Gå til innhold
Shade

nybegynner som ønsker litt hjelp

Recommended Posts

Shade    10

Hei alle sammen. Jeg har nylig gått fra mange år som tanganyika akvarist til å bli saltvanns akvarist. har fått tak i ett elos 120 xl karr på 480 ish liter. det inneholder 4 fisk. 3 slangesjøstjerner. 1 stor musling. 1 stein korall og noen sikkert noen andre koraller. jeg prøver å finne litt info hvilke typer koraller jeg kan ha i karret mitt som er enkle å holde og "reefsafe". håper dere kan komme med noen forslag og gjerne bilder av koraller evt andre arter/levende jeg kan ha i karret som er for nybegynnere. pr dags dato så er karret ganske ensfarget så jeg håper det finnes noe med litt farger som kan passe for meg.

av fisk så kan jeg nevne at jeg har en gul kirurg, 1 helt lilla trigger fisk som jeg ikke kjenner navnet på. samt 2 andre jeg ikke vet hva er. tror den ene er en wrasse type og den andre en angel eller keiser. jeg kan legge ut noen bilder av de så kan dere kan hjelpe meg. tar gjerne imot tips ifht oppsettet i karret også.

karret har en sump. en elos skummer. ett sandfilter. balling system. automatisk etterfylling av vann ettersom det fordamper.. som sagt så ønsker jeg tips til forbedringer. det gjelder også det tekniske. 

til slutt vil jeg ta med at jeg har holdt på med tanganyika i mange mange år så helt grønn er jeg vel ikke. men jeg føler at jeg sitter foran en helt ny verden nå og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem.. det er både spennende og skummelt samtidig.

mvh 

20170612_154429.jpg

20170612_154435.jpg

20170612_154449.jpg

20170612_154458.jpg

20170612_154517.jpg

20170612_154531.jpg

20170617_182730.jpg

20170617_182741.jpg

20170617_182752.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eagle    631

Ser jo lovende ut, og dette kan bli riktig bra. 

Personlig er det saltvann og Tanganyika som har vært mine store interesser gjennom årene også.

Er det noe du lurer på er det bare å spørre, her inne finnes både erfarne og hjelpsomme saltiser, og velkommen til en ny og interessant dimensjon innen akvvariehobbyen.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KLT    22

Hei😊

På YouTube finner du masse informasjon om  koraller som passer for nybegynnere og hvilke du bør styre unna til du har fått litt mer erfaring. Legger ved noen linker jeg fant i farten.

Min erfaring er at det her i Norge kan være litt begrenset med hvilke koraller som er tilgjengelig til enhver tid. Det kan derfor hende du må være litt tålmodig når du jakter koraller. Kjenner ikke til hvilke zoo foretninger som er i ditt nærområde. Det er noen gode nettbutikker som har noen koraller på lager og som sikkert kan være behjelpelig med å skaffe spesifikke koraller du ønsker. Noen av nettbutikkene er:

fiskkoraller.no

saltvann.no

marinelife.no

Finnes sikkert flere. Disse er de jeg kom på i farten. 

I tillegg anbefaler jeg deg å bruke www.liveaquaria.com som oppslagsverk for å lese om koraller du anskaffer deg. Her finner du de fleste koraller i handelen, hva de krever og om de er vanskelige eller enkle å holde.

Ser for meg ut som du har mye riktig utstyr  til akvariet ditt. Du skriver ikke om du har anskaffet deg et ro/di-anlegg. Dersom du ikke har dette anbefaler jeg at du skaffer dette. Ro-anlegget fjerner urenheter fra kranvannet ditt og gjør vannet mer egnet for saltvannsakvarium.(kort fortalt). Eksempel på ro-anlegg Her.

lykke til😊

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
e-mu    159

Keiseren er nok en Pomacanthus chrysurus eller maculosus, begge blir nok litt store for ditt akvarium. Keisere er flotte fisker, men blir de stresset (av for eksempel for liten plass) kan det gå ut over andre innbyggere/koraller i akvariet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Shade    10

mange takk! jeg har kikket på en del utube videoer.. og har i grunn funnet ut at jeg ønsker å selge alle fiskene utenom den gule kirurgen. er det noen her som kan hjelpe meg en fair pris på de?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GauteG    222

Det er også mye god lesning på www.korallrev.no og www.saltvannsakvariet.no - Litt gamle sider, men det er fremdeles gyldig informasjon :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå