Gå til innhold

Recommended Posts

Trond`s Reef

Her er litt om mitt prosjekt i kjelleren på Skedsmo. Det startet som det ofte gjør med en god ide og to tomme hender. Hadde et rå rom i kjelleren som ikke hadde noen misjon annet enn oppbevaring av brask.

Så kom det litt misnøye fra fruen om at 360l saltvannsakvariet i gangen hadde for blått lys.. og ideen var født. Jeg bygger eget akvarierom i kjelleren! Hadde glassplatene liggende fra før så litt snekkerarbeid og noe silikon så er vi i gang. En god del grunnarbeid måtte til med avretting av gulv, oppsetting av vegger, isolering, gulvarme etc. måtte til, men nå er karet på plass og har gått en stund som et «inwall» kar på ca 800l. Målene på karet utvendig er L150xH70xB75. I tillegg så har jeg en 325liter sump til det tekniske. Tipper at det systemet er ca på 1000l totalt.

Målet med karet er å ha primært SPS koraller. Er relativt fersk på SPS og læringskurven har tidvis vært bratt.

Kommer med mere bilder etter hvert.

Innbyggere:

2x ocellaris clowner

1x Yellow Tang

1x Zebrazoma Veliferum

1x Acanthurus lineatus

1x Siganus unimaculatus (onespot foxface)

5x Chrysiptera parasema (gulhalet damsel)

1x Pomacanthus imperator

Sirkulasjon:

4x Vortech MP40qd

1x Vortech MP10qd

1x Maihaugen Tunze Streamer

1x Eheim 1262 som returpumpe

Lys:

2x 150cm DIY LED

Fargespekter: Royal Blue, Blue, UV 410nm, UV 430nm, Cool White, Warm White

Alt er bygget selv og består av ca 130 LED, har fungert veldig bra og god vekst. Dette styres I dag av en Bluefish Controller med 0-10V. Dette skal og inn på Apex systemet i fremtiden.

Skummer:

Skimz SM203

18cm 200 micron filtersokk

Varme:

300w + 150W

Balling:

Jebao 4 kanaler.

Tilsetter CA, MG, KH og Strontium. Forbruket i i skrivende stund ligger nå på ca 325ml i døgnet.

Computer:

Apex Neptune Classic

Moduler: WXM, Lunar, I/O, VDM

IMG_0164[1].JPG

IMG_0180[1].JPG

IMG_0187[1].JPG

IMG_0218[1].JPG

IMG_0220[1].JPG

IMG_0230[1].JPG

IMG_0323[1].JPG

IMG_0356[1].JPG

IMG_0388[1].JPG

IMG_0642[1].JPG

IMG_0003[1].JPG

IMG_0253[1].JPG

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er litt mere fra teknikken på karet. Er i utgangspunktet et enkelt oppsett, men det blir litt mere komponenter når karet bli i den størrelsen. Er ikke ferdig med å plassere apex komponenter, men inntil videre får dette holde. Blande karet mitt er på 180l og jeg skifter det ca hver 3 uke.

IMG_0609.JPG

IMG_0611.JPG

IMG_0612.JPG

IMG_0613.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Eagle    629

Slike byggetråder liker vi her på forumet.

Også liiiiitt misunnelse fra min side, skulle så gjerne hatt muligheten du har til teknisk rom et annet sted enn i kabinettet under karet.

Med tanke på alger, hvor lenge har dette karet vært i drift?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ca 7-8kvm inne på rommet som er forbeholdt det tekniske. God plass :) 

Akvariet har gått siden april i fjor. Så snart 450 dager. En kompis av meg har hintet til at det er dino alger siden de produserer luftbobler i de områdene det er lite sirkulasjon. Har målt fosfat med Hanna tester og det er knapt nok målbart. Kjører ingen reaktor enda i påvente av at det skal bli borte av seg selv. Mater og veldig lite så det er ikke overforing. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker RO vann med TDS måler. Denne viser 0 ppm. Sjekket med en annen TDS måler og den viser 6 ppm oppi reservoaret. Kan ikke skjønne at det skal være utslagsgivende, men mulig det er det. Må vel ty til en reaktor. Har en liggende og 'all in one' pellets. Er det rowafos som gjelder eller kan disse brukes? Har gjort forsøk med disse tidligere, men synes ikke effekten var veldig bra. Skal legges til at det karet hadde ikke vært oppe så lenge som dette.

Endret av Trond Christiansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jonas    30

Ser ut som en håralge. Har den synlige røtter? Er den lett eller vanskelig å dra ut av steinen? Har den struktur eller er den trådete? Som regel forsvinner håralge av seg selv med tid og modning av akvariet og/eller når andre makro alger kan ta opp kampen om næring. Du kan fint måle 0 fosfat og nitrat og fremdeles ha mye hår alge. Den vil trekke næring så fort som den blir tilgjengelig og dermed vil du ikke se resultater på testene. Nyttedyr virker ikke spesielt glad i hår alge så det er nok best at du tar saken i egne hender.  Det mest effektive i min erfaring er å fjerne så mye som mulig for hånd og støvsuge det opp når man bytter vann. Det vil også være stor hjelp (helt vesentlig i mine øyne) med et refugium med bra lys til å vokse konkurrerende makroalger. Med tid har du også en ypperlig måte å permanent fjerne uønsket næring som er bunnet opp i plantevev før den kan returneres til vannet. Hyppigere vannbytter kan hjelpe med å redusere næringstilgang. Så lenge der er næring til algene å vokse på så gjør dem det. Selv om du vinner denne kampen mot denne algen så vil en annen alge ta over så lenge der er tilgjengelig næring. Jo mer du fjerner jo mer vil spredningen stagnere og åpne opp for andre alger til å etablere seg. Veldig ofte kommer bobble algen etter. Den er mye verre å bli kvitt. Da er det bedre å tilrettelegge for alge veksten en plass hvor man har kontroll på den. En av mange grunner til at jeg anbefaler alle å bruke refugium. Som jeg ser det har man valget mellom ULNS eller refugium hvis du ikke vil ha alger i akvariet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Er nok en håralge som du skriver. Noen plasser så sitter den godt fast og andre plasser kan du bare skli den av med fingeren. Nå har karet snart gått 1,5år så hadde jo håpa at den værste innkjøringsperioden var over. kommer til å fortsette med vannbytter fremover IG så får jeg se om det roer seg. Refugium har jeg null erfaring med, men alt kan læres. Satte inn en liten reaktor nå med all in one biopellets for å se om det skulle hjelpe litt det og. Skiftet filtersokk nå og som forventet så var det mye alger i sokken. Så det blir jo litt mekanisk luking det og.

IMG_0649.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå