Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen

Øyvind Tryti

Medlemmer
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

1 Neutral

Om Øyvind Tryti

  • Rang
    Member

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Øyvind Tryti

    Leif sitt RSM 250

    Når jeg kjøpte mitt Red Sea Reefer, så fikk jeg tips om at når levende stein ble lagt på plass, så skulle jeg lytte nettopp etter slike kneppelyder som du beskriver. Jeg hadde heldigvis ikke noe slikt, men hvis jeg skulle ha isolert en stein som knepper, så skulle jeg legge den i hypersalint vann med salinitet på 1.030. Da vil mantisreka komme ut med en gang ble det sagt. Jeg har ikke prøvd det, siden jeg slapp den plagen, men det bør vel være enkelt nok å prøve det, og se om det går, så redder du steinen og korallen (hvis den tåler behandlingen da).
  2. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Takk for det, Tom. Jeg har heldigvis ikke hatt cyanobakterier, men jeg har hatt, og har fortsatt en god del grønne trådalger. Min Salarias ramosus (som kona kaller 'ekornet' pga. 'ørene' som stikker opp mellom øynene) er ganske velfødd. Det vokste en god del GTA på bunnlaget, jeg har sugd ut med hevert, og renset sanden mekaisk (krystet den i ferskvann for å få vekk mest mulig alger) før jeg la den tilbake. Men det er fortsatt mer igjen. Vi ville ha mer fisk, gjerne stimfisk, så kona og jeg satte kursen mot Tropestua igjen. Det var blitt ganske utplukket der over sommeren, så det eneste de hadde som jeg syntes var aktuelt, var banggai kardinaler. Eirik talte opp hvor mange de hadde (12 stykker). Jeg spurte om han kunne gi kvantumrabatt, og det kunne han hvis jeg kjøpte 4 eller flere. Så, jeg spurte kona 'Hvor mange skal vi ha?', og hun svarte 'Alle sammen.' Så da ble det 12 stykker, pluss en på kjøpet som gikk i et annet akvarium, totalt 13 stykker. Først etter noen dager la jeg merke til at en av dem hadde mistet halefinnen fullstendig, men det så ut som om den hadde begynt å vokse ut igjen. Men for å være på den sikre siden, dro jeg opp til Tropestua igjen for å skaffe medisin mot finneråte. Men Farshad mente at det kom av at de hadde gått for trangt i butikken, og hadde sloss, og at halen ville vokse ut igjen av seg selv. Hvilket det ser ut til at den gjør.
  3. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Litt nærgående video av det som finnes i akvariet nå.
  4. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Endelig har kalsiumnivået kommet ned der jeg vil ha det. På de første målingene jeg gjorde, trodde jeg at det var noe galt med testen, siden jeg ikke fikk noe fargeomslag. Men når jeg halverte vannmengden jeg testet på, så viste det seg at Ca-nivået var over 500 ppm, som er maksimum Salifert-testen kan måle. Jeg tror det begynte på 540 ppm når levende stein var tilsatt. Men jeg måtte stadig justere alkalinitet, og magnesium var for lavt. Det tok 2 måneder etter oppstart før jeg kunne starte med ATI Essentials. Ca vil jeg helst ha på 410-420 ppm, og KH på 7,5 pluss/minus 0,5. Jeg bruker et sugerør utenpå slangen nede i plastkannene, det holder slangen rett og sørger for at den når bunnen. Både sugerøret og slangen er skråklippet, slik at det ikke går tett selv om begge deler når helt ned til bunnen av plastkanna.
  5. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Når jeg arbeidet i sumpen, la jeg merke til at varmekolben iblant var på til tross for at temperaturen i akvariet var over innstilt verdi. Hysteresen på bimetalltermostaten var altså så stor at den skrur på (og av igjen etter kort tid) med større variasjon mellom varmt og kaldt enn det jeg satte pris på. Jeg ville i hvert fall ikke ha oppvarming i sommer, når det var varmt nok som det er, så en Aqua Medic T controller twin ble installert. Temperatur ble satt til 25 °C, og hysterese til 1 °C. Da vil den slå på varmekolben når temperaturen faller til 24 °C, slå den av igjen når den når 25 °C. En slik kontroller vil også beskytte mot defekte termostater i varmekolber, og unngå kokt fisk. Kontrolleren har også en utgang for kjøler. Den slås på når temperaturen når 26 °C, og av igjen når den har falt til 25 °C. Jeg koblet en Noctua PC-vifte til denne utgangen. Dette er en 12 V vifte, men jeg forsynte den med bare 7,5 V for at den skulle gå så stille som mulig. Vifta ble lagt oppå et av stagene i jumpguarden, og den senket temperaturen fra 26 til 25 °C i løpet av noen få timer. Nå er det en varmepumpe i stua hvor akvariet er, så det ble aldri veldig varmt i rommet, på det verste så steg vel temperaturen i akvariet opp mot 27 °C før jeg installerte denne vifta, altså ingen krise, men jeg hadde vifta liggende, så jeg ville prøve hvor effektiv den kunne være.
  6. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Jumpguard er på plass, og de første fiskene er kommet på plass. De to første måtte være algespisende, siden jeg fikk betydelig mengder med grønne trådalger. Det ble en Salarias ramosus og en Acanthurus pyroferus. De har vist seg å være effektive, i løpet av noen uker hadde de spist nesten alt av trådalgene. Men jeg ventet litt lenge med å bytte ut RowaPhos, så nå er det ny forsyning av alger å beite på. Kona ville også ha fisk, og det måtte selvfølgelig være klovnefisker. Så da ble det enda en tur til Tropestua, hvor de hadde et par 'pre-owned' klovnefisker som gikk i en anemone. Jeg måtte selvfølgelig kjøpe hele pakka. Vel hjemme leste jeg meg opp på anemonen, og fant ut at det var en Radianthus crispa (tidligere Heteractis crispa). Dette kan bli en riktig stor anemone, håper den ikke vokser for mye, selv om det burde være plass til den. Jeg plasserte den i en liten fordypning i de levende steinene, og der har den tydeligvis likt seg godt, den har ikke flyttet seg i det hele tatt. Og klovnefiskene gikk rett ned i anemonen, og forlater den nesten aldri, særlig hunnen graver seg dypt nedi og forsvinner ofte helt av syne.
  7. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Ok. Jeg hadde forestillt meg en litt mer bedagelig framgangsmåte som ikke krever så mange vannskifter. Men også en lengre periode i karantene, 4 uker. Nå i starten vil de første fiskene komme fra forhandler som jeg vet kjører egen karantene med behandling med kobber (Tropestua), så de setter jeg rett i karet. Jeg har jo ikke noe fra før av som jeg kan risikere å miste. Men når jeg er kommet litt mer igang, så vil jeg nok vurdere karantene hvis jeg skaffer meg fisk fra andre kilder, enten privat, eller butikker som jeg ikke vet med sikkerhet kjører karantene på sine fisker før de settes ut i salgskarene. Jeg har en god del grønne trådalger nå, så en eller to gressende fisker hadde gjort seg, men jeg tør ikke kjøpe noen før en jumpguard er på plass - vil helst ikke finne fisken på gulvet om morgenen. Det er en jumpguard på vei til meg i posten, jeg regner med å kunne hente den på postkontoret i morgen.
  8. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Men avfallet fra det som fiskene spiser, vil jo skilles ut som ammonium, det blir vel ikke fjernet av en skummer? Ammonium og nitritt er jo giftig, det er derfor man trenger filtermateriale (siporax) hvor bakterier for nitrogensyklusen er aktive. Eller er mengdene av ammonium for små til at man trenger å bry seg med det i et karantenekar? Uten skummer, men med biologisk nedbryting, så vil mengden nitrat stige raskere, men da kan man vel bare skifte noe vann, slik man gjør i ferskvann? Og skulle medisinering bli nødvendig, så er det jo bare å ta ut siporaxen først (men sett den i ferskvann, slik at parasitter (og bakterier) dør ut, og start poding på nytt). Normalsituasjonen håper jeg er at ingen behandling er nødvendig, at fisken er frisk, men at den trenger å stå i karantene til man er sikker. En UV-lampe er sikkert nyttig, men kan man ikke risikere å maskere et parasittangrep slik at man tror fisken er frisk, mens den i virkeligheten har noen parasitter igjen som man ikke ser fordi et stort nok angrep til at man ser det ikke har kunnet utvikle seg?
  9. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Ved siden av skapet med sump, er det et skap for annet tørt utstyr. Det er en stor åpning i bakveggen, slik at man kan ha en kjøler der om ønskelig. Det skal ikke jeg, vi byttet ut varmepumpen i stua kort tid før akvariet kom i hus, og jeg vil basere meg på å holde romtemperaturen lav nok til å unngå overoppheting av akvariet. Elektriske kontakter ble montert øverst i skapet, slik at det ikke skal være mulig for søl av saltvann å nå kontaktene. Strømforsyninger ble festet på en måte som unngår rot og kabelsalat, og som sikrer at de får tilstrekkelig kjøling. Kontrollere for skummer, returpumpe og sirkulasjonspumper er festet på sideveggen (jeg har brukt Tesa powerbond dobbeltsidig monteringstape). Lys er et 8 W T4 lysrør med bryter på armaturet. Her skal det det komme doseringspumpe og beholdere for ATI Essentials når koraller blir introdusert.
  10. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Sumpen med skummer, refugium med siporax og fosfatfilter. Fosfatfilteret tar vann fra returkammeret, og tømmer det filtrerte vannet tilbake til første kammer, slik at det går gjennom filtersokkene en gang til. Det er fordi jeg ikke har lyst på å få de minste partiklene av ROWAphos ut i akvariet, første forsøk på skylling gjennom filteret i en bøtte resulterte i en mengde svært fint svart 'mudder' fordi hastigheten på vannet var altfor høy. Lys er et 20 W T4 lysrør med bryter på armaturet.
  11. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Akvariet etter at levende stein og bunnlag er på plass (og noen snegler som ikke ville slippe taket på hverandre). Det er kommet en del grønne trådalger, siden jeg ikke kjørte med fosfatfilter fra starten. Fosfatfilter er nå på plass. 10 snegler ble introdusert som første levende, med håp om at de kan gjøre noe med algene. Det går svært sakte, faktisk i sneglefart. En algespisende blennie vil være neste dyr. Lyset har ikke denne fargen til daglig, jeg har skrudd på alle fargene for bildets skyld, ellers er det normalt ganske blått.
  12. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Akvariet på plass i stua, kun med RO-vann og en keramisk figur.
  13. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Akkurat. Da kan jeg impulskjøpe levende uten å måtte ha et karantenesystem gående permanent, jeg bare flytter noe av den ferdigpodete siporaxen til et karantenekar, og kan være oppe og kjøre i løpet av kort tid. Jeg har et rack med 4 stk 63 liter Juwel akvarier, og 4 stk 30 liter rekehotell, ingen av disse har sett særlig bruk i senere tid, så jeg vurderte å kvitte meg med dem. Men de vil sikkert egne seg godt til karantene, så jeg lar dem stå inntil videre.
  14. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Unboxing: Akvariet ble levert på pall og plassert i gangen utenfor inngangsdøra, hvor det stod et par dager til jeg fikk nok folk til å hjelpe meg å bære det inn.
  15. Øyvind Tryti

    Øyvinds RS Reefer XXL 625

    Dette er mitt første korallrevsakvarium. Jeg begynte med akvarier i 1967, og har hatt ferskvannsakvarier nesten sammenhengende siden da. Når jeg studerte marin zoologi på Blinderen, så hadde jeg også kaldt saltvann - jeg fikk saltvann fra akvarieavdelingen på biologibygget, og hentet dyr selv på dykkerturer. Men jeg kjøpte min første datamaskin i 1978, og det endte med at jeg har jobbet som utvikler/programmerer hele min yrkesaktive karriere. Akvariene har kun vært hobby. Jeg er nå pensjonist, og bor sentralt i Oslo. Jeg er vel kjent med litersyken, og valgte derfor å kjøpe det største akvariet som jeg kunne få plass til. Akvarium Red Sea Reefer XXL 625. Mål 150 x 60 x 65 cm. Sumpen har en avdeling for refugium. Totalt systemvolum ca. 625 liter. Sirkulasjon 2 stk. Maxspect Gyre XF250. Retur fra sump Reef Octopus VarioS 8. Filtrering Reef Octopus Elite 220-int skummer. Ca. 27 kg levende stein. Grotech fosfatreaktor Noe Siporax i refugiet slik at det er klart for bruk i karantenekar. Belysning 3 stk. AI Hydra 26 HD Annet utstyr Tunze Water level controller med RO-reservoar på omtrent 50 liter. Dette reservoaret er plassert i et kott bak veggen akvariet står mot. Aqua Medic T controller twin. Fisk 1x Salarias ramosus 1x Acanthurus pyroferus 2x Ocellaris klovnefisk, Amphiprion ocellaris 13x Banggai kardinaler, Pterapogon kauderni Koraller Green Star Polyps (GSP), Pachyclavularia violacea Euphyllia divisa Eyphyllia 'hammer' Lobophyllia Acropora Goniopora (grønn) Grønne skiver Nyttedyr Snegler: 20 stk. 1 slangestjerne, Ophiocoma sp.
×