Gå til innhold

Recommended Posts

Shade    10

Hei alle sammen. Jeg fikk en brå start på saltvannsverdenen for kort tid siden da jeg byttet min store gruppe med vf moba inn i ett komplett saltvanns oppsett. Har holdt på med tanganyika ganske lenge men interessen dabbet av etter ca 10 år. Så nå har jeg møtt en ny verden i det salte og interessen er som aldri før. Men.. alt er nytt.. jeg er uvitende.. og kunnskaps tørst. Så jeg tenkte å starte denne tråden for å logge det som skjer og for å ha all infoen dere forhåpentligvis deler med meg samlet på ett sted.

Så langt så har jeg funnet ut at jeg ikke liker karret mitt. Det passer ikke inn i stua rett og slett. Har også funnet ut at 3 av fiskene mine blir noen store beist så de har jeg lagt ut for salg. Jeg lnsker i grunn også å bytte inn karret mitt i ett annet.. så nå kommer alle spørsmålene og tankene. Vil gjerne gjøre alt riktig med en gang. Så jeg søker en del info angående teknisk.

Er på jakt etter et karr på 400-600 ish liter. Helst med litt lengde. 140-160cm hadde vært fint. Har noen erfaringer med akvastabil move til salt? Er lysarmaturet der tilstrekkelig? Tenker da på led.

Ifht sump.. kan dere liste opp noen forslag på hva dere mener jeg bør ha av teknisk i sumpen? Alt må kunne gjemmes i kabinettet. Tar gjerne imot forslag på "ferdige" sumper.

Vil gjerne ha ett oppsett som er så stille som mulig. I starten vil jeg begynne med enkle koraller og fisk. Og kanskje etter hvert gå over på mer krevende ting. Så jeg tenker å få tak i "riktig" utstyr med en gang. 

Ønsker meg også en computer som kan styre lys og gjerne sirk pumper hvis det eksisterer? I så fall hva bør jeg få tak i? Kom gjerne med forslag på computere, lys, pumper og kontrollere. 

Kalk reaktor? Hva er det? Bør jeg ha det? Biopellets? Hva er det? Bør jeg ha det? Er det andre ting jeg bør ha? Forslag tas i mot med takk.

Karret jeg har nå. Elos 120 xl. Inneholder skummer. Sand/bed filter. Uv lys. Balling system. Auto påfyll av ferskvann. Jeg tenker å beholde balling systemet, sand filteret og autopåfyllings systemet. Jeg fikk også med en del utstyr i denne handelen. Blant annet 2 tunze skummere som passer karr mellom 400 og 1200 liter. Kan jeg bruke disse i det nye karret? Eller bør jeg se på noe annet? Har også en kalk reaktor komplett med gass stående. Bør jeg ha i gang dette? Fikk også med en haug med tunze sirk pumper og kontrollere. Er de bra og bør brukes? 

Jeg vil ha utstyr som er bra. Gidder ikke bruke masse unødig tid på ting som ikke fungerer som det skal og gir meg problemer. Så alle forslag på bra utstyr taes imot med stor takk.

Ble mange spørsmål og mye lesing her nå men håper noen har tid og mulighet til å ta meg litt under vingen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KLT    22

Hei,

Anbefaler deg å se denne serien på YouTube: "Reef Tank Guide: 52 Weeks of Reefing"

Den tar for seg og forklarer det meste knyttet til det å sette opp et saltvannsakvarium. Serien går over 52 episoder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eagle    631

Shade hvor bor du?

Jeg spør fordi et vanlig råd her inne og velmenende sådan er om du kan finne noen i nærområdet ditt, som du kan sparre litt med, besøke og få se hvordan ting fungerer i praksis.

Videre finner du mye verdifullt under medlemmers akvarium hvor ofte både gode og dårlige erfaringer med diverse utstyr kan være beskrevet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Shade    10
2 timer siden, Eagle skrev:

Shade hvor bor du?

Jeg spør fordi et vanlig råd her inne og velmenende sådan er om du kan finne noen i nærområdet ditt, som du kan sparre litt med, besøke og få se hvordan ting fungerer i praksis.

Videre finner du mye verdifullt under medlemmers akvarium hvor ofte både gode og dårlige erfaringer med diverse utstyr kan være beskrevet.

Jeg bor i sandefjord. Og kunne absolutt tenke meg en mentor.. jeg har 10000 spørsmål oppi hodet mitt.. jeg lnsker jo som sagt å lage det beste oppsettet med en gang slik at det blir smertefritt å holde på med saltvann i starten. Men også slik at når jeg er viderekommen så kan jeg prøve meg på mer vanskelige uten å gjøre store inngrep. Jeg pløyer utube og forumet daglig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eagle    631

OK, Bor selv i Bærum, så det blir jo en liten kjøretur. Har litt trangt med tid før ferien, men det finnes flere flinke saltiser i Vestfold og Telemark. Kanskje noen av dem kan gi seg til kjenne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Shade    10
1 time siden, Eagle skrev:

OK, Bor selv i Bærum, så det blir jo en liten kjøretur. Har litt trangt med tid før ferien, men det finnes flere flinke saltiser i Vestfold og Telemark. Kanskje noen av dem kan gi seg til kjenne?

Tar gjerne en tur inn en dag om det kunne passe. Har snakket litt med Jan Rune fra Horten. Hyggelig fyr!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vegard Myrvang    164
Den 26.6.2017 at 19.01, Shade skrev:

Jeg bor i sandefjord. Og kunne absolutt tenke meg en mentor.. jeg har 10000 spørsmål oppi hodet mitt.. jeg lnsker jo som sagt å lage det beste oppsettet med en gang slik at det blir smertefritt å holde på med saltvann i starten. Men også slik at når jeg er viderekommen så kan jeg prøve meg på mer vanskelige uten å gjøre store inngrep. Jeg pløyer utube og forumet daglig :)

Du er selvfølgelig velkommen på hjemmemøtene i Telemark/Vestfold om du har lyst.
Starter nok opp etter sommeren i september ca.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Shade    10
4 timer siden, Vegard Myrvang skrev:

Du er selvfølgelig velkommen på hjemmemøtene i Telemark/Vestfold om du har lyst.
Starter nok opp etter sommeren i september ca.

Høres veldig bra ut!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå