Gå til innhold

Jonas

Medlemmer
  • Innholdsteller

    52
  • Ble medlem

  • Besøkte siden sist

Mottatte likerpoeng

30 Excellent

Om Jonas

  • Rang
    Forumbruker

Converted

  • Bosted
    Lindås

Converted

  • Fylke
    Hordaland
  1. Nori ifra Coop

    Yepp. Meget godt likt av kirurger. Dynker nori i Selcon før jeg forer for å øke næringsverdien da den ikke inneholder levende zooplakton som naturlig voksende alge gjør.
  2. Trond`s Reef

    Ser ut som en håralge. Har den synlige røtter? Er den lett eller vanskelig å dra ut av steinen? Har den struktur eller er den trådete? Som regel forsvinner håralge av seg selv med tid og modning av akvariet og/eller når andre makro alger kan ta opp kampen om næring. Du kan fint måle 0 fosfat og nitrat og fremdeles ha mye hår alge. Den vil trekke næring så fort som den blir tilgjengelig og dermed vil du ikke se resultater på testene. Nyttedyr virker ikke spesielt glad i hår alge så det er nok best at du tar saken i egne hender. Det mest effektive i min erfaring er å fjerne så mye som mulig for hånd og støvsuge det opp når man bytter vann. Det vil også være stor hjelp (helt vesentlig i mine øyne) med et refugium med bra lys til å vokse konkurrerende makroalger. Med tid har du også en ypperlig måte å permanent fjerne uønsket næring som er bunnet opp i plantevev før den kan returneres til vannet. Hyppigere vannbytter kan hjelpe med å redusere næringstilgang. Så lenge der er næring til algene å vokse på så gjør dem det. Selv om du vinner denne kampen mot denne algen så vil en annen alge ta over så lenge der er tilgjengelig næring. Jo mer du fjerner jo mer vil spredningen stagnere og åpne opp for andre alger til å etablere seg. Veldig ofte kommer bobble algen etter. Den er mye verre å bli kvitt. Da er det bedre å tilrettelegge for alge veksten en plass hvor man har kontroll på den. En av mange grunner til at jeg anbefaler alle å bruke refugium. Som jeg ser det har man valget mellom ULNS eller refugium hvis du ikke vil ha alger i akvariet.
  3. Bytte fra Led til T5

    Jeg vet de hadde et problem med en rele variant i en periode. Mitt armatur var en av de og en av kanalene sluttet å virke. Jeg fikk tilsendt ny rele variant og byttet begge enkelt selv. Etter det har det vært helt stabilt i snart 4 år. Det var ikke verdens beste kundeservice fra ATI i Tyskland. Mitt inntrykk er at kundeservice er håndtert av ingeniørene. De er hyggelig og hjelpsom men dårlig i engelsk, treg, manglende forståelse for kundens behov, og vanskelig å få tak i. Mye teknisk kunnskap og manglende kundeforståelse. De virket veldig interessert i å hjelpe med feilsøking og fikse problemet mitt, men ønsket til slutt at jeg skulle sende dem armaturet. Det var helt uaktuelt da bare 2 av 8 pærer ikke virket, jeg hadde hatt det i 3 uker og følte meg trygg på feilsøkingen min etter å ha lest mange andre hadde hatt samme problem med samme serie på RC. Kundeservice fra ATI i USA er på et helt annet nivå. Det er minuset med å kjøpe ATI i Europa.
  4. Bytte fra Led til T5

    Jeg bruker dimmbar ATI Sunpower 8x54w med ATI lysrør og kommer til å gjøre det til armaturet ryker. Av lysrør bruker jeg 5 Blue+, 2 coral+, og 1 True Actinic. Jeg har forsøkt en rekke kombinasjoner av alle de forskjellige ATI lysrørene og det er denne jeg personlig liker best. Actinic er helt unødvendig men gir litt bedre farger og reduserer PAR. Armaturet står på en 300L som skal snart flyttes over en 700L når den blir ferdig. 8x54W er totalt overkill på 300L så dimming av belysning er helt nødvendig og anbefales på det sterkeste for å få mest ut av lampen. Dagslys er gradert over 6 timer og lampen er på 10 timer totalt. Lampen bør henges slik at utlufting fungerer optimalt. Lampen blir fort overopphetet hvis ikke og den reduserer da belysningen for å unngå overoppheting.
  5. Rydde crew til 1200L akvariet.

    Se der du! Ja man kan jo argumentere at dette er krabber man kjenner svært godt. Ikke minst kan de jo gjøre nytte for seg på kjøkkenet etter de har gjort nytten i akvariet Post gjerne bilder av akvariet før og etterhvert som du slipper dem løs. Må si jeg ble veldig nysgjerrig på prosjektet ditt. Jeg håper inderlig at dette ikke er spøk.
  6. Rydde crew til 1200L akvariet.

    Jeg ville vært litt forsiktig med krabber som man ikke kjenner veldig godt. Som du sier spiser de alt, men ikke alltid det man ønsker de skal spise. Tror nok det er bedre at du tar den "onkelige rengjøringen i tanken" selv en å belage deg på at nyttedyr skal gjøre den for deg.
  7. Navn på fisk

    Det er ikke Centropyge flavissima. Sannsynlig vis Holacanthus familien. Holacanthus bermudensis kan også være en mulighet
  8. Trenger Chaetomorpha til refugium.

    Dreamaquarium i Bergen hadde chaetomorpha da jeg var der sist, ca 2 uker siden.
  9. Norsk akvarie

    Usikker på hvordan det vil gå med fisk men reker og krabber som lever i strandsoner, spesielt de man finner i naturlige tidevanns kulper ol tåler veldig stor variasjon i temperatur, salinitet, og vann kvalitet. Temperatur, vannkvalitet, oksygen og salinitet kan svinge dramatisk gjennom dagen når floden trekker utover og dyrene blir fanget i små kulper inntil neste flo. Enkelte steder kan dyrene være fanget over lengre tid før floden når høyt nok. På en god solskinnsdag kan temperaturen i kulpen de lever i komme opp i 30 grader før floden kommer tilbake og det vil være minimalt med oksygen i vannet. Om vinteren kan det bli ned til 4-6 grader i sjøen. Hvis du har varmepumpe som står på hele døgnet trenger du nok ikke varmeelement. Nanoen min står i stuen og er tilnærmet vedlikeholdsfri. Jeg har den dekket med en glassplate hvor det er ca 5mm mellomrom rundt alle kantene for avgassing og oksygen tilførsel. Dette gjør at det forsvinner mye mindre vann via fordamping og jeg kan da fint reise på ferie i 2-3 uker uten at det fordamper for mye vann. Jeg vil ikke anbefale dette hvis du vil ha fisk som svømmer mye da ventilasjon er helt nødvendig men kan reduseres utifra hvor mye oksygen dyrene tilsammen trenger i vannet for å trives. Jeg vil tro "brygge fisk" vil kunne klare seg greit i et akvarium som har god sirkulasjon og oksygen tilførsel. Det kan være en fordel å redusere saltnivå nærmere det man finner i fjorden for fiskens helse. Det kan tenkes at små gobyer og andre små fisk som lever langs bunnen i fjæren vil takle akvarium livet best. Her har jeg ingen erfaring så dette er rein spekulasjon. Hvis du prøver denne typen fisk så anbefaler jeg refugium slik at de kan jakte på levende mat. Leppefisk vil nok trenge mye levende mat så opparbeid refugium minst 1 år før du prøver deg på de. For forhåpentlig vis vil de ta forberedt mat over tid. Personlig vil jeg anbefale å bruke porøs levende stein i alle saltvannsakvarier. Den trenger ikke være importert, man kan lage den selv for så å gjøre den levende fra skjellsand ol fra naturen. Koraller vil ikke gjøre noe for stabiliteten men makro alge gjør mye godt. Prøv deg frem forsiktig, men jeg vil påpeke at du ikke bør returnere dyrene til sjøen hvis de har vært i kontakt med fremmed arter, importert levende stein osv. Dette så vi ikke introduserer nye arter, bakterier, sykdommer til fjordene våre.
  10. Norsk akvarie

    Strandrekene (Palaemon elegans) du finner i fjæren lever fint i "vanlige" saltvannsakvarier/korallrevsakvarier og er meget hardfør. Har selv 2 som jeg har hatt i 2.5 år. De ble fanget ca 1 cm store på vestlandet og er nå 4-5 cm. De lever i et helt enkelt 20L akvarie (ca 20-22 grader med salinitet på ca 1.024) med enkel sirkulasjon og lys. Akvariet huser også enkle knapper, stjernepolypper og makro alge for næringeksport. Jeg har også hatt eremittkreps fra fjæren men de ble spist av en fullvoksen dverg mantis på ca 3-4 cm som dukket opp i sumpen på 300literen min.
  11. Nanokar med leds?

    Hei. Nano kar med LED og enkle koraller er ikke noe problem. Har selv et på 30L. Så lenge du ikke overfyller karet med fisk og invertebrater så går det helt fint. Anbefaler hyppige vannbytter da det er vanskelig å holde stabilitet i små akvarier uten sump/refugium. Viktig at du kalibrerer refraktometer før du bytter vann slik at salinitet ikke varierer for mye etter vannbytter. Det er ikke populært. Pass også på at temperatur på vannet er noelunde likt. Anbefaler å kjøpe LED lys. Se etter lamper med kraftige dioder, ikke mange små. Du vil trenge: Lys, kar, sirkulasjon, levende stein, eventuelt varme element. Levende sand er stort sett en fordel, men man må ikke ha det. Ellers må du ha et refraktometer, og du bør absolutt ha tilgang på osmose vann. Av enkle hardføre koraller som fungerer fint i nano kar anbefaler jeg zoanthus og corallimorphs. Mange mykkoraller kan fungere fint i nano akvarier men på sikt egner seg dårlig da de blir for stor eller tar over små akvarier på kort tid. Håper det hjelper!
  12. Dekke til det tekniske

    Jeg brukte våtromsplater med hjørnelister og fester de med borrelås De veier nesten ingen ting så de er lett å flytte på. Planen er å dekke de med murpuss og male de hvit.
  13. spørsmål om ricordea florida

    Den trenger ikke mates da de klarer å skaffe litt selv, men de tar som oftest gjerne i mot en god bit med kjøtt. De kan spise overaskende store biter, men det er lurt å ikke gi biter som er så veldig mye større en munnen i lukket tilstand. Min yuma får mat 4-6 ganger i mnd, arthemia/brine shrimp marinert i Selcon.
  14. Glassroser med ny ls

    I min erfaring så er det mest effektive tiltaket mot aptasia rett og slett en liten gjeng med Lysmata wurdemanni (peppermint shrimp). Du vil nok aldri bli kvitt aptasia, men så lenge rekene er i karet ser du ikke noe til de.
  15. Edit: Ser nå at dette er en gammel post fra 2011
×