Gå til innhold

Vinnerliste


Populært innhold

Viser det mest likte innholdet siden 18. nov. 2017 i alle områder

  1. 2 poeng
    Dess flere som har ærlige meninger om dette dess bedre bedre blir det. Og her håper jeg at ikke ildsjeler som har lagt mye tid og krefter i utforming av forumet føler seg støtt av synspunktene. Uten disse ildsjelene har det neppe vært noe forum i det hele tatt. Det er nettopp for at man vil ta vare på det som er gjort, at ikke alt arbeid er bortkastet, at man vil ha fram synspunkter som kanskje kan forklare hvorfor folk ikke er her lengre. At det finnes verktøy for å sjekke besøket er flott men det skal jo tolkes også, og da kan det være lurt å være obs på magefølelsen. Det man selv opplever, både bevisst og ubevisst, har helt sikkert også andre en følelse av. Det kan være som Vegard sier, "....mere fresh design, men akkurat hva vet jeg ikke...". Uansett så bør flere komme med sine synspunkter selv om det bare er noen få, og det trenger ikke være direkte tips til forbedringer, bare det blir nevnt noe.
  2. 2 poeng
    Konstruktive og verdifulle inputs Konrad. Jeg er helt enig i at førsteinntrykket er viktig for å skape interesse og nysgjerrighet. Det hadde vært supert om vi kunne få noen attraktive bilder som møter oss når vi åpner siden, spesielt viktig for nye som åpner siden og bør få noen aha inntrykk umiddelbart. Aleksander; lar det seg gjøre å finne noen flotte bilder fargerike med fisk, koraller som kan blåses opp på førstesiden? På hjemmemøtet i oktober snakket vi om høna og egget og da med tanke på at et fungerende forum var egget. At vi som brukere faktisk bidrar med aktivitet blir da høna. Med en parallellforskyvning kan vi kanskje si at aktiviteten har gått noe opp, men skal vi nå gamle høyder bør vi kanskje legge et nytt egg i tråd med Konrads gode forslag. Eller hva synes dere som leser og tildels skriver her?
  3. 1 poeng
    Ja, noe sånt (Du mener selvsagt 33% og ikke 0,33% ) Fordelen med denne måten, for min del, er at jeg har god kontroll med vannet jeg slipper inn i systemet, inklusiv temperatur. Jeg har ikke 1000 literen innendørs, så ei pumpe/hevert i den, så får jeg dosert inn den vannmengden jeg trenger i tønna. Og i og med at vannbyttene skjer over noen dager, så vil heller ikke variasjonen i de verdiene som jeg ikke måler, bli dramatisk stor for innbyggerne heller. En annen fordel framfor et 1000 liters bytte, er jo at vannstanden i hovedkaret ikke endres i det hele tatt - Alt foregår i sumpen.
  4. 1 poeng
    Jeg har lenge hatt en interesse av å få samlet den lille skare av saltvannsakvarister som ofte skriver og deler, spør og svarer og opprettholder et minimum av aktivitet innen hobbyen. Facebook er ikke akkurat skapt for denne type utveksling av informasjon. Derfor har jeg i all min naivitet et håp om at det vil bli mer aktivitet på saltvannsforum/andre lignende forum. Men skal jeg være ærlig så liker jeg av flere grunner ikke det nye forumet som det er nå. All ære til Aleksander som har stabla på føttene forumet teknisk igjen, han har gjort en kjempejobb og er dyktig. Det har mye med hvordan det ser ut i presentasjonen. La oss begynne med forsiden. Her er det dønn kjedelig og intetsigende fra toppen av. Et forum som omhandler noe av det mest fargerike, yrende, mangfoldig og smykkende man finne av levende vesener i sjø så framstår framsiden som blass og gråblå med en enkel dårlig tegnet vanlig klovnefisk som blikkfang. En skikkelig dårlig begynnelse altså. Deretter listes det på et kjedelig og noe uoversiktlig (til å være forside) de siste postene. Fortsatt i gråblått dempet farge, der overskrift og forfatter nesten går i ett med den blålige skriften. Så drar man nedover siden der det blir en dårlig oversiktlig opplisting av kategoriene pga skrift typer og størrelsen på dem. Teksten på hovedkategoriene (Levende dyr etc.) er nesten borte i sin tynne tekst av liten størrelse og så på blå bakgrunn da. 🙂 Savner en ryddig og lett leselig oversikt der kanskje kjøp og salg innlegg tones ned eller parkeres for seg selv under andre innleggskategorier. Bryte opp det monotone tekstbildet med farger, former, små illustrasjoner etc. Flytte medlemmers akvarier opp fra bunnen på kategori oversikten så den er lettere for nye og gamle brukere å se, klikke innom og finne inspirasjon... Jeg kunne fortsatt med ganske mange momenter til men lar dette være en begynnelse til å få i gang en diskusjon kanskje. Framsiden burde invitere til bortimot bare å sitte å se på den. Det burde være et avlangt og ikke for lite bilde av et enestående korallrevs-kar eller seksjon av korallkaret som er i estetisk harmoni i både form og farge. En fryd for øyet og som får folk til å føle et velbehag allerede ved første øyeglimt når dem tipper inn på siden. Sånn tenker jeg... 🙂
  5. 1 poeng
    Det begynner å nærme seg årsmøte 2018, selv om jula skal gjøres unna først. Har litt tanker iforhold til dette. Er faktisk ikke helt sikker på om jeg har betalt kontingent for 2017. For å kunne stemme på årsmøtet må en ha betalt kontingent for 2017 eller 2018 ? Hvem er på valg dette året og hva tenker de om gjenvalg/motivasjon ? Har valgkomiteen startet sitt arbeid ? Hvilke forventninger har medlemmene til aktiviteter for 2018 ?
  6. 1 poeng
    Hei, Jeg bor i Ski (follo) og skal hente mitt første saltvannsakvarium (første akvarium) ila denne uken. Håper noen vil hjelpe til ved å svare på noen av mine spørsmål: - Er det helt katastrofe å bruke springvann og blande saltvann selv? Jeg har ikke noe filtersystem og tror ikke det vil bli aktuelt å ha stående svære tanker med vann osv. Jeg har inntrykk av at vannet er bra i området vi bor. - Jeg har forstått det riktig at det er levende stein som gjelder? Kan noen anbefale et sted å kjøpe dette? Jeg var i en butikk på alnabru hvor selv personalet synes de er så dyre at de anbefaler å handle et annet sted. Hvem vet hva som skjer om 1 mnd, men akuratt nå er jeg der at jeg vil undersøke denne hobbyen uten å bruke altfor mye penger. Håper dere vil gi meg noen gode råd med dette som grunnlag. :-) Anders
  7. 1 poeng
    eagle gives some good advice, i think getting and ro-di water maker could save you problems in the long run, you can also buy from the shop if you visit often enough, wetpet is an ok store and you can get what you need, the new store tropestua look to be very promising, run buy one of the nicest guys i have met in the hobby and someone who is knowledgable and trustworthy for the live/living stone there are two schools of thought it is very good and dose an experiential job of filtering the water and making a natural picture of the tank but it can come with some unwanted pests getting ceramic and adding bacteria to make it live dose just as good job but might take a little longer to offer equal filtering capabilities. for this see what the shops have and what looks best to you, both are relatively expensive but vital components
  8. 1 poeng
    I 2009 kjøpte jeg denne hammerkorallen. I løpet av årene som har gått har jeg delt denne da en rett og slett ble for stor. Og i dag ser dise to koloniene slik ut. Gøy å finne igjen gamle bilder så man kan sammenligne.
  9. 1 poeng
    Når det gjelder springvann er jeg personlig skeptisk. Kan være OK hvis du skaffer deg en ledningsevnemåler eller TDS som viser at springvannet ditt ligger på et akseptabelt nivå. Og da tenker jeg konstant under 20ppm fra springen. Denne måler da summen av alle oppløste ioner i vannet som klor*, salter, forurensninger etc. som gir en ledningsevne. Så vil nok mange hevde at det kommer an på hva du skal ha i akvariet ditt av levende, og at visse korallgrupper og annet trives godt med litt diverse fra vannet. Personlig liker jeg ikke det argumentet, fordi det vi (i alle fall de fleste av oss) etterstreber er et korallrev som ser rent og pent ut uten for mye forstyrrende alger. Alger som du derfor senere vil slite med å kunne bekjempe. Så min anbefaling; bruk osmosevann hvis du kan, alternativt bruk heller sjøvann, så sparer du litt penger på salt. Du bor nær Drøbak, og der kan du etter avtale kjøpe nydelig sjøvann for en billig penge. Vedr levende stein er det viktig å kjenne på steinen du skal ha, jo lettere den er, jo mer porøs og jo bedre er den. Er den tung, er den for kompakt og lukt godt på den, lukter det friskt sjøvann; bra stein. Lukter det høgg; la vær å kjøp. Foruten Korallen som Vegard nevnte, åpner det to nye salte butikker i Oslo nå oppunder jul, en på Majorstua og en på Grorud som heter Tropestua. Innehaveren av denne kjenner jeg godt og kan gi mine beste anbefalinger. Kontakt dem på Tropestua.no og spør når de åpner så du kan komme og løfte og lukte på stein. Så har du Wetpet i Moss og Zoohjørnet i Østfoldhallen en liten kjøretur unna. Ellers vet jeg at som nybegynner er noe av det mest verdifulle du kan få er er å besøke noen med akvarier i drift og se litt på tips og triks. Vi er flere som sikkert kan ta i mot en visitt, og vil du ta en tur til Kolsås, Bærum, er jeg alltid klar for en salt prat. *PS! Klorioner i liten skala betyr nada til saltvann, det finnes intet annet ion i sjøvann som har høyere konsentrasjon, så litt fra springen betyr intet.
  10. 1 poeng
    Om springvann er bra eller ikke kommer jo helt ann på hvor du får vann ifra. Har du kommunalt vann eller eget vann ? Vil si det er større behov for ro/di (filteranlegg) med eget vann, kvalitet på kommunalt vann vil også variere. Noen bruker springvann uten problemer, det vil avhenge av kvalitet på springvannet og litt ambisjonsmålet ditt med karet. Ett filteranlegg vil uansett gi deg bedre vann og du vil sikre deg mot variasjoner i springvannet. Bruker selv ro/di vann. Du kan bruke både levede stein eller keramisk stein, eller en kombinasjon. Søyler i keramikk er feks fint å kombinere med levende stein. Levende stein kan en også få kjøpt privat, gjerne ifra nedlagte kar. Hvor heldig du da er vil variere, mange kar som blir lagt ned er jo dårlig forfatning og da vil du få stein som vil lage problemer for deg. Tryggeste er å kjøpe ny stein. Vet korallen.no har stein inne feks. Før du fyller i vann burde du vurdere om du skal ha innvendig bakgrunn eller ikke. Innvendig bakgrunn er en fin ekstra plass for koraller.
  11. 1 poeng
    Nei, som vist på bildet.
  12. 1 poeng
    Dagens kosestund, litt god mat og en liten kløing på buken gjør godt.
  13. 1 poeng
    Det nærmer seg åpning av en ny salt butikk i Oslo. Bak denne står Farshad Sohrabi og Eirik Larsen to erfarne medarbeidere fra Jan Holt Akvarium og deretter Webzoo i Heggedal. Dette er jeg sikker på vi er mange som ser frem til👍 http://tropestua.no/
  14. 1 poeng
    Dersom du har muligheter til det ville jeg kjørt en pumpe for hvert utløp. Dette avhenger jo selvsagt av størrelse på pumpe og rør dimensjoner. Det du må vite er at effekten ut fra røret minker dramatisk dersom du har flere utganger som fødes av en pumpe. F.eks med to utganger som har samme diameter som utgangen på selve pumpen vil effekten gå kraftig ned. Volumet blir delt i to selvsagt men "kastelengden" på vannet, altså trykket, minker kraftig. Velg DC pumper som kan styres fra en akvarie computer. Eller AC pumper med myk-start som kan slås av og på. Disse er det ikke mange varianter av egentlig så kanskje det ikke er så aktuelt. Husk at Closed loop er "hugget i stein" når du først har installert dem. De blåser i samme retning hele tiden. Du kan selvsagt installer justerbare dyser på utgangen for å styre retningen, men det er bare å redusere effekten ytterligere. Det blir som ett bend og bremser vannet kraftig. Når du har kontrollerebare pumper kan du eksperimentere med frekvensen og når de forskjellige pumpene blåser. Det er da mulig å få god svingning på vannet i karet når man treffer rett "rytme." Her er egentlig hele poenget med closed loop. Du må ha flere sett med pumper eller i det minste to stykker som kan veksle. Det er nemlig slik at uansett hvor mange sirkulasjons duppeditter du har i karet så vil du få bakevjer på visse plasser i karet så lenge pumpene spyler i ett fastlagt mønster og med konstant rate. Det som er lurt er å tenke ut flere slike strømnings mønstre og så koble opp en eller flere pumper opp til disse dysene. Så må du ha ett strømnings mønster som f.eks er det stikk motsatte bilde av det første. Dette må også ha eget sett med rør og pumper. Enklest forklart er dette to pumper med en dytte til hver pumpe som er plassert i hver sin ende av karet og begge to blåser inn mot midten av karet. Da kan man kjøre den ene pumpen mens den andre er slått av. Da strømmer vannet i en retning. Etter en stund kan man bytte pumpe og vannet vil da strømme i motsatt retning i karet. I en overgangs periode kan man kjøre begge pumpene og det vil da bli en turbulent strømning når de to strålene treffer hverandre f.eks. Når det så blir flere pumper og dyser å spille på blir kombinasjons mulighetene fort veldig store. Med en computer med i bildet som kan styre effekt i tillegg så begynner det å bli bra. Closed loop er sterkt undervurdert etter min mening da det har store fordeler både teknisk og ikke minst estetisk. Vortech og Tunze er skikkelig bra saker og jeg har dem begge to selv, men de hører jo liksom ikke med i "bildet" for å si det helt enkelt. Med skikkelig planlagt Closed loop kan man få fullgod strømning i karet uten de negative sidene ved propell pumper. Jeg har krasjet ett kar når sjøpølsen gikk i propellen for så og åpne pandoras eske på hele systemet. Det hadde ikke skjedd med closed loop ihvertfall. En annen ting som er verdt å nevne er økonomien med de to forskjellige systemene. Ja, Vortech og Tunze bruker "nesten ingen strøm" men hva hjelper vel det når de koster mange tusen kroner å kjøpe inn. Du kan kjøre en DC closed loop pumpe av god kvalitet i mange år for de pengene du legger ut, på forhånd, for en Vortech eller en Tunze. Strømen er også billig her i Norge. I hvertfall sett i forhold til inntektene våre. Mange pumper er også ganske billige å kjøpe inn og går i år etter år uten feil. Propell pumper som Vortech og Tunze er også gode men feiler etter min erfaring før eller senere med dyre reparasjoner som følge. På en closed loop pumpe er det som regel snakk om en impeller som skal byttes. I de fleste tilfeller kunne også dette vert unngått med litt forebyggende vedlikehold. De er også så mye rimeligere å kjøpe enn propell pumper at man kan ha ekstra liggende som reserve og vedlikehold av karet er ett raskt pumpe bytte med stenging av ett par kule-ventiler. Det hele er gjort på noen få minutter. Så kan man legge den brukte pumpen i mild rensevæske og klargjøre den for neste skifte. Slik blir det ingen avbrudd på driften av karet å snakke om. Vedlikeholdet blir gjort og det er ikke noe styr og søl med det. Husk at pumpen kan plasseres bokstavlig talt hvor du vil innenfor rimeligheten grenser selvsagt. Du kan ha karet i stuen og pumpene i garasjen om du vil men for de fleste er sikkert dette litt upraktisk. Stikkord er vel her lett tilgjengelighet og vedlikehold som faktisk blir gjort. Rør installasjoner bør gjøres med store diametere for å unngå trykktap på veien frem til utblåsning punktet. Du vil ha trykkfallet over utblåsnings røret på enden, ikke over transport etappen. fra pumpe til blåse punktet. Gå gjerne opp i diameter for transport etappen og reduser deretter tilbake til mindre/rett dimensjon ihvertfall 12 diametere før utgangen. Altså dersom pumpens utgang er f.eks 32 mm så bør utgangen også være det. alternativt litt mindre dersom pumpen leverer godt trykk. Dette gjelder ved bruk av en pumpe pr utløp. Skal pumpen levere vann til flere punkter så må de reduseres tilsvarende i diameter for å opprettholde trykket. 12 diametere før utgangen her blir da 12X32mm som er 384mm eller rundt derom. Dette er for at strømningen i røret skal bli mest mulig laminær slik at vannet kastes lengst mulig ut i karet. En annen ting som er viktig på pumper er inntaket. Har den f.eks en 40mm inntak så er det en kardinal regel at inntaks røret ikke skal være mindre enn dette. På noen sted i inntaks røret strekk fra karet og helt frem til inntaks punktet på pumpen. Her gjelder det også at en større diameter på deler av rørene er en fordel. Imidlertid bør siste delen av inntaks røret være rett, uten bend, og av samme dimensjon som inntaket på pumpen. Er det en 40mm inntaks diameter på pumpen bør strekket være 12X40mm altså 480mm for at det skal bli optimalt. Dette er, igjen, for at strømningen skal bli laminær slik at man ikke får unødvendig mye kavitasjon inne i pumpen. Dette er viktig for ytelse og pålitelighet. Ett skarpt bend rett før inntak på pumpen vil være med på å redusere ytelsen på pumpen kraftig. Sånne bend skaper trykkfall og man får ett unødvendig høyt undertrykk ved inntaket. Det er ikke bra for pumpen levekår. Altså: store rør inn mot pumpen med rett strekk 12 ganger diameter rett før inntaket. I motsetning til trykksiden av pumpen er dette helt avgjørende for levetiden til pumpen. På trykk siden vil man kun miste effekt når man går på kompromisser med rør føringen utover i karet uten at pumpen egentlig lider så mye av det. Bend på rørene er ikke bra men selvsagt ett nødvendig onde. Korte 90 graders bend er bannlyst. Hvis du må ha det må du gå kraftig opp i dimensjon. Selv da er de ikke å foretrekke. Bruk alltid bend med lange bøy på altså ikke de korte. Ta heller to på 45 grader enn en på 90 grader og ikke sett dem rett etter hverandre. Husk at du kan bruke rørene som støtte for levende stein slik at rørene går gjennom dem. Da slår du to fluer i en smekk. Har du veldig stor dimensjon og bruker dem som støtte kan du bygge hele revet på dem og de vil bli usynlige etterhvert som tiden går. Det kan også være lurt å bygge inn "stake luke" i rør pakken. Dvs en ekstra splitt/Y ett sted som du kan ha en skrudd hette på som gir det tilgang til å stake ut groe inni rørene etterhvert som de gror igjen. Da er det ekstra viktig å følge bygge regler med lange bend og lave vinkler. Du kan lage ett stakeverktøy av ett pex rør fastskrudd en børste på enden. Punktet må plasseres slik at man kommer til med stake verktøy. Inntak for Closed loop bør ligge i selve karet og ikke i sump. Du skal sirkulere i karet og ikke i kar/sump. Det er ikke vits i å skifte ut vannet i sumpen ørten ganger i timen og med DC pumper som du styrer vil strømmen variere og gi deg problemer med å regulere overflow til sump. Inntakene kan være hvor som helst i karet bare de er skjermet slik at ikke levende liv kan bli sugd inn i pumpene. Da blir de i de fleste tilfeller ett sted nermt overflaten gjemt bakom noe eller inni noe. Bare pass på å ikke ha de så nærme overflaten at de drar inn luft. Det kan være skadelig for pumpene også. Tenk også over hvilke positive effekter du kan få ved å plassere inntaket forskjellige steder. Hvis du f.eks har en pumpe med inntak som ligger på venstre siden av karet. Dysen blåser fra høyre side der den er montert og mot venstre der inntaket er plassert. Da går strålen fra høyre mot venstre og rett inn i inntaket. Plasserer du inntaket på samme side som dysen må vannet ta en rund tur fra høyre mot venstre inne i karet og så tilbake igjen mot høyre der altså inntaket er plassert. Altså mye mer strømning bare ved å omfordele inntaks punkter med akkurat de samme pumpene. På utsiden blir det mindre PVC også. Og så må du tenke service på pumpene. Hva skjer når jeg skrur av pumpen for å rengjøre den. Du kan ha ventiler på rørene som kan lukkes i disse tilfellene men det er jo ryddigst å unngå dem. Hvordan kan du jo fundere litt på :-)
  15. 1 poeng
    Dette ser kjent og bra ut. Farmasøytisk kvalitet på minimum 99 % fra min gamle arbeidsgiver Merck, Darmstadt. Om alle saltene dere selger er av denne kvalitet , og hvis jeg brukte Balling, ville dette vært et trygt valg for meg. Jeg regner med dere vil pakke dette i mindre enheter siden etiketten er fra en 25 kg sekk? Et tips for markedsføringen: Angi at renheten er minimum 99 % (forutsatt alle saltene er like rene), be om analysesertifikat fra leverandøren deres, og legg ved kopi til de forpakningene dere vil selge. Er kanskje ikke alle som er like på dette som meg, men kan jo nevne en liten historie. For endel år siden var det en nettbutikk i Bergen som promoterte Balling og solgte salter. Jeg bestilte et par produkter jeg skulle bruke i mine Tanganyikaakvarier, og avtalte henting på en av mine Bergensturer. Ved overlevering spurte jeg etter renhet og analysedata. Svaret jeg fikk var at jeg kunne heve kjøpet... Det finnes salter av dårligere kvalitet i bransjen. Kanskje ikke alltid farlig å bruke, men en (av flere) mulig forklaringer til hvorfor ikke alle akvarister klarer å holde verdiene på rett nivå av de stoffene man tilsetter. Balling selv visste hvilke renheter han hadde når han utviklet metoden...
  16. 1 poeng
    Vi er 4 personer som brenner for denne hobbyen som ønsker å bygge opp hobbyen i Stavanger regionen. Derfor setter vi i disse dager opp en ny butikk slik at vi kan få frem nye akvarister å ta vare på de eldre som har vært i gamet i endel år. Vi kommer til å tilby Fisk, koraller, nyttedyr å et lite utvalg av ustyr i butikk som for eksempel salt,fiskefor å testsett. Vi kommer også til å selge akvarium å lys på bestilling. Litt om lokalet: Vi har total renovert en stor garasje, lagt opp strømkurser til alle reolenene for å ungå å miste alt vist strømmen først går. Oppsettet vårt er følgende: 4 stk fiske kar på 250 Liter 1 stk fiske kar på 500 Liter 8 stk fiske kar på 120 Liter 2 stk Nano kar på 60 Liter 1 stk korall kar på 700 Liter Åpningstider i butikken kommer til å være følgende: Mandag : 17.00-19.00 Tirsdag : Stengt Onsdag: 17.00-19.00 Torsdag: Stengt Fredag: Stengt Lørdag: 11.00-14.00 Søndag: Stengt Hvis du er i nød eller kommer langveisfarende å det er utenom butikkens åpningsdager så skal vi alltids prøve å hjelpe Hjemmeside: Kommer! Adresse: Smietunet 29 4027 Stavanger Vi håper å ha på plass første sending i midten av November men vi kommer til å holde denne tråden mest mulig oppdatert. Hvis det er noe spesielt dere ønsker dere ta kontakt med oss her eller på mail : [email protected] Legger ved noen bilder av prossesen
  17. 1 poeng
    Kan jo legge ut noen bilder av snorkleturen rundt yawasam island Thailand.
  18. 1 poeng
    Dagens bilde av karet
  19. 0 poeng
    Det ble nevnt en søndag i desember samt at en av deltagerne hos meg skulle være vert, men siden det ikke finnes noen info fra styret, må vi vel konkludere at dette er avlyst eller utsatt...
×