofjord
  6. Jeg håper virkelig flere kan melde at de kan og vil bidra med en innsats for å skape nok en salt happening. Som kan bidra til økt interesse og entusiasme rundt vår fantastiske hobby.
  7. Eagle

    GPG reefcube

    Heisan Dette ser lovende og vel gjennomtenkt ut. Du begynner jo å få en lang erfaring i å sette opp nye kar Hva er planen med hensyn til levende innhold?
  8. Takk fra meg også til e-mu for at vi fikk se ditt fantastiske byggverk med flott innhold, og supergode spicy servering. Ikke så mange gjester, men kvalitet er viktigere enn kvantitet
  9. Eagle

    Dosering/kalium nitrat

    Kalksalpeter er kalsiumnitrat mens det vi normalt kaller bare salpeter er kaliumnitrat. Begge salter er lettløselige i vann, og bør kunne brukes. Umiddelbart er det noen faktorer du bør tenke på for å finne rett dose. Er produktet angitt med en dokumentert renhet? Stor forskjell på et tilnærmet 100 % rent salt, og gjødsel for gressplen jeg tviler på er mer enn maks 70-80 % rent. Personlig ville jeg foretrukket et salt med innholdsfortegnelse, da er det enkel regning å komme frem til hvor mye du skal dosere for å få målet til 0,4 ppm. Også vet du at du ikke tilsetter uønskede komponenter fra et lite rent salt.
  10. Eagle

    TMC V2Pure 100 osmoseanlegg selges

    THIS ADVERT HAS EXPIRED!

    • BYTTES
    • Brukt

    I prinsippet ubrukt RO Osmoseanlegg med integrert TDS måler. Har kun produsert 10 liter ferdig osmosevann og leveres med alt du trenger, veggfeste, overgang til standard kjøkken eller baderomskran. Kapasitet i teori er 380 l/døgn, men dette avhenger jo av temperatur og trykk fra kranen. Sender helst ikke, så henting i Bærum er førstevalg. Mer info her: https://www.webzoo.net/tmc-v2-pure-100-advanced-osmose-anlegg_24109p.html Pris kr 1200,-

    kr1 200,00

  11. Jeg kommer, gleder meg til å se ditt store basseng
  12. Eagle

    Test av Aqua Roche kunstig LS

    Altså, du kan jo bruke keramikken, den er jo ikke ubrukelig, men det tar antagelig bare lengre tid før du kan betrakte den å være like full av mikrobielt liv som frisk LS. Har du tålmodighet, kan du jo ta den ut av RO vannet og tørke den, da er du tilbake til utgangspunktet
  13. Eagle

    Test av Aqua Roche kunstig LS

    Hei Jeg har brukt Aquaroche i både det forrige og nåværende systemet. Ser du tenker 50/50 med LS, og det er nok ikke så dumt. Siste systemet mitt var jo 90/10, og det tar laaaaaaaaaaaaaang tid å få karet stabilt. Husk å bruke en miks bestående av modnet saltvann med bra konsentrasjon av bakterietilsetninger før du legger oppi den tørre keramikken. Dermed får du trukket bakteriene godt inn i keramikken, ikke bare at bakteriene etablerer seg på overflaten.
  14. Eagle

    Tropic Marine Alca - balance

    Naturlig sjøvann/overflatevann typisk funnet på korallrevene holder en KH på ca 7. For korallakvarier er det ikke farlig å holde et noe høyere nivå, ja faktisk 9-11 er ofte OK, under forutsetning av at ikke akvariet er veldig næringsfattig. I så fall bør man unngå for høy KH da en del rapporter tyder på at særlig sps koraller kan bli"brent" i vekstsonene. Jeg tenker at å holde nivået mellom 7 og 8 er optimalt, opptil 9 går som regel greit, men unngå høyere hvis man i regel måler lave fosfat og nitratnivåer. Google gjerne Randy Holmes Farley som er en kompetent ressurs når det gjelder akvariekjemi, han har gitt noen gode forklaringer på bakgrunnen for KH, blant annet her: https://www.reef2reef.com/threads/what-is-the-ideal-alkalinity.198189/ PS! Som mange kanskje har sett har jeg nylig kjørt i gang en Alkatronic, se egen tråd. Jeg hadde som mål å se om jeg kan stabilisere min KH på 8,0 til 8,5, men ser nå at dette kan bli utfordrende med mitt kalkmikser/reaktor oppsett. De siste målinger ligger nå pluss/minus 9,0, og stiger det mer, så må jeg antagelig justere hvordan min mikser brukes. Så mao. Ulf; KH på 11 burde ikke være skadelig så lenge fosfatnivået ditt er så høyt, men antar du ønsker å få fosfaten ned, og da bør nok KH reduseres også
  15. Eagle

    Grønne boblealger.

    Jeg hadde begge typer boblealger i det gamle systemet og holdt disse i sjakk vha fysisk fjerning når jeg skiftet vann. Et stivt type eheim rør på en slange punkterte boblene og sugde ut både innhold og skall. Hverken mitraxkrabber eller grevling (også kalt foxface av en for meg ubegripelig grunn...) gjorde noen særlig innsats. De små utbrudd jeg fikk i nye systemet forsvant på kort tid etter innsetting av disse: https://saltvannsforum.no/topic/25850-scartella-cristata-molly-miller-blenny/
×