Gå til innhold
AndréMF

Hei, og starthjelp på det laveste, laveste nivå.

Recommended Posts

AndréMF    211

Hei etter noen år med ferskvann kom jeg over et billig saltvannsakvarium som jeg bare måtte ha, når fruen i huset gav sitt bifall var det bare å sette seg i bilen og bruke de 5 timene det tok for å få det i hus før meningene skiftet og skap ble flyttet. Det ble et Aquamedic Chromis på ca 140l.(55x55x55)[

Lys: Aqua Medic Ocean Light 150 samt et lysstoffrør med "blåere lys" som skulle utfylle HQI armaturet.

Skummer: Deltec MCE600

Powerhead:Sun Sun JVP-102

ca. 20kg. levende stein, som har ligget tørt en måneds tid. (Sporelementer av Schaefertispe blir konstantert av inspektør Kokko!)kokkokorall.JPG

Dette fikk jeg for 1500, og det så jeg på som den eneste muligheten for en stakkars barnehageonkel å komme igang med saltvann på. Greit nok at det originalt bøkefargede akvariet hadde fått et lag sort maling som flasser, men det fikser jeg med tiden, det viktigste er at det holder på vannet.

Så, det var bakgrunnen, nå kommer spørsmål, og ynkelige klynk om hjelp:

Jeg aner ikke hvor jeg skal starte, men kan dele de tankene jeg har med de barmhjertige sjelene som måtte finnes der ute:

Jeg ønsker å bygge et tropisk saltvannskar med hardkoraller. De dyrene jeg skal putte oppi må være SMÅ i voksen tilstand. 140l. kan for noen virke stort, men er et trist sted å leve hvis man er skapt for å leve i et hav. Så, jeg ønsker fisk / organismer som er litt "engstelige for å forlate sitt hjem", det være seg en anemone, eller en liten hule eller lign. Dersom de er svært stedsbundne i naturen, vil det vel ikke være så ille å bo på et minirev (tenker jeg da).

Bunnsubstrat, eller sand som det også kalles er et kapittel i seg, fin grov eller middels.. eller blandet?

Min plan er å gå for et finkornet deep sand bed (DSB) på 13cm. dybde pga hypox..eh ..iske? bakterier. Dette betyr igjen at jeg ikke skal ha dyr som graver masse og voldsomt i sanden, men jeg må stimulere til at små ormer skal leve og vende litt på massen... hvordan får man til det!? Og har dere noen forslag på arter for en nybegynner så jeg kan lese meg opp litt allerede nå?

(min datter på 5 vil selvfølgelig ha en Nemo fisk eller to)

Men spørsmålene må begrenses nå i første omgang, så her kommer de første:

1) Hvor finner jeg en god og korrekt guide for å komme igang med Saltvann?

2)Grusen kommer i kg pakninger, men jeg trenger 40liter grus for å nå målet om DSB. Hvor mange kilo er det?

3) Kan jeg helle oppi grus, LS og og saltvann så fort sanden er i hus, eller er det andre ting som kommer først / samtidig?

4) jeg bor i Nittedal, MÅ jeg ha osmosevann, eller er det bare sånn at det er kjekt og kan spare meg for masse trøbbel.

5) Er det håp om noe liv i den gamle LS eller bør jeg først som sist kjøpe noen små kilo LS som er aktiv og "så" den gamle stenen med dette.

6) trenger jeg ytterligere filtrering? jeg har en Eheim professional 2227 ståendes, kanskje den kan brukes? Det er et filter som fylles og tømmes helt, og gir derfor en veldig god grobunn for aerobiske bakterier.. som kan være kjekt å ha?

7)Å sjekke vannkvalitet er viktig, er dette et passende sett eller overdrevet råflott?JBL TESTLAB MARINE SALTVA PH.KH.CA.MG.CU .NH4. M. FL

8) Når vet man at man kan tenke på å introdusere koraller og dyr? Min tanke var å kjøpe små korall-avleggere(heter det det?), kanskje 2-3 samtidig, og feste disse på LS for deretter å vente en stund før nye dyr introduseres, eller er det "nyttedyr" som bør inn først?

9) Veldig fristet til å kjøre fiskeløs innkjøring på dette karet, og da FØR jeg introduserer noe som helst annet en det jeg har + grus(ikke engang ny levende stein). er det noen som har prøvd dette på saltvann eller vet om hvorfor dette eventuelt ikke kan brukes på saltvann. Det virker åpenbart at det kan brukes, men håper å få luket bort eventuelle stygge overraskelser allerede nå.

10)Når jeg former LS tenker jeg at det er viktig med stor overflate, og lite volum, pga kjemisk/biologisk filtrering av bakteriene. Dette vil medføre noen ganske så spinkle formasjoner med god sirkulasjon rundt og "i" formasjonene siden jeg ikke ønsker å dumpe alt i en haug i midten. Hvordan fester man LS best til hverandre? Strips fra Clas Ohlson?(Urk!) Og vil formasjonen etterhvert bli stabil pga. tilvekst av organismer og koraller?

11) Leser du ennå!?! Tusen takk!

Beklager denne verbale innbusingen på saltvannsforumet, men jeg har sett at her fins det mange med masse kunnskap og et ønske om å hjelpe til tross for nedturer med medlemmer som ikke kan godta svar som ikke passer med sin egen ønsketenkningen / beleilighet / lommebok/ oppfatning. Apropos det, jeg klarer så og si aldri å godta en bastant beskjed, "gjør sånn" uten å forstå logikken bak, fint om dere inkluderer litt teori og fakta i svar. Dette er ikke fordi jeg ikke stoler på folk eller deres kunnskap, men fordi jeg selv ønsker å ærværve lærdom, ikke holdninger.

Så takk til deg som har lest igjennom alt dette, og tusen takk til deg som atpåtil har krefter , kunnskap og vilje igjen til å svare.

Mvh Plop og Kokko.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
filathor    123

den hårtet korallen der var fiin :) er den vanskelig å holde?? krever den mye lys?? sirkulasjon?? vannkvalitet?? thihi

velkommen i gjengen. blir artig å følge med åssn det utarter seg,.:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GauteG    222

Hei plop:

To sider som vi ofte linker til for å begynne å lese seg opp er http://www.korallrev.no/ og http://www.saltvannsakvariet.no/

Ellers virker det som om du allerede har forstått det viktigste - "Hastverk er lastverk" :-)

Så skal jeg prøve å svare etter beste fatteslige evne:

1: Se ovenfor...

2: Pass

3: Det første man gjør er ofte å fylle karet med ferskvann, for å se at alt utstyret virker, ingen lekkasjer osv. - Det er billigere enn saltvann... La det svive en dag eller to - obs - Skummeren "virker ikke" i ferskvann. Tapp ned litt av vannet hvis du velger å ikke bruke RO vann - bland i salt og la det sirkulere over natten. Det sies at saltet du blander ut kan være noe kjemisk ustabilt det første døgnet, så la det stå mørkt. Husk å alltid ha sirkulasjon i saltvann. Ferskvann kan stå - Saltvann må sirkuleres. Sjekk saliniteten - ca 35ppm eller 1,024-1,027 sg. (Sjekk de omtalte sidene for mere eksakte verdier for hva som er "best") Legg oppi LS'en - Utfør aquacapingen din. Det er lurt å ha vann i først, for da blir ikke steinen så tung under vann, og hvis du skulle miste en stein under byggingen er det mindre sannsynlig at den knekker bunnen. (Du kan evt. legge inn en plexiglassplate e.l. i bunnen hvis du er veldig redd for at bunnglasset kan knekke - noen gjør det, men de fleste gjør det ikke) NÅ ER DU FAKTISK I GANG!!! Du trenger ikke tilsette sanden enda, men det er jo like greit hvis du allerede har den. Du vil ha steinen stående på bunnen og ikke oppå sanden, fordi du etterhvert kan få dyr som graver i sanden og dermed kan "underminere" steinene, og så raser det fine revet du har brukt lang tid på å komponere. Fyll opp med saltvann til karet er så fullt som du vil ha det. Sjekk temperatur og salinitet igjen.... Nå kan du forresten også sette i gang lyset. Kjøp litt frisk ny stein og legg oppi sammen med den gamle døde LSen. La dette stå i et par-tre uker og se om du får grønne alger, brune alger og store overraskelser når du lyser med lommelykt inn om natta. Mål verdier, og når du begynner å nærme deg 0 i nitritt og nitrat, kan du tenke på litt nyttedyr. Deretter, litt etter litt, kan du tilsette koraller småfisk e.l. Husk at det alltid fordamper litt vann - og det er ferskvann som fordamper - altså må du etterfylle med ferskvann - ellers vil du få veldig mye salt i karet ditt etterhvert...

4: Pass - Du MÅ egentlig ikke noe innen saltvannsakvariet - men en del gode anbefalinger finnes... Noen er så heldige at de kan klare seg med springvann uten RO, men de fleste er tjent med å ha et lite RO anlegg stående.

5: Liten sjanse for at det er mye levende igjen - og man er jo alltid så heldig at HVIS det finnes noe - så er det sikkert glassroser eller andre ting man egentlig ikke ønsker å ha i karet... Du bør tilsette litt fersk LS.

6: Ikke foreløpig i allefall. Du har jo i oppstarten nærmest null belastning, så da vil det medfølgende utstyret være tilstrekkelig. Veldig mye rart kan brukes som filter - men det enkle er ofte det beste.... KISS - Keep It Simple Stupid ;-)

7: Der har du en god del... De viktigste - så langt jeg har forstått - er:

Saltinnhold=Refraktometer - Viktig (Jeg har kjøpt et på ebay for 299,- ferdig levert på døra)

pH, kH, Ca, Mg, NO2, NO3 - viktig

NH4, PO4 - Litt viktig

Sr, Jod, Cu, SiO2 - Litt mere for spesielt interesserte

(Her er det mange forskjellige meninger, så jeg får kanskje noen på nakken nå...)

8: Når nitritt og nitrat er kommet tilbake til tilnærmet 0, og algene er på god vei tilbake (De kommer av seg selv, og de forsvinner av seg selv)

9: Jeg personlig liker ikke tanken på å tilsette salmiakk e.l.... Det finnes helt sikkert en del oraganismer inne i LSen som har dødd når den lå tørt, og disse må få lov til å "råtne fra seg". Dette vil normalt være nok til å få i gang nitrogensyklusen, og så kan du heller begynne å sette inn hardfør fisk (f.eks. oppdretts klovnfisk(Nemo)) når du begynner å nærme deg 0 i NO2/3. Jeg ville ikke ventet med å tilsette ny LS - den vil bringe med seg masse søte små skapninger som godt kan få lov til å ha litt tid på seg til å spre seg ut over den gamle LSen, og attpåtil også være med på nedbrytningsprosessen der.

10: Overflate/volum - Aquascapingen der har "ingenting" å tilføre - Det er steinens porøsitet som gjør at man får stor overflate på lite volum - ikke hvordan vi plasserer steinene. Du kan feste steinene til hverandre på mange måter - Noen limer, noen stripser (Svarte strips tåler UV - Blanke vil løse seg opp etterhvert med påfølgende steinras - Clas'ern er fin han) Ja, den vil bli enda litt mere stabil etterhvert som kalkalger o.l. vokser til på LSen, men min erfaring er at det i seg selv ikke er nok til å holde den sammen.

11: Ja - Og skriver litt også.

Woff Kokko:

Voff, voff. Voff, voff, voff, wuff-wuff, voff. Voff, wuffetiwuff-wuff-wuff-wuff voff. Voffevoff, wuffevoff, voff, voff, voff.

Vuffevuff,

Gaute

Endret av GauteG
lief

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mariahennes    10

Velkommen til en svært spennende hobby. Det ser ut som om Gaute har dekket det meste. De to sidene han henviser til er proppfulle av god informasjon. Spesifikke spørsmål som dukker opp etterhvert får du svar på her inne.

Vil anbefale nyttedyr ala snegler, eremitt og evt. en Salarias (se min Avatar) som hjelper fint til med å holde alger i sjakk når de første nitrat/nitritt utbruddene har gitt seg.

Ellers så er det som du selv har oppdaget viktig å ta seg goooood tid i denne hobbyen. Vil også anbefale å kjøpe en rød lommelykt (feks baklykt til sykkel). Det er råspennende i starten å lyse inn i karet en times tid etter at lyset er slukket, det dukker opp liv både her og der. Det røde lyset er ikke så skremmende for småttisene i karet så du kan studere dem litt før de piler av gårde.

Marianne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har fått mange gode svar som jeg definitivt står bak. Dette med saltvann er et ganske stort felt som det tar tid å sette seg inn i. Fordelen er at når man starter opp fra "bunn" som deg, med døde sten osv, så har man tid til å tilegne seg kunnskapen mens veien blir til. Var jeg deg ville jeg fått startet opp med sand(helst innkjørt) og levende stein for å få liv i den døde steinen. Dette må selvfølgelig kjøres sammen i vann med riktig saltinnhold og sirkulasjon. Jeg har 3-5 kg med levendestein i sumpen som du gjerne kan få for å få fart i sakene. Vet hvordan det er å være barnehageonkel;) Har også innkjørt argonittsand som jeg kan sponse deg med.. Forresten, når vi er inne på sand.. DSB vil ta veldig mye av vannvolumet ditt. Vil tro du får mye av samme nytten med å bruke bøttefilteret til et godt filtermateriale. Da får du samtidig opp vannvolumet med noen liter;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréMF    211

For en velkomst!!

Tusen hjertelig takk for den varme, entusiastiske og ikke minst hjelpsomme og overraskende gavmilde velkomsten.

DSB syns jeg hørtes ut som en knakende god ide med tanke på nedbryting av nitrit til nitrat ved hjelp av anarobe bakterier, men som Kristian Hennig helt riktig sier, det tar mye volum. Jeg tenkte først at det ikke var så nye siden akvariet har en liten ramme rundt bunnen, men sandlaget hadde stått 10com over denne igjen, og da blir det ikke pent heller.

Bøttefilteret mitt er spesielt bra på anarobe bakterier så den gjør ikke jobben til et DSB, spørs om jeg rett og slett må bygge meg et nitritfilter, ser ganske enkelt ut og?

Men, "festina lente". Jeg får se om fruen har nok på kontoen til å dra ut å handle litt salt, men hvis jeg skal la det stå et par dager med ferskvann er det jo ingen hast. Da fyller jeg det helt opp med ferskvann for å teste tettheten og gulvkonstruksjon idag kanskje, og så tapper jeg ned halvparten imorgen og begynner med aquascaping. Apropos det, må jeg ha i saltvann før jeg legger ned i den nå døde levende stein? Vil jo ikke tro at det har noe som helst å si?

Så får jeg fylle på med salt imorgen dersom jeg får tak i noen hos Aquamanias som vil åpne butikken for meg. Ringte akvariemagasinet som kulle ha 600NOK for 4 liter salt, og ser at Aquamanias tar 300NOK for 8Kg "Instant Ocean Reef Crystal", er dette et godt salt forresten? Og så kanskje ta en tur til Røyken og Kristian Hennig? Eier ikke blygsel heller vettu og tar imot med begge hender!Barnehageonkler gjør gjerne det etterhvert.

Må jeg ha en spesiell fraktkasse for denne stenen? kanskje en sånn plastboks med lokk fra clas ohlson. Og må den holdes i vann og med stabil temperatur?

Tusen takk for tilbudet iallefall så får vi se om jeg får rotet meg nedover og kanskje tatt en titt på hvordan det engang kan bli også?

Bøyer meg i støvet for GauteG og hans svar, tusen hjertelig takk! Kokko Voffer også!

Mariahennes: Nyttedyr først virker som en knakende god ide, avataren din hadde jeg sett før, men kom ikke på hvor før jeg tittet i speilet i morges. Klart jeg må ha meg en sånn kjekkas etterhvert! Aquamanias skal ha 150NOK for en gressklipper har jeg skjønt det riktig at det bør være flere av disse for at de skal trives?

Ble også fristet til å kjøpe røde LEDstrips å fest i karret for å kunne følge med når det er mørkt, men kanskje mørkt blå-lilla LED lys gjør samme nytten? Blir litt mer "månelyst" da? Hva med blacklight, vil det skape en festlig "Miami Vice" stemning med fluoriserende koraller etc.?

Filathor: Borderius Terriousa er en korall av den livlige sorten, den hopper og svinser frem og tilbake så fort den oppdager at man har kommet hjem, den kan til tider også bjeffe så mye at det skaper irritasjon hos havfruen. Det er viktig å være klar over at den er ahermatypisk og derfor krever foring to ganger daglig, pluss eventuelle godbiter hvis den har utført et triks. Det som er noe uvanlig med denne arten er dens behov for å bli tatt med ut av huset flere ganger daglig for å kvitte seg med avfallsstoffer, dersom man unnlater å gjøre dette vil det raskt bygge seg opp ammoniakkbaserte partikler som skaper en uheldig atmosfære for alle involverte.

Det kan virke som mye jobb, men man får en skikkelig kompis som tidvis også klynker for å få lov til å komme under dyna og dele kroppsvarmen på varme vinterkvelder.

Takk til dere alle atter en gang, jeg var redd jeg hadde overveldet dere med alle spørsmål og min sagnomsuste kortfattethet og derfor ville bli oversett i taushet. Veldig hyggelig at jeg tok feil :D

N.B. har nå skjønt at jeg har valgt feil brukernavn siden dere alle bruker navn som spiller på deres virkelige(tror jeg).

Jeg heter André hyggelig å webhilse på dere!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
filathor    123

:) hehe Andrè , virker som du har en helt topp korall, av den myke sorten :))

Du får en utrolig spennende hobby med saltvann, med en del opp og nedturer på veien ,ikke alle er like hygglige, men dog utfordrende og lærerikt..

Mye kan og vil kunne gå galt om man ikke er påpasslig med vannkvalitet og tilvenning,ikke alle fisk og koraller er like og mange krever forskjellig stell..

Men dette lærer man etterhvert.

For all del ikke gå for fort frem med innkjøpene,Ting Tar Tid ,med saltvann,og begynn med innkjøringen først,før man har i litt nyttedyr og lar resten gå sin gang,med algeoppblomstring,nitritt , nitrat og fosfat..

God levende stein er viktig,og det er utrolig spennede å titte inn i karet om kvelden når lyset er slukket og se alt liv som popper frem i mulm og mørke,. men dette skjer kun med innkjørt LS som ikke er "død"

Når det gjelder Sand, Ikke velg grus, Carib Sea Fijipink aragonite LiveSsand er en flott sand type som man får i 9kg sekker fra blant andre reefshop.no

http://reefshop.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/1_119_236/products_id/1235

Ønsker deg masse lykke til med en spennede hobby og spør heller en gang for mye en en gang forlite. hilsen thor..

Endret av filathor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haimat    134

Hei og velkommen!

Vil bare svare på saltspørsmålet ditt. Instant Ocean saltet (kun erfaring med den som ikke heter Reef Crystal - som er forresten litt billigere) er salt som mange brukte før. Helt greit salt, men som dessverre har litt lave verdier (Kalsium, magnesium osv.), men som ikke er viktig i oppstartsfasen.

Og bare et lite tips (kanskje litt unødvendig, men jeg prøver allikevel :roll:):

Kunne du dele dine svar/spørsmål/tekst i flere innlegg? Gjør det litt lettere å lese, som igjen vil få flere til å lese, altså flere svar! =)

Lykke til,

Haimat.

Endret av Haimat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréMF    211

Den er grei "Sharkbait"(Jeg ser den alltid på originalspråket) ;) jeg er nok alt for glad i se mine egne bokstaver desverre. Takk for påminnelsen og tilbakemelding på saltet. Jeg har fått tilbud på tropicmarine pro reef, kanskje det er et bedre salt?

Jeg har fylt vann i karet, og det ser bra ut foreløbig. Vannet holder seg der det skal og gulvet likeså. Legger ved noen bilder for å få noen kommentarer på aquascapingen min så langt, stenene er ikke festet ennå i påvente av eventuelle tilbakemeldinger. jeg hadde to stener til, men de så ut til å være lagd av betong, stener med en tynn hinne sement imellom.(dog godt tilgrodd.) Siden jeg må ha mere LS oppi der for å få litt liv, og jeg ikke likte måten disse formodentlige falske stenene så ut lot jeg de ligge.

1000000407.JPG

Høyre side

1000000408.JPG

Forfra, det er en passasje midt igjennom formasjonen, dersom det har noe å si.

1000000409.JPG

Venstre side.

Beklager laber billedkvalitet og et veldig blått lys, men har ikke bedre kamera eller lys tilgjengelig akkurat nå. Mitt håp er at denne formasjonen vil tilby masse skjulesteder, samt at jeg har mange utvendige kanter å plante koraller og eventuelt en anemone på.

Takk igjen for eventuelle synspunkter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
filathor    123

enig,. du må få plass til levende stein i karet også, husk på at det fort kan bli vel mye stein,.og for hver korall man kjøper, så får man jo stort sett en stein sammen med :rolleyes: og da blir det fort en steinrøys med lite plass til alt man har lyst på:shock:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréMF    211

Ok, da ser jeg hva slags levende stein jeg får tak i og bytter ut slik at det blir nogenlunde samme formasjon/ mengde sten. Da forstår jeg det slik at det ellers ser greit ut med tanke på sirkulasjon rundt stenene, høyde under vannflate etc. Takk for tilbakemeldingene!:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréMF    211

GauteGeni! Det hadde jeg ikke tenkt på! jeg hadde tenkt å bruke skrape med barberblad og langt håndtak, men selv da kan det være en fordel å ha nok plass til å komme rundt.

Fjernet ferskvannet som sto over natten da det hadde blitt skilt ut en del grums av den Døde stenen, blandt annet en 2,5cm liten sjøpølsebebis(tror jeg) og en masse neritasnegler. FYlte på med saltvann og blandet det opp til 1.022 specific gravity(sg?), skummeren bobler og går men jeg må nok finne en manual for å være sikker på at den er justert optimalt.

HQI lampa summer litt mye for min smak der den henger 19 cm. over vannflaten og gir herlige "lysbølgeeffekter" i taket. (har skrudd den av nå ref. ustabilt salt første døgn.) og har ikke funnet referanser til ut hvor høyt den bør henge.

1000000418.JPG1000000413.JPG

Stuekakvarie

Storsjarmør

Fant denne utrolig sjarmerende skapningen på Tam Alna, den kom til og med bort for å ta en titt på meg:shock: men den gikk i en merkelig biotop, som jeg ikke vet om jeg vil prøve å replikere i første omgang, det er jo uansett ingen hast siden jeg har en lang innjøringsperiode å se frem til, men dersom Kristian Hennig har tid og lyst på et lite besøk så blir det kanskje noe levende småkryp som man kan kikke på etterhvert?:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ldog1988    10

det der er en mandarin:D utrolig fin fisk. Den er som en kolibri fugl, må spise hele tiden. Har en slik selv, den spiser copepods. Skal du ha en slik i ett lite kar er det viktig at den spiser frossen for som f.eks Artemia. Bare spørr butikken om de kan fore den så du kan se at den spiser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréMF    211
det der er en mandarin:D utrolig fin fisk. Den er som en kolibri fugl, må spise hele tiden. Har en slik selv, den spiser copepods. Skal du ha en slik i ett lite kar er det viktig at den spiser frossen for som f.eks Artemia. Bare spørr butikken om de kan fore den så du kan se at den spiser.

takker bukker nikker og neier for ID, denne må jeg lese meg opp på ja, for jeg må innrømme at den sjarmerte meg enormt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og god kveld!

Det er lett å falle for dop i starten, men mandarinen(populært kalt LSD) bør du vente med til du er hekta på saltvann og vil ha et større kar. Mandarinene spiser primært av levende småkryp og det blir fort tomt i en 140 liter:( Plantene derimot, de kan du bare kjøre på med!

Jeg personlig ville vel heller valgt og droppe saltvannet hvis det var planter jeg falt for.

Jeg skal alltids klare å få tak i noe levende til deg, men det er utrolig hvordan 70 eremitter klarer å hjemme seg i en 1000liter.. Snegler har jeg litt av, så noen skal jeg få fiksa når du kommer;) Jeg tror det meste av helgen faller bort til barnebursdag og reise, men mandag ettermiddag passer utmerket for min del!

Du skrev tidligere at det var primært steinkoraller du ønsket deg. Har du lest deg litt opp hva dette krever av oppfølging og utstyr? Mener ikke å skremme deg fra noe som helst, men du bør være forbredt på at det er litt jobb å holde et mindre kar med spser. Vannverdiene vil sprike mer, og det er ikke veldig populært hos SPSer. Det er heldivis så fint at man har løsninger på alt her i verden, men det koster som regel endel penger.

Hadde jeg vært deg ville jeg satt opp en liten liste på det du tror du trenger, latt det gå i korrektur her, for å så begynne å bygge opp utstyrsbestanden via Kjøp&salg her på forumer, saltvattensguiden.se og saltvandsforum.dk. Våre naboer har et ganske høyt forbruk på utsyr, så man kan få tak i noen veldig rimelige godbiter hvis man følger litt med. Måtte ta en rask titt nå og dette filteret ville vært perfekt for ditt kar!

Du har litt tid på deg, så du skal ikke se bort ifra at mye kan være på plass når det er tid for spser.

PS. Bare å senke lampa hvis vannet ikke blir for varmt. Algene jobber raskere, og du vil komme raskere i havn. Når du er i havn og SPS er på plass så vil disse ha så mye lys som overhode mulig!

Mvh,

Krisitan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréMF    211

Hei Kristian, takk for svar, jeg hadde satt veldig pris på hjelp med å få igang litt levende men det er vel kanskje bakterier som er det viktigste i første omgang? Regner med det fins litt av hvert i levende stein og grus også som kan bli stort etter hvert. Vil du jeg skal ta med noen av mine stener så du har noe å bytte med? jeg har jo sikkert litt for mye uansett.

Barnebursdag ja, jeg jobber jo i barnehage, så jeg kunne tatt med gitaren og dratt noen barnesanger som takk? Ikke pent å høre på men ungene liker det jo.

Du har helt rett i at jeg ikke vet hva jeg går til, og overraskelsene står nok i kø, jeg leser meg opp på saltvannsakvariet og korallrev.no sistnevnte har jeg lest igjennom, men skal nok gå over den en gang til.

Misforstå meg rett, jeg kommer til å konferere med forumet før jeg kjøper noe høyerestående/dyre/krevende dyr, jeg syns bare denne tassen utsrålte en haug med nysgjerrighet og personlighet som fanget min interesse, heldigvis fikk jeg se litt på salarias også som Mariahennes snakket så varmt om og den var jo personlighet i fiskeskjell! Langt mer enn de "blue tang" kirurg? ene som var så vakre så vakre, men allikevel stresset rundt i karrene sine uten å ta notis av at jeg var på besøk. Dessforuten var der en vakker sak men med en langt fremskreden sykdom som hadde ført til at den hadde skrapt i stykker det ene øyeeplet sitt og var godt igang med det andre når jeg var der..*Grøss* En god påminner om at man gjør det man kan for å sikre disse dyrene de best mulige forhold.(Og at det kanskje også betyr at man ikke kjøper det man faller for med en gang.)

Har forresten kommet frem til at jeg nok burde slanke stenformasjonen ytterligere, prøve å binde den opp på en måte så den ikke blir så bred nede, og heller plassere noen sten som stikker opp som skjær i sanden her og der rundt om slik at det kan være litt forankring hist og pist med varierende strømforhold samt at "monolitten" i midten ikke blir så bred at eventuelle koraller(sps'er.. hvorfor kalles de det forresten?) anemoner etc støter mot glasset. Tenker at jeg trenger et nett eller lignende til det. Kan man bruke det meste av hardplastnetting til sånne ting? Jeg har tilgang på sammenleggbare plastkurver som sikkert hadde egnet seg til å bygge opp sånne ting av etter at de blir kappet i passende biter. Men er redd de avgir skumle stoffer?

Planter har jeg falt for! Men de har jeg i de to små ferskvannskarene mine :)

Er UV filter spesielt viktig i oppstartsfasen, eller generelt? Hadde egentlig ikke tenkt å skaffe meg det med mindre det er en stor fordel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GauteG    222

Et UV filter dreper de organismene som finnes i vannet. Veldig kjekt å ha hvis du har fisk som får sykdom, eller andre ting som du har behov for å drepe (Kan sikkert knekke noen "svevealger" eller slikt også. Jeg har bare holdt på i 3 år, og har aldri hatt noe UV filter til 500 literen min. Jeg ville ikke prioritert det i oppstartsfasen, men smak og behag...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréMF    211

Tror nok jeg skal prøve å få til noe sånt idstedet, langt mer svømmeplass og veldig fint, samt det passer i en kube.

DSC_2459.jpg

hele artikkelen her.

Tror også at det begynner å bli på sin plass med "mitt akvarie" tråd, begynner å frykte at jeg er på grensen til å spamme denne tråden med ideer og bilder. Hadde det vært mer riktig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GauteG    222

Det er alltid greit med en egen tråd om akvariet ditt, men det er jo typiske oppstartsspørsmål du stiller foreløpig, så det er jo bare å la det være her foreløpig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréMF    211

Ny Aquascape, tilbakemelding ønskes.

Sånn, har fått ordnet med Aquascape og saltvann igjen, målingene på Tetra saltet kommer i salttråden senere.

Aquascapingen ble gjort med følgende i tankene:

varierte lysforhold, dvs. en svakt hellende bakke fra bak-kant til front med overheng for de lysskye under, og de lyshungrige på oversiden.

Bakveggen blir så og si umulig å holde fri fra alger etc. så der er stenene lagt så langt tilbake jeg kan uten å hindre vannstrøm.

på venstre side av bildet forfra ser det massivt ut på venstre side av bildet. det er egentlig et mørkt hulrom, dvs. der er det LS bare delvis under sanden samt den eldgamle platekorallen(LS) som fungerer som veranda på oppsettet mitt. mao. mer luftig enn det kanskje ser ut, bildet fra venstre side gir et bedre inntrykk av dette.

Håper på raske tilbakemeldinger så kanskje jeg kan slenge på 2komponent puttyn i morgen og få fjernet stripsene før mandag.

takk takk!

André

1000000459.JPG1000000457.JPG1000000458.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå