Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen

Dan Bjordal

Medlemmer
  • Innholdsteller

    749
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    4

Dan Bjordal vant dagen sist Januar 12

Dan Bjordal hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

86 Excellent

Om Dan Bjordal

  • Rang
    Forumbruker
  • Bursdag 11. des. 1968

Converted

  • Bosted
    Os

Converted

  • Interesser
    Saltvann, HiFi, hus & bil.

Converted

  • Yrke
    Undervannsingeniør

Converted

  • Fylke
    Hordaland

Nylige profilbesøk

1 429 profilvisninger
  1. Fjærehinneslekta, sa du?

    Helt korrekt det, jeg var der. Det var kjempestort å møte både Julian Sprung og Alf Jacob Nilsen.. Det kan nok hende at det er der jeg har det fra. Var det ikke Julian Sprung som hadde det foredraget om fiske ernæring der han startet med å vise bilde av det som måtte ha vert verdens tjukkeste gule kirurg? Vi lo godt av det bildet alle sammen. All varmebehandling av matvarer gjør noe med sammensettingen på en sånn måte at noe går tapt og det som er igjen er "mindre verdt" eller endret. Sånn er det jo med menneske mat også. Men noen fordeler er det jo med det. Man slipper jo å bli sjuk av maten om det skulle værtnoe bugs i den :-)
  2. Fjærehinneslekta, sa du?

    Har lest noe om dette for lenge siden og jeg mener å huske at det meste av nori som selges rundt om i verden er varmebehandlet for å øke holdbarheten. Ekte vare har langt kortere holdbarhets tid og distribueres i all hovedsak i asiatiske land. Jeg mener det var J. Sprung som sa dette ett sted (ikke helt sikker på om det var han) og at den varmebehandlede fint kan brukes men har ikke så god næringsverdi som den ferske.
  3. Sps på underlig sted.

    Ja, hjernen er en morsom sak. Når vi er bevisst om dagen (de fleste av oss ihvertfall) så danner hjernen en masse koblinger mellom alt vi ser basert på egenskaper vi vet om disse objektene. De flere av disse koblingene blir sortert bort i underbevistheten og kommer ikke opp som tanker når vi er våkne. Når vi sover derimot så er det tid for å rydde i alt dette rotet og sortere bort og kaste det som ikke er bruk for eller som er "feil". Det skjer i drømmene og derfor får man disse merkelige koblingene som kan være morsomme noen ganger og direkte skremmende andre ganger. Når man våkner etter en god natts søvn så er man uthvilt og klar for nye inntrykk. Dersom man ikke sover på mange døgn kan man bli delirisk. Det er fordi hjernen ikke har fått ryddet rotet på lenge og denne ryddeprosessen blir gjort i våken tilstand med de følger det har. Godt nytt år!
  4. Closed loop planlegging

    Dersom du har muligheter til det ville jeg kjørt en pumpe for hvert utløp. Dette avhenger jo selvsagt av størrelse på pumpe og rør dimensjoner. Det du må vite er at effekten ut fra røret minker dramatisk dersom du har flere utganger som fødes av en pumpe. F.eks med to utganger som har samme diameter som utgangen på selve pumpen vil effekten gå kraftig ned. Volumet blir delt i to selvsagt men "kastelengden" på vannet, altså trykket, minker kraftig. Velg DC pumper som kan styres fra en akvarie computer. Eller AC pumper med myk-start som kan slås av og på. Disse er det ikke mange varianter av egentlig så kanskje det ikke er så aktuelt. Husk at Closed loop er "hugget i stein" når du først har installert dem. De blåser i samme retning hele tiden. Du kan selvsagt installer justerbare dyser på utgangen for å styre retningen, men det er bare å redusere effekten ytterligere. Det blir som ett bend og bremser vannet kraftig. Når du har kontrollerebare pumper kan du eksperimentere med frekvensen og når de forskjellige pumpene blåser. Det er da mulig å få god svingning på vannet i karet når man treffer rett "rytme." Her er egentlig hele poenget med closed loop. Du må ha flere sett med pumper eller i det minste to stykker som kan veksle. Det er nemlig slik at uansett hvor mange sirkulasjons duppeditter du har i karet så vil du få bakevjer på visse plasser i karet så lenge pumpene spyler i ett fastlagt mønster og med konstant rate. Det som er lurt er å tenke ut flere slike strømnings mønstre og så koble opp en eller flere pumper opp til disse dysene. Så må du ha ett strømnings mønster som f.eks er det stikk motsatte bilde av det første. Dette må også ha eget sett med rør og pumper. Enklest forklart er dette to pumper med en dytte til hver pumpe som er plassert i hver sin ende av karet og begge to blåser inn mot midten av karet. Da kan man kjøre den ene pumpen mens den andre er slått av. Da strømmer vannet i en retning. Etter en stund kan man bytte pumpe og vannet vil da strømme i motsatt retning i karet. I en overgangs periode kan man kjøre begge pumpene og det vil da bli en turbulent strømning når de to strålene treffer hverandre f.eks. Når det så blir flere pumper og dyser å spille på blir kombinasjons mulighetene fort veldig store. Med en computer med i bildet som kan styre effekt i tillegg så begynner det å bli bra. Closed loop er sterkt undervurdert etter min mening da det har store fordeler både teknisk og ikke minst estetisk. Vortech og Tunze er skikkelig bra saker og jeg har dem begge to selv, men de hører jo liksom ikke med i "bildet" for å si det helt enkelt. Med skikkelig planlagt Closed loop kan man få fullgod strømning i karet uten de negative sidene ved propell pumper. Jeg har krasjet ett kar når sjøpølsen gikk i propellen for så og åpne pandoras eske på hele systemet. Det hadde ikke skjedd med closed loop ihvertfall. En annen ting som er verdt å nevne er økonomien med de to forskjellige systemene. Ja, Vortech og Tunze bruker "nesten ingen strøm" men hva hjelper vel det når de koster mange tusen kroner å kjøpe inn. Du kan kjøre en DC closed loop pumpe av god kvalitet i mange år for de pengene du legger ut, på forhånd, for en Vortech eller en Tunze. Strømen er også billig her i Norge. I hvertfall sett i forhold til inntektene våre. Mange pumper er også ganske billige å kjøpe inn og går i år etter år uten feil. Propell pumper som Vortech og Tunze er også gode men feiler etter min erfaring før eller senere med dyre reparasjoner som følge. På en closed loop pumpe er det som regel snakk om en impeller som skal byttes. I de fleste tilfeller kunne også dette vert unngått med litt forebyggende vedlikehold. De er også så mye rimeligere å kjøpe enn propell pumper at man kan ha ekstra liggende som reserve og vedlikehold av karet er ett raskt pumpe bytte med stenging av ett par kule-ventiler. Det hele er gjort på noen få minutter. Så kan man legge den brukte pumpen i mild rensevæske og klargjøre den for neste skifte. Slik blir det ingen avbrudd på driften av karet å snakke om. Vedlikeholdet blir gjort og det er ikke noe styr og søl med det. Husk at pumpen kan plasseres bokstavlig talt hvor du vil innenfor rimeligheten grenser selvsagt. Du kan ha karet i stuen og pumpene i garasjen om du vil men for de fleste er sikkert dette litt upraktisk. Stikkord er vel her lett tilgjengelighet og vedlikehold som faktisk blir gjort. Rør installasjoner bør gjøres med store diametere for å unngå trykktap på veien frem til utblåsning punktet. Du vil ha trykkfallet over utblåsnings røret på enden, ikke over transport etappen. fra pumpe til blåse punktet. Gå gjerne opp i diameter for transport etappen og reduser deretter tilbake til mindre/rett dimensjon ihvertfall 12 diametere før utgangen. Altså dersom pumpens utgang er f.eks 32 mm så bør utgangen også være det. alternativt litt mindre dersom pumpen leverer godt trykk. Dette gjelder ved bruk av en pumpe pr utløp. Skal pumpen levere vann til flere punkter så må de reduseres tilsvarende i diameter for å opprettholde trykket. 12 diametere før utgangen her blir da 12X32mm som er 384mm eller rundt derom. Dette er for at strømningen i røret skal bli mest mulig laminær slik at vannet kastes lengst mulig ut i karet. En annen ting som er viktig på pumper er inntaket. Har den f.eks en 40mm inntak så er det en kardinal regel at inntaks røret ikke skal være mindre enn dette. På noen sted i inntaks røret strekk fra karet og helt frem til inntaks punktet på pumpen. Her gjelder det også at en større diameter på deler av rørene er en fordel. Imidlertid bør siste delen av inntaks røret være rett, uten bend, og av samme dimensjon som inntaket på pumpen. Er det en 40mm inntaks diameter på pumpen bør strekket være 12X40mm altså 480mm for at det skal bli optimalt. Dette er, igjen, for at strømningen skal bli laminær slik at man ikke får unødvendig mye kavitasjon inne i pumpen. Dette er viktig for ytelse og pålitelighet. Ett skarpt bend rett før inntak på pumpen vil være med på å redusere ytelsen på pumpen kraftig. Sånne bend skaper trykkfall og man får ett unødvendig høyt undertrykk ved inntaket. Det er ikke bra for pumpen levekår. Altså: store rør inn mot pumpen med rett strekk 12 ganger diameter rett før inntaket. I motsetning til trykksiden av pumpen er dette helt avgjørende for levetiden til pumpen. På trykk siden vil man kun miste effekt når man går på kompromisser med rør føringen utover i karet uten at pumpen egentlig lider så mye av det. Bend på rørene er ikke bra men selvsagt ett nødvendig onde. Korte 90 graders bend er bannlyst. Hvis du må ha det må du gå kraftig opp i dimensjon. Selv da er de ikke å foretrekke. Bruk alltid bend med lange bøy på altså ikke de korte. Ta heller to på 45 grader enn en på 90 grader og ikke sett dem rett etter hverandre. Husk at du kan bruke rørene som støtte for levende stein slik at rørene går gjennom dem. Da slår du to fluer i en smekk. Har du veldig stor dimensjon og bruker dem som støtte kan du bygge hele revet på dem og de vil bli usynlige etterhvert som tiden går. Det kan også være lurt å bygge inn "stake luke" i rør pakken. Dvs en ekstra splitt/Y ett sted som du kan ha en skrudd hette på som gir det tilgang til å stake ut groe inni rørene etterhvert som de gror igjen. Da er det ekstra viktig å følge bygge regler med lange bend og lave vinkler. Du kan lage ett stakeverktøy av ett pex rør fastskrudd en børste på enden. Punktet må plasseres slik at man kommer til med stake verktøy. Inntak for Closed loop bør ligge i selve karet og ikke i sump. Du skal sirkulere i karet og ikke i kar/sump. Det er ikke vits i å skifte ut vannet i sumpen ørten ganger i timen og med DC pumper som du styrer vil strømmen variere og gi deg problemer med å regulere overflow til sump. Inntakene kan være hvor som helst i karet bare de er skjermet slik at ikke levende liv kan bli sugd inn i pumpene. Da blir de i de fleste tilfeller ett sted nermt overflaten gjemt bakom noe eller inni noe. Bare pass på å ikke ha de så nærme overflaten at de drar inn luft. Det kan være skadelig for pumpene også. Tenk også over hvilke positive effekter du kan få ved å plassere inntaket forskjellige steder. Hvis du f.eks har en pumpe med inntak som ligger på venstre siden av karet. Dysen blåser fra høyre side der den er montert og mot venstre der inntaket er plassert. Da går strålen fra høyre mot venstre og rett inn i inntaket. Plasserer du inntaket på samme side som dysen må vannet ta en rund tur fra høyre mot venstre inne i karet og så tilbake igjen mot høyre der altså inntaket er plassert. Altså mye mer strømning bare ved å omfordele inntaks punkter med akkurat de samme pumpene. På utsiden blir det mindre PVC også. Og så må du tenke service på pumpene. Hva skjer når jeg skrur av pumpen for å rengjøre den. Du kan ha ventiler på rørene som kan lukkes i disse tilfellene men det er jo ryddigst å unngå dem. Hvordan kan du jo fundere litt på :-)
  5. Vet ikke, men jeg fikk pris på en dobbeltlaminert plate på 2X15mm på størrelse 240X100 cm. Rett i underkant av 12.000 levert i Bergen. Dette fra Dream Aquarium. Jeg skal ikke forskutere noe men jeg tror at han ordner glass levert på døren hos deg hvis du vil. Du kan ta kontakt med ham dersom det er aktuelt. 19mm for den høyden? Hva er sikkerhetsfaktoren da?
  6. West System epoxy er jo ett godt alternativ. Litt dyrere enn annen epoxy men gir ett garantert vanntett resultat. Den bør forsterkes med matter slik EMU har tenkt å gjøre. Farge får man ved å tilsette pigmenter som West System leverer også. Mange gilde farger her de og :-) svart og blå og kanskje hvit er vel det mest aktuelle vil jeg tro. Alternativt kan man male med epoxy maling oppå West System epoxy/kryssfiner. Da er det flere alternativer til epoxy maling. De må være godkjent for bruk i matvare systemer eller såkalt "potable" som det heter på engelsk.
  7. Jeg har alltid tenkt at det kan være uheldig å tilsette vann fra kalkmikser (ikke reaktor) basert på avdamping. Altså at kalkmikser får vann fra ATO pumpen når den måtte finne på å starte. Det vil bli litt tilfeldig hvor mye Calsium Hydroixid som kommer inn i karet. Kanskje kunne det være bedre å dosere mikseren med en doseringspumpe istedenfor ATO pumpen. I tillegg vil mikseren dosere i relativt store mengder om gangen da avhengig av hvordan ATO systemet ditt er. Naturligvis må man passe på å ikke dosere for store mengder gjennom doseringspumpe/mikser. Da vil jo vann nivået i karet stige og saliniteten gå ned. Du vet vel ca hvor mye det damper av karet ditt i døgnet så det vil jo gi deg de yttre rammene for hvor mye du kan kjøre gjennom mikseren. Hvis jeg ikke tar feil så kjører du GHL computer på systemet ditt. Da kan du jo legge inn en nivåsensor på ett øvre nivå slik at ATO og dosering fra kalk mikser stopper hvis denne trigges. Dette vil ihvertfall bidra til å roe ned svingningene tror jeg. Kalk reaktoren (ikke mikseren) går jo på fast rate regner jeg med? Hvis du ikke kjører CO2 i den hele døgnet vil det ta noe tid før den kommer igang og det er kanskje bedre å kjøre CO2 i den hele døgnet eller ihvertfall en stund før du begynner å tappe fra den dvs å kjøre kar vann igjennom.
  8. Nyhet kjekt å ha gadget ???

    Robosnail har eksistert i mange år som produk fra en annen leverandør. De har ikke vert særlig flink til å markedsføre seg så den har ikke vert så kjent. Absolutt en fin ting å ha men trenger man den? Vet ikke egentlig.
  9. Hiver meg på her. Trenger denne tabellen jeg også. Har til dags dato ikke funnet en slik.
  10. Red Sea Max 130 liter

    I bra stand og helt 100% rengjort. Lite/ingen riper. Selges fordelaktig ved avhenting. Ring for info. Befinner seg sør for Bergen. Dan 97 61 46 42 For de som ikke vet hva dette er, se video under. Har bord også men det mangler (heldigvis) den originale skummeren bl.a. .
  11. Tunze Turbelle Stream 6255

    Den er grei. Ringer senere. Nå har jeg demontert en vaskemaskin for å skifte børster på motoren. Som vanlig må man plukke den i atomer for å komme til motoren..................
  12. Tunze Turbelle Stream 6255

    Har en slik en som jeg vurderer å bytte ut til noe annet fordi den er for kraftig for mitt bruk. Dette er en 24V pumpe som kan styres fra Tunze controller f.eks. Jeg er andre eier og har brukt den siden i vår. Forrige eier hadde den i bruk kort tid også. Dønn stille og meget kraftig. Den kan justeres med potmeter på kabelen. Jeg kjører den på absolutt minimum og da feier vannet tvers over karet mitt som er ca 135cm langt. På full guffe kommer vannet over kanten på andre siden og ned på gulvet :-) Den er m.a.o. helt i orden. Tenkte rundt 2000 inkludert porto. Rabatt for de som henter selvsagt. Pris kan diskuteres men dette er topp vare og gis ikke vekk for bruspenger :-) Linken under viser den siste versjonen der controlleren er bygget sammen med pumpen. Min har ikke den controlleren og dette må legges til. Etter min mening er det en bedre løsning da de medfølgende controllerene ikke kan programmeres like godt som de eksterne. http://www.shop-meeresaquaristik.de/Pumpen-und-Pumpenzubehoer/Tunze/Turbelle-Stream-und-Streamkits/Tunze-Turbelle-stream-WIDE-FLOW-6255-6255-000::12031.html Ta kontakt på PM eller [email protected]
  13. Jeg tror at du blir godt fornøyd med tre/epoxy løsning. Det er noe du hart gjort før og du kjenner til metodene som brukes når man lager sånne kar. At det er det billigste på kar i denne dimensjonen er det vel liten tvil om. Å ta ut ett vindu i stua er vel ikke noen sak. Noen festebolter og utvendig listverk og tilsetninger er ikke noen utfordring for en som bygger akvarie i kryssfiner :-)
  14. DaStaCo medie, Noen erfaringer?

    OK, det kan egentlig stemme når jeg tenker meg litt om. Magnesium granulatet som noen blander i kalk reaktor mediet løser seg dårlig opp i en tradisjonell reaktor og det er ikke den beste metoden for å tilsette magnesium. Hvorfor kalk reaktoren skulle virke dårligere med magnesium granulat iblandet vet jeg ikke. Kjemi er noe kompliserte ulogiske greier egentlig :-)
  15. DaStaCo medie, Noen erfaringer?

    Det smelter nok fort med den pH som DaStaCo kjører med??
×