Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!

Leaderboard

The search index is currently processing. Leaderboard results may not be complete.

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/19/2019 in all areas

  1. 4 points
    Tester ut en filmsnutt av karet. juni 2019.mp4
  2. 2 points
    Den siste uken har jeg kjørt med ODA på Dosetronic. ODA Overall Dosing Adjustment er en automatisert funksjon som fininnstiller og autokorrigerer alle doseringene man har stilt inn, altså alle aktiverte kanaler/pumper i Dosetronic. Ratio mellom doseringene beholdes, men ODA sørger for at alle doseringer endres likt hvis behovet tilsier økt eller redusert forbruk i akvariet. Mao. når Alkatronic utfører en KH måling vil dosering korrigeres om nødvendig. Som bildet viser måler jeg pr nå med to timers intervaller og verdien må konkluderes å være rimelig stabil. Oooog jeg har ikke gjort noe på egenhånd, alt fungerer uten manuell innvirkning
  3. 2 points
    Endelig. Da var all fisk og koraller flyttet over fra det gamle karet mitt. Er ett par mindre koraller som også er på plass som det ikke er bilde av her. Foreløpig så ser alt veldig greit ut. Både for koraller og fisker. Eneste fisken jeg er litt nervøs for er mandarinen. Har ikke tatt med all stein fra gamle karet så er noe usikker på hvor mye mat denne får. Jeg har sett at den spiser frossent så satser på at den får i seg det den skal ha. Har brukt helgen på å ta ned det gamle sump rommet for å gjenbruke 2 av karene som jeg har her. Satser på at jeg får satt opp disse 2 karene der de skal stå i løpet av dagen i dag eller i morgen. Skal hente mer ferskt sjøvann i morgen så satser på å få fylt disse så fort jeg får det hjem. Som dere kan se på bildene så er det ikke sand over alt enda. Var vanskeligere enn jeg trodde å få dette på plass der jeg vil ha det. Har tatt ca 20 kg så langt. Skal ca 20 kg til i for å dekke resten. Blir tatt ved første anledning. Ellers på To-Do listen min så står det å få koblet opp apex på det nye karet samt å få satt opp surge systemet. Gammelt sump rom som blir demontert Og litt nær bilder. Får ikke iphonen til å ta skikkelige bilder. Må nok frem med speilrefleks etter hvert:
  4. 1 point
    Okei, jeg gikk vel litt over bord her. Målinger viste at det var et 'hull' på midten av akvariet, med halvert lysstyrke. Jeg ønsker å unngå slike hull, slik at jeg kan ha SPSer hvor jeg måtte ønske (høyt nok til at de får nok lys, selvfølgelig). Jeg og kona var på vei hjem fra harry-tur, og kona spurte om vi kunne stikke innom Korallen igjen? Frank driver nemlig også med oppdrett av Savannah-katter, og etter at hunden vår døde i februar, så har jeg hatt lyst på katt, mens kona vil ha en ny hund. Savannah-katter er en hybrid som har oppførsel som minner om hund, den kan bl. a. læres opp til å gå i bånd. Den kan være et kompromiss for folk som ikke er enige om de skal ha katt eller hund. Etter å ha sett på kattene, så spurte jeg Frank om han hadde hengt opp den andre lampen han hadde til seg selv. Det hadde han ikke, og regnet ikke med å gjøre det med det første. Om den var til salgs? Selvfølgelig! Den var pakket opp og var blitt demonstrert for en kunde i 3 minutter, ellers var den ubrukt. Dermed ble den med hjem, ekstra lampe uten ventetid. Og Frank fikk solgt en lampe som ellers ville blitt liggende på lager (men ikke på lager i web-butikken). Denne lampen ble hengt opp i de to midterste krokene i taket, sammen med de to lampene som var der fra før. De henger butt i butt, total lengde er 135 cm, akvariet er 150 cm langt. En lett skjerm ble laget av foamboard som skjermer det direkte lyset fra lampene. Dermed oppnår jeg mål nr. 2 ved slike lamper: Jeg slipper å drive dem ved full styrke, og da får de betydelig lengre levetid. Jeg har kjørt lampene ved 50% lysstyrke, og lysmålinger viser at det er 200-250 PAR langs stort sett hele bunnlaget. Det er opp mot 300 PAR på de høyeste steinene. Jeg trenger muligens noe høyere verdier når SPSer blir satt inn, men jeg tror det vil være nok med maks 70% lysstyrke.
  5. 1 point
    Jeg fikk høsten 2016 tillatelse til å sette opp et sjøakvarie på min arbeidsplass. Det skulle være en del av en utstilling i satsingen på det å vise akvakultur, kystnæring og historie fra helgelandskysten for en stadig økende mengde turister som tar turen innom Brønnøysund og Norsk Havbrukssenter Visning AS årlig. Karets mål: 250x140x120 cm. Utvendig volum 4200 liter, Siden akvariets vegger er hele 40 mm akrylglass blir innvendig volum 3660 liter. Egenvekt 635 kg. Karet ble laget av Scuran etter egne tegninger, og etter noen lange måneder stod det klart til å settes inn i bygget som før huset kontorlokaler. Det måtte fraktes på på utsiden av bygget et stykke på en tvilsom brygge som var blitt forsterket på svake punkt og testet med samme tyngde før seilasen. Et stort vindu på 1,75x1,75 cm var inngangs porten. Karet har konstant gjennom strømning av kaldt sjøvann, mellom 2500 og 5000 liter pr time alt etter hvor mye jeg stiller inn pumpa på. Ligger vanligvis på et totalt kar skifte pr time noe som har fungert fint siden januar 2017. Har brukt hvit kalksand fra strender omkring og laget steiner i en størrelse som kan passere over kanten på karet uten å kile seg fast i taket 60 cm over. For å gjøre svære steiner så lette som mulig ble de laget hule og med stor innblanding av lecakuler sammen med sement og kalksand. Bakveggen under oppbygging. Rør på rør langs vegg. Inntaksrør, primær og sekundær avløp samt nødoverløp. Alt må kunne demonteres, etterses og renses ved behov. Ting gror i sjø, det kan jeg skrive under på. Både kulde isolering og lyd isolering er viktig. Det jeg har testet til nå er at systemet fungerer som det skal og at flere typer filterspisere kan leve der, og det har dem gjort uten problem selv i den mørkeste og minst planktonrike tiden på året. Til og med en ekte korall som Alcyonium digitatum som er en oransje lærkorall, kalles dødmannshånd og er ganske vanlig omkring her i området. Den har nesten alltid polyppene ute og spiser så den ikke bare overlever men trives og vokser. Har videre mye sjø-nellik, anemoner som virkelig tar seg ut i et akvarie. Av fisk er det etterhvert kommet en del arter oppi og dem blir veldig fort vant med å være akvariefisk. Her er det satt på plater, dører og luker, det er blitt sparklet og malt og ganske så ferdig med den biten. Systemet er ganske så lydløst og det er jeg veldig fornøyd med. Det andre karet til høyre på bildet er kaldt ferskvann, 1100 liter, og det satt jeg opp samtidig og skal forestille en elvekulp, foreløpig med lakseparr, ørret og røye. Men altså resirkulert ferskvann uten det minste snev av salt i det karet. Over: En norsk wrasse, (nærmere bestemt en berggylte) som passerer en korall (lærkorallen Alcyonium digitatum.) Under: En annen norsk og veldig fargerik wrasse (Blåstål) Hornkvabbe.
  6. 1 point
    Dette akvariet ble kjøpt med anbefalte lamper fra Red Sea, 3 stk. AI Hydra 26 HD. Men jeg har ikke vært i stand til å holde SPSer i live, og enkelte LPSer har også vært problematiske. Mykkoraller har gått bra. En måling med en Seneye lysmåler viste at det nok er for lite lys fra disse lampene. Jeg hadde satt de 4 blå kanalene til maksimum, og den hvite kanalen fikk det som var igjen av strøm, totalt 90 watt pr. lampe. Varmt blir det også, kjøleribbene er enkelte steder over 50 grader, og måling direkte inn i LEDene viste temperaturer over 70 grader. Maks lysstyrke i overflaten rett under midterste lampe er rundt 300 PAR, noe som er i svakeste laget for SPS. Lenger ned er det selvfølgelig mindre. De beste lysforholdene et stykke ned i akvariet er faktisk midt mellom to lamper hvor lyset overlapper, på 25 cm dyp er det omtrent 230 PAR. Men, jeg vil kunne holde SPS og LPS, så noe må gjøres. Å sette inn flere lamper av samme type er uaktuelt. Etter å ha lest om alle lampene som er tilgjengelig (ja, også DIY, bruker det på ferskvann med Arduino og full pakke), så er etter min mening Philips Coralcare (PCc i fortsettelsen) det beste valget. To lamper med kontroller ble bestilt, og de er nå hengt opp. Jeg gjorde meg flid med å måle opp punktene i taket hvor krokene til vaierene skulle være, men når alt var på plass, og lampene hengt opp, så viste det seg at jeg hadde glemt å ta hensyn til at de innvendige målene av akvariet er en god del mindre enn de ytre (front og bakrute er 19 mm tykke, siderutene er 15 mm tykke). Ideelt sett kunne lampene hengt 3 cm nærmere hverandre enn de gjør. Lysmåling viste at det var et 'hull' på midten mellom lampene hvor lyset var svakere. Jeg satte derfor inn et stag mellom lampene som trekker dem mot hverandre (kan gjøre det siden de henger i vaiere), avstanden mellom lampene ble redusert med 8-9 cm. Da blir selvfølgelig lyset svakere ved enderutene, men det er etter min mening et greit bytte. Og, hvis jeg velger en ekstrem løsning, så kan en tredje lampe henges opp mellom de to. Da kan jeg sannsynligvis drive lampene svakere, og på den måten få lengre levetid på lampene. Lampene henger ca. 26 cm over vannflaten. Jeg stilte inn maksimal lysstyrke (190 watt, begge kanaler drevet 100%), og målte lyset i overflaten midt under en lampe. Der oppnådde jeg omtrent 1000 PAR. AI Hydra 26 HD drevet maksimalt (90 watt) klarte bare omtrent 300 PAR ved samme forhold. Jeg får altså mer enn 3 ganger høyere lysstyrke ved kun så vidt over dobbelt strømforbruk. AI Hydra er et punkt, og har langt større fall i lysstyrken jo lenger vekk fra midt under lampen man kommer enn det PCc har, PCc gir langt jevnere belysning. Til venstre i karet er det en keramikksøyle, hvor det ligger en golden torch oppe i skåla på toppen. Den fikk omtrent 200 PAR med de gamle lampene, og ser ut til å trives med det. Med PCc oppnådde jeg 450 PAR, noe som er rent for mye for den. Jeg må nok flytte den lenger ned før jeg skrur opp lysstyrken for mye. Det er ganske mye sjenerende lys fra lampene, så et par stykker svart foamboard som jeg hadde liggende ble utstyrt med et par små stykker patentbånd formet som en krok, slik at det er enkelt å hekte dem av når jeg skal gjøre noe oppi akvariet. Skal få tak en ny plate, slik at jeg kan lage symmetriske skjermer som dekker mer. Nå er jeg ganske så klar til å prøve meg på SPS igjen. Jeg har arbeidet i lengre tid for å få ned nitratnivået, siden SPSer liker at det er lite nitrat, det lå i lang tid på rundt 10 ppm. Men siste måling viste 0 ppm, så NOPOXen er stoppet, og nå må jeg faktisk fore litt mer for å få nitrat opp litt igjen.
  7. 1 point
    Jeg har vært gjennom samme problemstilling, Morten. Jeg startet med saltvann i fjor sommer (har vært ferskvannsakvarist i mer enn 50 år), og valgte å kjøpe et ferdig sett - Red Sea Reefer XXL 625 deluxe utgaven med 3 stk. AI Hydra 26 HD. Problemet er at jeg ikke har klart å holde SPS, og kun utvalgte LPS. En måling med en Seneye lysmåler viste at det rett og slett var for lite lys, selv om lampene ble drevet så hardt det går. Varmt blir det også, kjøleribbene er enkelte steder over 50 grader, og måling direkte inn i LEDene viste temperaturer over 70 grader. Maks lysstyrke i overflaten rett under midterste lampe er rundt 300 PAR, noe som er i svakeste laget for SPS. Lenger ned er det selvfølgelig mindre. De beste lysforholdene et stykke ned i akvariet er faktisk midt mellom to lamper hvor lyset overlapper, på 25 cm dyp er det omtrent 230 PAR. Men, jeg vil kunne holde SPS og LPS, så noe må gjøres. Å sette inn flere lamper av samme type er uaktuelt. Etter å ha lest om alle lampene som er tilgjengelig (ja, også DIY, bruker det på ferskvann med Arduino og full pakke), så er etter min mening Philips Coralcare det beste valget. To lamper med kontroller ble bestilt, og de kom idag. Gleder meg til å få hengt dem opp, men gruer meg til å bore hull i taket over akvariet (betong).
  8. 1 point
    I serien "bilder på langs" kommer her de første bidrag Karet er 2 meter langt, men med bare irriterende 60 cm bredde. Pumpa i enden er en litt for ruvende RW20. Bildene er ikke sylskarpe heller men klart vann trekker opp.
  9. 1 point
    Jan jo slenge meg på her.
  10. 1 point
    Kamuflasje. Berggylta satser på å gli inn i omgivelsene men dvergulka ovenfor satser hardere. En annen art som har perfeksjonert kamuflasjen sin. Her ligger det 2 Piggvarer helt åpent på sanden.
  11. 1 point
    Nok et år er gått og oppdatering trengs. Karet ble jo startet for litt over 2 å siden og har fungert overraskende bra. Sanden har utrolig nok vært hvit og fin hele tiden, noe som har god effekt estetisk på hele karet. Lærkorallene har ikke bare overlevd men har vært stort sett ute med polyppene sine. Vanskelig å se om de har vokst mye men antar at noen har det. De er noe avhengig av å ha god vannutskiftning rundt seg for å få nok plankton. Vanlig sjønellik anemone har det vært vanskeligere å holde i full utfoldelse, men har skiftet noe på lyset og ser (tilfeldig?) at de etterhvert åpner seg mer. Vet ikke helt hvorfor. De er jo ikke fotosyntetisk på noen måte, men kanskje det ble en annen mikrofauna? Økte lyset fordi jeg ville øke mengden mat til sneglene som da ville finne mer egnet alge å spise og kanskje holde steinen mer ren med sin konstante beiting. Ser ut til å fungere det for steinen er finest (og renest) der den får mest lys. En annen ting er mitt forsøk i sommer på å sette inn 20 stk knallrøde Hesteaktinie anemoner. Hardføre flotte skapninger. De dro seg vekk etter bare få dager og forble borte. Det er ikke mulig å komme seg ut av karet så det var litt underlig. Men steinene har indre ganske stor hulrom så det er endel plasser å gjemme seg og de liker jo egentlig mørke. Det underlige er at solstjerna, rovdyret som blant annet spiser anemoner, forsvant ikke lenge etter. Jeg antok etter noen måneder at den hadde dødd og var råtnet opp en plass. Overraskelsen var derfor stor da den plutselig på nyåret dukket opp, fin i formen og happy. Spørsmålet blir da, hvor har den vært og har den spist anemonene mine. Fikk i sommer også tak i Tangkvabbe, en art som ikke finnes utenfor helgelandskysten men i noen områder lengre sørover. Denne har fungert helt optimalt og er absolutt en fisk med personlighet. Utover det er det gyting på gang på kongesnegl, dvergulker og hornkvabbe. Fikk en rimelig stor bestand av glatt kjeglesnegl, mulig den hadde gytt siden jeg for et år siden bevisst samlet en god del av arten. Andre arter som f.eks kamelonsjøsterne (Henricia sanguinolenta), som jeg for halvannet år siden plutselig fant noen eksemplarer av, er overraskende nok ennå i karet. Regner med det blir mange flere både små og store overraskelser framover om karet holder seg.
  12. 1 point
    Rød solstjerne er en art som spiser andre pigghuder og da spesielt andre sjøstjerner. Denne pleier jeg mate ved å holde en vanlig sjøstjerne nær den slik at den får ferten av mat og nærmest reiser seg på høykant for å hurtigst komme med et overraskende angrep og legge seg over byttet sitt.
  • Newsletter

    Want to keep up to date with all our latest news and information?
    Sign Up
×
×
  • Create New...